نرم افزارحسابداری صدگان

کالبد شکافی لایحه بودجه:درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال ۹۵

0 825

حسابداراپ

درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال ۹۵، حدود ۱۰۱ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که ۱۴.۷ درصد بیشتر از رقم ۸۸.۳ هزار میلیارد تومانی مصوب در بودجه سال ۹۴ است.

پندار سیستم


دولت پیش‌بینی کرده درآمدهای مالیاتی سال ۹۵ به ۱۰۱ هزار میلیارد تومان برسد. ۳۲.۹ هزار میلیارد تومان این مالیات، مالیات مستقیمی است که اشخاص حقوقی می‌پردازند که نسبت به مالیات ۲۹.۸ هزار میلیارد تومانی مصوب بودجه سال ۹۴ حدود ۱۰.۴ درصد افزایش داشته است. مالیات بر درآمد هم با ۲۳ درصد افزایش از ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان سال ۹۴ به ۱۴.۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.مالیات بر ثروت در لایحه بودجه ۲.۵ هزار میلیارد تومان شده که نسبت به عدد پیش‌بینی شده ۲.۳ هزار میلیارد تومانی سال ۹۴ حدود ۸.۶ درصد افزایش یافته است.

مالیات بر واردات هم با افزایش ۱۳ درصدی از ۱۳.۷ به ۱۵.۵۶ هزار میلیارد تومان رسیده است. مالیات کالا و خدمات هم با ۲۲ درصد افزایش از ۳۰.۸ به ۳۷.۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

به گزارش اقتصادنیوز، بر اساس تبصره ۶ سقف معافيت مالياتی قانون ماليات‌های مستقيم ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. یعنی افرادی که ماهانه دستمزدی کمتر از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در ماه دریافت می‌کنند معاف از مالیات هستند. همچنین در بند ب این تبصره عنوان شده که مدت اجراي آزمايشی قانون ماليات بر ارزش افزوده مصوب ۱۷ اردیبهشت ماه سال ۸۷ و اصلاحات بعدی آن تا پايان سال ۱۳۹۵ تمديد می‌شود. درآمد دولت از محل مالیات بر ارزش‌افزوده هم ۳۰.۱ هزار‌ میلیارد تومان پیشنهاد شده است.

مقایسه افزایش درآمدهای مالیاتی و نفتی
اما نکته دیگری که در خصوص درامدهای مالیاتی و سرمایه‌ای می‌توان گفت مقایسه میزان افزایش این دو در لایحه ۹۵ و بودجه ۹۴ است.  به واسطه کاهش قیمت نفت، افزایش درآمدهای مالیاتی مهمترین وعده لایحه بودجه سال ۹۵ بوده است. اما در حالی درآمدهای بودجه در این لایحه ۱۴.۷ درصد افزایش یافته که دولت درآمد خود از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای را دو برابر این میزان یعنی ۳۰ درصد افزایش داده و تنها در یک قلم میزان فروش نفت و فرآورده‌های نفتی نسبت به سال قبل ۲۸.۳ درصد افزایش یافته است.

مساله‌ای که نشان می‌دهد اگرچه روحانی اعلام کرده وابستگی بودجه به نفت به کمتر از ۲۵ درصد رسیده، اما دولت امسال در لایحه پیشنهادی درآمدهای حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای را افزایش داده است. چون واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و درآمد ناشی از فروش نفت و فرآورده‌ای نفتی در حالی در لایحه بودجه سال ۹۵ به ترتیب افزایش ۳۰ و ۲۸ درصدی داشته که همین اعداد در بودجه سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ نه تنها افزایش نداشته بلکه کاهش هم یافته است. در بودجه مصوب سال ۹۴ میزان درآمد دولت از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ۷۳ هزار میلیارد تومان است که نسبت به رقم ۷۹ هزار میلیارد تومانی بودجه سال ۹۳ حدود ۷.۵ درصد کاهش یافته است.

همچنین درآمد ۷۷ هزار میلیارد تومانی ناشی از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی در بودجه سال ۹۳ با ۳۱ درصد کاهش به ۵۳ هزار میلیارد تومان در سال ۹۴ رسید. در مقابل دولت کاهش درآمد از محل فروش دارایی‌های سرمایه‌ای و به‌خصوص نفت را از محل افزایش مالیات جبران کرد. چون درآمد ۷۰ هزار میلیارد تومانی مالیات در سال ۹۳ با ۲۵ درصد افزایش به ۸۸ هزار میلیارد تومان در سال ۹۴ رسید. این در حالی است که درآمدهای مالیاتی دولت در سال ۹۵ قرار است نسبت به سال قبل ۱۴ درصد افزایش یابد و به ۱۰۱ هزار میلیارد تومان برسد. به عبارتی دولت در لایحه بودجه سال ۹۵ میزان افزایش درآمد ناشی از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای را نسبت به سال قبل افزایش داده و میزان درآمدهای مالیاتی را کاهش. در یک کلام دولت درآمد خود از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای را ۳۰ درصد و درآمدخود از افزایش مالیات را ۱۴.۳ درصد افزایش داده است.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.