- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

کالبد شکافی لایحه بودجه:افزایش ۱۴ درصدی سهم مالیات در بودجه/ استخدام ۳۴ هزار نفر دولت

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با تأکید بر اینکه تأخیر در ارسال بودجه سال ۹۵ و لوایح برنامه ششم به تدبیر دولت بوده گفت: مالیات کارکنان دولت و کسبه در سال ۹۵ افزایش نمی‌یابد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،لایحه بودجه ۱۳۹۵ روز گذشته با ۲۲ تبصره همراه با لایحه برنامه ششم توسعه مشتمل بر ۳۱ ماده از سوی رئیس‎‌جمهور تقدیم مجلس شد.

لایحه بوده سال آینده با رقمی معادل ۹۵۲ هزار میلیارد تومان بسته شده که نسبت به سقف ۸۳۷ هزار میلیارد تومانی سال‌جاری حدود ۱۱۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است به گفته  حسن روحانی ، سهم نفت در بودجه سال آینده  ۲۵ درصد بوده و همچنان کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی نگرانی‌ها را از عدم تحقق درآمدهای کشور حتی به نسبت کاهش سهم این درآمدها به همراه دارد.

صبح امروز نیز معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور در نشست خبری به تبیین لایحه بودجه سال ۹۵ پرداخته است.

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به بودجه سال ۹۵ و لوایح برنامه ششم توسعه اقتصادی گفت: تأخیر در ارسال این لوایح بنا به تدبیر و مصلحت بود و منافع ملی را در پی داشت و به همین جهت برخلاف هر سال که در ۱۵ آذر ماه بودجه به مجلس تقدیم می‌شد در سال‌جاری به تعویق افتاد.

وی افزود: البته تهیه برنامه ششم توسعه همراه با بودجه سال ۹۵ سرعت کار سازمان مدیریت و دولت را اندکی کند کرده بود اما قبل از ۱۵ آبان ماه ما موفق شدیم که پیش‌نویس لایحه برنامه و بودجه را به دولت بدهیم.

نوبخت تصریح کرد: اهم برنامه ششم توسعه و بودجه سال ۹۵ با فرض رفع تحریم‌ها تنظیم شده بود و با توجه به اینکه مقام معظم رهبری نیز از ابتدای اجرای برجام را مشروط اعلام کرده بودند ما باید برای ارائه بودجه سال ۹۵ و لوایح برنامه ششم توسعه اطمینان حاصل می‌کردیم که تحریم‌ها رفع می‌شود و خوشبختانه ارائه آن به مجلس با پاره شدن زنجیری که با تحریم‌ها به پای اقتصاد ایران بسته شده بود توأم شد.

بودجه کل کشور ۹۵۳ هزارمیلیارد تومان

معاون رئیس جمهور با اشاره به رقم بودجه سال ۹۵ گفت: رقم ۹۵۳ هزار میلیارد تومان برای بودجه کل کشور در نظر گرفته شده که این رقم خود شامل دو بخش بودجه عمومی ۳۰۷ هزار میلیارد تومان و بودجه شرکت‌های دولتی و بانک‌ها که رقم آن ۶۸۲ هزار میلیارد تومان است می‌شود که بودجه کل کشور در مقایسه با بودجه سال ۹۴، ۱۲.۵ درصد رشد دارد.

نوبخت با اشاره به این موضوع که بودجه عمومی از دو بخش منابع و مصارف تشکیل می‌شود، گفت: در بودجه سال ۹۵، منابع عمومی ۲۶۷ هزار میلیارد تومان و منابع اختصاصی ۴۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یکی از موارد قضاوت درباره بودجه این موضوع است که منابع دیده شده در آن از اطمینان کافی برخوردار و واقعی باشد و موضوع دیگر ترکیب منابع است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بودجه سال ۹۵، بر اساس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تعیین شده است و در این سیاست‌ها به روشنی مشخص شده که سهم مالیات باید افزایش و سهم نفت کاهش بیابد لذا این ترکیب در بودجه در نظر گرفته شده است.

نوبخت افزود: منابع عمومی بودجه سال ۹۵، ۲۶۷ هزار میلیارد تومان است که در سال ۹۴، این رقم ۲۳۶ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم ۱۳.۲ درصد رشد داشته و می‌توان گفت رشد ۱۳ درصدی متعادل است.


رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اظهار داشت: در منابع بودجه ۱۴۹ هزار میلیارد تومان برای درآمدها در نظر گرفته شده که در سال ۹۴، این رقم ۱۲۸ هزار میلیارد تومان بود و این رقم نیز ۱۵.۶ درصد رشد یافته است.

افزایش ۱۴ درصدی سهم مالیات در بودجه

وی با اشاره به افزایش درآمدهای مالیاتی در سال ۹۵ گفت: ۱۰۱ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی برای سال ۹۵ در نظر گرفته شده که این رقم در سال ۹۴، ۸۸ هزار میلیارد تومان بود و البته سیاست دولت این نیست که این ۱۴ درصد افزایش درآمد مالیاتی را از طریق افزایش نرخ مالیات دریافت کند بلکه با اصلاح قانون برخی معافیت‌های مالیاتی لغو شده و همچنین با بودجه‌ای که در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داده‌ایم باید بخش ناشناخته‌ای که تاکنون مالیات نمی‌پرداختند شناسایی شود و افزایش نرخ مالیاتی برای کارکنان دولت و کسبه در دستور کار نیست.

نوبخت در ادامه صحبت‌های خود به منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای اشاره کرد و گفت: در لایحه بودجه سال ۹۵ این رقم ۷۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که در سال ۹۴ این رقم ۵۶ هزار میلیارد تومان بود که عمده آن از طریق صادرات نفت و میعانات گازی به دست می‌آید.

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی رقم ۳ هزار میلیارد تومان از واگذاری طرح‌های نیمه تمام به بخش غیردولتی در بودجه ۹۵ دیده شده که مقدمات آن فراهم شده است و ما امیدواریم با برداشته شدن تحریم‌ها فضای اقتصاد به سمت اقتصادی مردم بنیاد حرکت کند.

وی با اشاره به دارایی‌های سرمایه‌ای گفت: غیر از درآمدها منبع دیگری تحت عنوان فروش اوراق مشارکت و واگذاری شرکت‌های دولتی و منابع حاصل از دارایی‌های مالی وجود دارد که این منابع نسبت به سال ۹۴، ۳۰.۶ درصد رشد را نشان می‌دهد و از طرفی در برابر این منابع هزینه‌هایی هست که در سال ۹۴ این هزینه‌ها ۱۷۴ هزار میلیارد تومان است و بیانگر رشد ۱۲.۹ درصدی در سال ۹۵ است.

افزایش ۱۰ درصدی پاداش و خدمت بازنشستگان

معاون رئیس جمهور با اشاره به پاداش خدمت بازنشستگان بیان کرد: در سال آینده ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان قرار است که به بازنشستگان کشور پاداش داده شود و از طرفی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور این اختیار را دارد که این مبلغ را حدود ۱۰ درصد افزایش دهد.

نوبخت افزود: غیر از هزینه‌های اعتبارات یک بخش مربوط به تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است که در سال ۹۵، این رقم ۵۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است که نسبت به سال ۹۴ که ۵۰ هزار میلیارد تومن است ۱۷.۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی یادآور شد: ۲۷ هزار میلیارد تومان در سطح ملی، ۷ میلیارد تومان استانی و ۲۵ هزار میلیارد تومان متفرقه باید هزینه کرد و حال باید گفت که بخشی از هزینه‌های متفرقه مربوط به بازسازی مدارس محروم مثل استان سیستان و بلوچستان و رفع آلودگی رودخانه کارون و … است و لازم به ذکر است که سهم مالیات که در منابع تنها ۳۳.۳ درصد بوده در سال ۹۵ به ۳۷.۸ درصد رسید و حال رشد ۱۴ درصدی سهم مالیات نشان‌دهنده آن است که منابع برای هزینه بیشتر از مالیات تأمین می‌شود اما این امر به معنای افزایش نرخ مالیات نیست بلکه شناسایی دیگر پایه‌های مالیاتی است و گفتنی است که تنها ۲۵ درصد از بودجه عمومی از نفت تأمین می‌شود.

رشد ۱۷درصدی مصارف عمرانی نسبت به سال گذشته

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به ترکیب مصارف جاری و عمرانی گفت: مصارف جاری نسبت به سال گذشته حدود ۱۳ درصد، مصارف عمرانی حدود ۱۷ درصد رشد داشته به طوری که سهم جاری از کل مصارف قبل سال گذشته ۷۳.۹ درصد بوده که اکنون به ۷۳.۸ درصد رسیده و حال لازم به ذکر است که خیلی نتوانسته‌ایم سهم جاری را کم کنیم اما نباید فراموش کنیم که اگر قرار بود حقوق بازنشستگان زیر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را اضافه نمی‌کردیم و به تعادل بخشی حقوق شاغلین عمل نمی‌کردیم هزینه‌های جاری کمتر از این رقم خواهد بود اما سهم ترکیب عمرانی که ۲۱ درصد در سال ۹۴ بوده اکنون به ۲۲.۳ درصد رسیده و حال سعی کرده‌ایم که کفه ترازو را بیشتر به این سمت پیش ببریم و علت این امر آن است که طرح‌های ناتمام بسیاری روی دست مانده و حال لازم است که هر چه سریع‌تر این برنامه تکمیل شود.

نوبخت تصریح کرد: بایستی در ملزومات اداری کاغذ، پاکت و … صرفه‌جویی شود و به همین جهت سهم سایر هزینه‌ها که در سال ۹۴، ۸.۲ بوده در بودجه سال ۹۵، ۳ درصد تقلیل یافته و از طرفی بودجه رفاهی که در سال ۹۴، ۲۸.۳ درصد بوده به ۳۳.۴ درصد در سال ۹۵ افزایش پیدا کرده است و باید گفت که در سه سال گذشته تلاش کرده‌ایم چون دخل نیست خرجمان را آهسته‌تر کنیم به طوری که تراز عملیاتی بین درآمد و هزینه از ۴۵ هزار میلیارد تومان در سال ۹۴، به منفی ۸ هزار میلیارد تومان در سال ۹۵ رسیده اما در نهایت باید گفت که کسری بودجه در سال ۹۵ نخواهیم داشت.

افزایش ۱۲ درصد افزایش حقوق کارکنان

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به هزینه‌های در نظر گرفته شده در بودجه سال ۹۵ گفت: بخشی از این هزینه‌ها مربوط به دانش‌بنیان کردن فعالیت‌ها در اقتصاد است و در حال حاضر شاخص سهم تحقیقات از تولید ناخالص ملی ۰.۴۷ درصد است که مقام معظم رهبری نسبت به این رقم معترض بودند و دستور دادند که باید افزایش بیابد که ما این رقم را به یک درصد رساندیم و اعتبارات تحقیقاتی فعالیت‌های علمی را بیش از ۱۰۰ درصد افزایش دادیم و در سال ۹۵ برای اولین بار سهم تحقیقات از تولید ناخالص ملی به یک درصد رسید.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ادامه داد: بخش دیگر هزینه‌ها برای جبران خدمت شاغلین و بازنشستگان در نظر گرفته شده و با توجه به پیش‌بینی نرخ تورم ۱۱.۳ درصدی برای سال ۹۵ حقوق همه شاغلین و بازنشستگان ۱۲ درصد افزایش می‌یابد.

نوبخت گفت: ما معتقدم که پرداخت کارکنان دولت نامتعادل است و در سازمان‌های مختلف افراد به یک نسبت حقوق دریافت نمی‌کنند که در این راستا در برخی ادارات، برخی افراد با حقوق بالا بازنشسته شده‌اند و برخی دیگر با توجه به اینکه مدارک و سوابق خوبی دارند حقوق مناسبی دریافت نمی‌کنند و در حال حاضر بیش از یک میلیون نفر کمتر از یک و نیم میلیون تومان حقوق می‌گیرند که برای متعادل شدن دریافت حقوق کارکنان و بازنشستگان به جای ۱۲ درصد در سال آینده حقوق این یک میلیون نفر بازنشسته ۲۰ درصد افزایش می‌یابد و با توجه به اینکه در سال‌جاری حداقل حقوق ۷۵۰ هزار تومان است در سال آینده این رقم به یک میلیون تومان می‌رسد و ما امیدواریم با اجرای این طرح هم عدالت برقرار شود و هم بهره‌وری افزایش بیابد.

 ۲۵۰ میلیارد تومان یارانه دولت به مسکن مهر در سال ۹۵

معاون رئیس جمهور در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به طرح رتبه‌بندی فرهنگیان گفت: هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای اجرای بهتر طرح رتبه‌بندی فرهنگیان در نظر گرفته شده است ضمن اینکه با توجه به گله کارمندان استانی از اینکه کارکنان مراکز از رفاه بیشتری برخوردار هستند دولت هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای این موضوع اختصاص داده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به برنامه دولت برای مسکن مهر گفت: برای تکمیل زیرساخت‌ها و امکانات مسکن مهر ۲۵۰ میلیارد تومان یارانه زیرساخت مسکن مهر در نظر گرفته شده است.

وی به افزایش صادرات غیرنفتی نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به تنوع بازارهای صادراتی و پرنوسان بودن آن برای افزایش صادرات باید به صادرکنندگان کمک شود تا صادرکنندگان با مشکل مواجه نشوند و متأسفانه در سال‌های گذشته ما بازارهایی را به دست آوردیم اما به دلیل نبود اعتبار رقبا آن بازارها را از ما ربودند لذا هزار میلیارد تومان در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی که ۲۰۰ میلیارد تومان آن از بودجه و ۸۰۰ میلیارد تومان آن از منابع هدفمندی است برای افزایش صادرات در نظر گرفته شده است.

 استخدام ۳۴ هزار نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی در دولت

نوبخت با اشاره به آسیب‌های موجود در حوزه اجتماعی گفت: دولت برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی ۲۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته است.

وی با اشاره به اهمیت اشتغال در اقتصاد گفت: اشتغال باید از محل سرمایه‌گذاری ایجاد شود و با توجه به کوچک‌سازی دولت و همچنین بازنشسته شدن افراد در سال آینده، دولت ۳۴ هزار و ۵۰۰ نفر را از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در سال آینده جذب می‌کند.

به گفته نوبخت ۱۳۵ طرح عمرانی در کشور موجود است که اگر هزینه‌های آن در سال آینده پرداخت شود این طرح‌ها تمام می‌شود و ما موظف هستیم که منابع طرح‌هایی را که مقامات برای انجام آن سفر کرده‌اند را تأمین کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی افزود: حوزه ورزش و جوانان از دستگاه‌هایی است که بیشترین اعتبار را در سال ۹۵ دریافت می‌کند ضمن اینکه دولت برای حمایت از تولید دانه‌های روغنی ۱۰۰ میلیارد تومان، برای رودخانه کارون ۱۰۰ میلیارد تومان، جهت توسعه بازار خوزستان ۱۰۰ میلیارد تومان و جهت تکمیل زیرساخت‌های جاسک و سواحل مکران ۱۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: توسعه و تکمیل راه‌های روستایی نیز از مواردی است که ۶۰۰ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده ضمن اینکه جهت اشتغالزایی جوانان ۴۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

نوبخت با اشاره به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، تاکسی و موتورسیکلت بیان کرد: با توجه به آلودگی هوا، برای خروج ۹۰ هزار تاکسی و موتورسیکلت دودزا سازمان مدریت و برنامه‌ریزی کشور طبق ماده ۱۰ و ۱۲ قانون، سه درصد از مطالبات ۲۶۷ هزار میلیارد تومانی را با مصوبه هیأت وزیران در اینجا هزینه می‌کند که از طرفی ما این آمادگی را داریم که اگر لازم شود از اختیارات قانونی برای این امور استفاده کنیم و حال اعتباراتی که برای این امور قائل می‌شویم جدا از اعتبارات دریاچه ارومیه و … است.

** یارانه ۴۸ هزار میلیارد تومانی سال ۹۵

وی با اشاره به یارانه سال ۹۵ گفت: در لایحه بودجه سال ۹۵ یارانه مشابه آنچه که در سال ۹۴ بوده پیش‌بینی شده اما بر اساس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی یارانه باید به صورت هدفمند پرداخت شود و بر اساس چهارچوب این یارانه ۴۸ هزار میلیارد تومانی به مجلس محترم تقدیم شده و حال در سال آینده پیش‌بینی کرده‌ایم به هر فردی که یارانه داده می‌شود مشابه امسال ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصریح کرد: دیروز ۲۷ دی ماه لایحه بودجه به مجلس داده شده و حال با توجه به اینکه تا پایان سال بیش از دو ماه وقت داریم انتظار داریم که تصویب لایحه تا پایان سال صورت گیرد زیرا سوابق گذشته حکایت از این دارد که در سال ۸۶ هم که انتخابات بوده در ۱۷ دی ماه بودجه به مجلس داده شده و در ۲۴ اسفند ماه همان سال تحویل گرفته شده است.

دولت تصمیمی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی ندارد

نوبخت در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به قیمت نفت در بودجه سال ۹۵ گفت: ما در هیچ قسمتی از بودجه قیمت نفت را به طور واضح و مشخص در نظر نگرفته‌ایم و به طور کلی رقم ۶۸ هزار میلیارد تومان برای درآمد حاصل از نفت و گاز در نظر گرفته شده که این رقم حاصل مقدار فروش، قیمت فروش، برابری قیمت ارز با دلار و تعداد روزهایی که نفت می‌فروشیم است و بر اساس این متغیرها اگر قیمت نفت افزایش یا کاهش یافت سایر گزینه‌ها را تغییر می‌دهیم تا به رقم ۶۸ هزار میلیارد تومان دست یابیم.

وی افزود: البته در شرایط پساتحریم محدودیتی برای صادرات نفت نداریم و در حال حاضر عرضه نفت در بازارهای جهانی بیش از تقاضا است.

به گفته نوبخت ما در اوپک سهمیه‌ای داشته‌ایم و در سال‌های تحریم نتوانسته‌ایم از این سهمیه استفاده کنیم و حال باید با رفع تحریم‌ها به صندلی خود در اوپک برگردیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به این نکته نیز اشاره کرد که امسال که بحث کاهش قیمت نفت پیش آمد کشورهایی مانند قطر، عربستان، ونزوئلا با مشکل و بحران مواجه شدند اما در ایران ما بحران جدی مواجه نشدیم.

وی افزود: سهم درآمدهای نفتی در بودجه کل کشور کمتر از شش درصد و در بودجه عمومی ۲۲ درصد است ضمن اینکه ما سقف ۳۶.۸ درصدی نفت را در منابع به ۲۵.۶ کاهش دادیم.

نوبخت به این نکته نیز اشاره کرد که تمام سعی ما بر این است که بودجه‌ریزی سازمان‌ها را بر مبنای عملکرد آنها پیش ببریم و خوشبختانه امسال نسبت به سال گذشته در عملیاتی‌تر کردن بودجه موفق‌تر بودیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال ۹۴ گفت: درآمد دولت در سال ۹۴ از افزایش قیمت بنزین ۳ هزار میلیارد تومان بود در حالی که دولت اجازه افزایش قیمت بیشتر را داشت و اما قیمت‌ها را بالا نبرد و در شرایط کنونی دولت تصمیم برای افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی ندارد.

وی در ادامه صحبت‌های خود به اهمیت تطبیق رشته‌‌های دانشگاهی با بازار کار اشاره کرد و گفت: نباید برای رشته‌هایی هزینه شود که بازار نیازی به آن ندارد و در برنامه ششم توسعه در بخش آموزش عالی مفصل به این موضوع پرداخته شده است.

** افزایش نرخ ارز به نفع اقتصاد ملی نیست

وی با اشاره به افزایش نرخ ارز گفت: دولت علاقمند به افزایش نرخ ارز نیست زیرا این امر به نفع اقتصاد ملی کشور نبوده و حال بنا هر دلیلی شاخص نرخ ارز در اقتصاد وجود دارد و بهتر است که تلاش کنیم تا قیمت‌ها را در بازار متعادل کنیم.

نوبخت با اشاره به زمان ارائه لایحه بودجه بیان کرد: تجارت گذشته نشان می‌دهد که دولت می‌تواند این بودجه را تا پایان سال تصویب کند تا بتوانیم از ابتدای سال آینده کشور را بر اساس بودجه مشخص اداره کنیم کما اینکه ریاست محترم مجلس قول دادند که نهایت تلاش خود را در این زمینه بکار گیرند و حال امیدواریم که این امر انجام شود تا بودجه به چند دوازدهم و بلاتکلیفی کشانده نشود اما باید گفت هر سال فصل به فصل بودجه عملیاتی تعیین می‌کنیم تا بی‌پایه عمل نکنیم به طوری که مجبور استقراض از بانک مرکزی شویم.

** پیش‌بینی رشد ۵ درصدی اقتصاد در سال آینده

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در خصوص برآورد دولت از رشد اقتصادی در سال آینده گفت: برای بودجه سال ۹۵ پیش‌بینی کرده‌ایم که به رشد اقتصادی پنج درصد برسیم و حال برای رسیدن به این رشد اقتصادی از محل سرمایه‌گذاری‌های دولت و شرکت‌های دولتی استفاده می‌کنیم اما لازم به ذکر است که بسیاری از مجامع جهانی رشد اقتصادی ایران در سال آینده را بیش از پنج درصد برآورد کرده‌اند.

وی با اشاره به اعتبارات عمرانی سال ۹۵ گفت: در سال ۹۲ که آمدیم اعتبارات عمرانی حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان بود که برای سال بعد این رقم به ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت و حال امسال اعتبارات عمرانی بیش از این رقم خواهد بود.

** رشد و عدالت مهم‌ترین شاخص بودجه سال ۹۵

نوبخت یادآور شد: دو واژه رشد و عدالت مهم‌ترین شاخص بودجه سال ۹۵ بوده و بر اساس آمار ۹ ماهه مرکز آمار رشد در بخش‌های خدمات و کشاورزی همواره مثبت بوده و برای سال ۹۵ رشد با سرمایه‌گذاری ۱۴۱ هزار میلیارد تومانی با در نظر گرفتن دو واژه رشد و عدالت به پنج درصد خواهد رسید و باید گفت که رفاه اجتماعی در سال ۹۵ بیش از سال ۹۴ خواهد بود.

معاون رئیس جمهور در خصوص اینکه چرا لغو تحریم‌ها در بودجه تعریف نشده است یادآور شد: بودجه یک سند است که فقط منابع و مصارف در آن پیش‌بینی می‎شود و بودجه هیچ ارتباطی به برجام ندارد و تنها می‌تواند شرایطی ایجاد کند که بودجه بهتر عمل کند زیرا با ادامه تحریم‌ها نمی‌توان با قاطعیت رشد اقتصادی پنج درصدی را برای سال ۹۵ پیش‌بینی کنیم.

** اختلاف نظر بانک مرکزی و دولت در بدهی دولت به بانک‌ها

نوبخت در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه سال ۹۵ گفت: برخی از دستگاه‌هایی که از معافیت مالیاتی برخوردار بوده‌اند از این معافیت حذف شده و همچنین شرکت‌های که سازمان مالیاتی قادر به شناسایی آنها نبوده با بهره‌گیری از سیستم الکترونیکی و نرم‌افزاری هماهنگ، شناسایی شده و از آنان مالیات دریافت می‌شود.

وی به اقتصاد مردم بنیان اشاره کرد و گفت: اقتصاد مردم بنیان به معنی کاهش سهم دولت در اقتصاد است و وقتی کاری را مردم می‌توانند انجام دهند دولت نباید انجام دهد همچنین ما درصدد هستیم که اداره بیمارستان‌ها و آموزش و پرورش را به بخش خصوصی واگذار کنیم و دولت تنها بر آن نظارت کند البته این تصمیم را ما در سال‌های گذشته نیز داشتیم اما مجلس جلوی آن را گرفت.

نوبخت در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به بازپرداخت بدهی دولت به بانک‌ها گفت: تمام این بدهی‌ها در دو سال اخیر به وجود نیامده و چندین سال طول کشیده است اما در بودجه سال ۹۵ در نظر گرفته شده که از طریق اوراق مالی، تسویه حساب به بانک‌ها صورت بگیرد و این اوراق در بورس چرخش اقتصادی داشته باشد.

وی به رقم این بدهی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تفاوت نظر بین بانک مرکزی و دولت وجود دارد و بر اساس نظر سازمان برنامه بودجه این بدهی ۶۴ هزار میلیارد تومان است اما بانک مرکزی این رقم را ۱۰۰ هزار میلیارد تومان عنوان می‌کند البته این بخشی از طلب بانک مرکزی است اما معتقدیم بدهی شرکت‌های دولتی به دولت مربوط نیست و این در حالی است که شرکت‌های دولتی اصرار دارند که بدهی آنها را دولت بپردازد اما در مجموع برای تسویه حساب بدهی خود به بانک‌ها مصمم هستیم و گام‌های جدی را برمی‌داریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به میزان وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی اشاره کرد و گفت: درآمدهای نفتی در بودجه سال ۹۵، ۶۸ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که با توجه به رقم ۳۰۷ هزار میلیارد تومانی بودجه عمومی سهم درآمدهای نفتی بسیار کم است.

وی به حذف یارانه اقشار پردرآمد در سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طبق قانون موظف است که اقشار پردرآمد را شناسایی و اقدام به حذف یارانه آنها کند و اگر این قانون در سال ۹۵ تکرار شود اجرا خواهد شد.

نوبخت در ادامه صحبت‌های خود به اهمیت سرمایه‌گذاری برای خروج از رکود اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاری هم از محل دولت و هم از طریق منابع غیردولتی امکان‌پذیر است که ۲۰ هزار میلیارد تومان از منابع دولتی، این رقم در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در خصوص نرخ ارز پیش‌بینی شده در بودجه سال ۹۵ گفت: نرخی که در بودجه سال ۹۵ پیش‌بینی شده بر اساس نرخ محاسباتی که به ازای هر دلار درآمد حاصل از فروش نفت و میعانات گازی است حال اگر نرخ ارز را ۳ هزار و ۱۰۰ الی ۳ هزار و ۲۰۰ تومان در بودجه تعیین می‌کردیم به طوری که این نرخ تنها حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومان کمتر از بازار آزاد بود باید گفت که نرخ ارز حیات خلوتی برای دولت بود و به همین خاطر این کار را انجام ندادیم.

وی با اشاره به سهم توسعه ملی در بودجه سال آینده گفت: سهم صندوق توسعه ملی برای سال آینده همانند سال ۹۴، ۲۰ درصد است و حال ما برای محاسبات آن وارد عمل نمی‌شویم زیرا باید این کار را هیأت امنا انجام دهند.