- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

پايان قفل سوييفت

معاون ظريف با اعلام پايان تحريم،‌گشايش ال‌سي در چند روز و سوييفت تا دوهفته آينده، به مديران بانكي آماده‌باش داد.


آمادگي لازم را براي گشايش LC داشته باشيد؛ چرا كه منع قانوني در اين زمينه وجود ندارد و اگر نتوانيم خوب برجام را اجرا كنيم بايد خود را سرزنش كنيم.»

در روزي كه معاون وزير امور خارجه به مديران عامل بانك‌ها چنين توصيه‌اي را كرد، رييس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران بيش از آنكه از پساتحريم بگويد، حال و هواي امروز اقتصاد ايران را توصيف كرد؛ او به اثر تنش ميان ايران و عربستان و اثرش بر قيمت نفت و همچنين به ارايه پيشنهادي براي تعيين نرخ ارز در بودجه سال آينده پرداخت. هرچند كه جلال‌پور هم از گشايش يك هزار LC در مجموعه بانك‌هاي كشور و در محورهاي مختلف از جمله مواد اوليه و صنعت نفت و گاز همزمان با روز اجرايي شدن برجام خبر داد.
هيات رييسه اتاق بازرگاني ايران ديروز ميزبان هشت مدير عامل بانك، دو مدير بانك مركزي و معاون وزير امور خارجه بودند؛ معاون وزير امور خارجه در اين جلسه و در مورد عملياتي كردن دوباره سوييفت، توضيح داد كه پيش‌بيني اينكه روز مشخصي را براي اجراي برجام اعلام كنيم سخت است؛ چرا كه كارهايي كه از سوي ما بايد انجام مي‌شده مقداري زمان‌بر بوده است، اما طرف مقابل نسبت به ما كارش راحت‌تر بود. هرچند به محض اينكه آژانس اعلام كند، تحريم‌ها برداشته خواهد شد. در همين حال اما مدير ارتباطات اداره بين‌الملل بانك‌مركزي گفته كه بانك‌هاي خصوصي غيرتحريمي در حال حاضر از خدمات سوييفت برخوردارند و بقيه هم كمتر از دو هفته پس از اجراي برجام از اين خدمات برخوردار خواهند شد.
به گفته مجيد تخت‌روانچي، معاون ظريف مطمئنا برخي بدهي‌هايي كه به چند موسسه اروپايي وجود دارد، نمي‌تواند مشكل و مانعي را براي ارتباط پروژه‌هايي كه با اروپايي‌ها داريم ايجاد كند و پروژه‌هايي كه قرار است با اروپايي‌ها برقرار شود، تحت پوشش بيمه‌اي قرار مي‌گيرد.
او با بيان اينكه بايد در اجراي برجام هوشيار باشيم، گفت: ماده ۲۱ برجام به صراحت عنوان مي‌كند كه معاملات به ريال و ارايه اسكناس دلار امريكايي به ايران ممنوعيتي نخواهد داشت. گذشته از اين محدوديت‌هاي تجارت دوجانبه، نقل و انتقال درآمدها، خريد و پذيره‌نويسي اوراق قرضه دولتي، ارايه خدمات به بانك مركزي و همچنين انجام امور بيمه‌اي مجاز خواهد بود. به گفته اين عضو تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي چنانچه در اجراي برجام، گروهي بخواهند سنگ‌اندازي و مانع‌تراشي كنند كه هم‌اكنون هم شاهد آن هستيم، بايد به آنها بگويم: مواردي در برجام وجود دارد كه بر اساس آن كشورهاي اروپايي و امريكايي تعهد به بدون بازگشت بودن تحريم‌هاي ايران دارند و نمي‌توانند تحريم جديدي را به ايران تحميل كنند.
او تصريح كرد: هر نوع عمل اقتصادي و اقدام‌هاي مربوط به اقتصاد ايران كه در قالب تحريم اجرايي شده است، از روز اجراي توافق لغو مي‌شود و زمينه كاري زيادي براي ايران فراهم خواهد شد. بند ۱۹ برجام هم به صراحت اعلام مي‌كند كه از روز اجراي برجام، نقل و انتقال مالي بين اشخاص و نهادهاي اروپايي و اشخاص نهادهاي ايراني امكان‌پذير خواهد بود.
فعاليت‌هاي بانكي شامل ايجاد روابط كارگزاري جديد، افتتاح شعب، ارايه خدمات بيمه‌اي، بيمه اتكايي و سوييفت برقرار خواهد شد؛ ضمن اينكه حمايت مالي از تجارت به ايران انجام مي‌شود. اين ديپلمات ايراني توضيح داد كه با وجود هرگونه نقض تعهدات طرف مقابل در اجراي برجام از راه مكانيزم حل و فصل اختلافات كه در برجام ديده شده است وارد مي‌شويم.
در ماده ۲۸ و ۲۹ برجام به اين اشاره شده كه نبايد تصميم به سياست‌هايي با هدف خاص كه آثار منفي بر تجارت ايران دارد، گرفته شود. معاون ظريف خبر داد كه هفته آينده هياتي از چك به ايران مي‌آيند كه در تداوم حضور هيات‌هاي خارجي به ايران انجام خواهد شد. هرچند در سال‌هاي پيش هيات‌هاي اروپايي يا نمي‌آمدند يا حضور آنها در ايران كم بود.
به گفته او در مورد مساله‌ محدوديت در صدور ويزاي وزير امور خارجه امريكا به صورت صريح اعلام كرده است مصوبه‌اي را كه خلاف تعهدات در اجرايي برجام باشد اجرا نمي‌كنند. ما هم بايد صبر كنيم و ببينيم در عمل چه اتفاقي خواهد افتاد.

تنش ايران و عربستان دليل نوسان نرخ ارز
در جلسه ديروز رييس اتاق بازرگاني ايران كاهش قيمت نفت، نوسان‌هاي تازه در منطقه و تنش ميان ايران و عربستان را اصلي‌ترين عوامل نوسانات جديد نرخ ارز دانست.
محسن جلال‌پور گفت كه نمي‌توان تاخير در اجراي برجام را عامل اصلي براي افزايش نرخ ارز دانست. افت قيمت نفت و ركود حاكم در كشور در نوسانات ارزي موثر بوده است. او تصريح كرد كه آخرين آمارها نشان مي‌دهد كه بيش از هزار گشايش و اعتبار در روز اجرايي شدن برجام باز خواهد شد.
رييس اتاق بازرگاني ايران عنوان كرد: در ٩ ماه گذشته بيش از ١٥٠ هيات خارجي به ايران سفر كرده‌اند و در اين مدت سه هزار و٧٠٠ تن در قالب اين هيات‌ها به ايران آمده‌اند. همچنين در اين مدت ٨٠ تفاهمنامه به امضا رسيده كه اجرايي شدن آنها مشروط به اجراي برجام شده است.

عدد نرخ ارز از بودجه حذف شود
جلال‌پور در مورد وضعيت قيمت ارز در بودجه سال آينده هم با اشاره به پيشنهاد اتاق ايران گفت: در بودجه سال آينده قيمت ارز به شكل مشخص اعلام نشود؛ چرا كه ممكن است مشكلات و ابهاماتي را ايجاد كند و باعث فساد شود. براي همين پيشنهاد اتاق بازرگاني اين است كه دولت اجازه دهد رقم ريالي مشخصي در بودجه تعيين شود كه نشات گرفته از عددي است كه بابت فروش
نفت و محاسبات دولت در نرخ ارز به خزانه واريز مي‌شود.
او اضافه كرد: اقتصاد كشور و بازار آزاد بايد تعيين‌كننده نرخ شناور مديريت شده ارز باشد، نه اينكه قيمت نفت نرخ ارز را مشخص كند. اين در حالي است كه در حال حاضر قيمت نفت و ميزان صادرات آن ارز شناور مديريت شده را تعيين مي‌كند. امروز كه مي‌خواهيم از دام نفت رها شويم عدد نرخ ارز را از بودجه حذف كنيم و قيمت ارز را به عرضه و تقاضا و بازار رقابتي بسپاريم.

برقراري سوييفت، دو هفته پس از برجام
حسن يعقوبي، مدير ارتباطات اداره بين‌الملل بانك‌مركزي هم در نشست اعضاي هيات رييسه اتاق ايران با مديران عامل بانك‌ها و معاون اروپا و امريكاي وزير امور خارجه، افزود: با اجراي برجام، ما به عنوان عضو جديد سوييفت مطرح مي‌شويم و فرآيند الحاق مجدد مطرح خواهد شد. به گفته او براساس برجام، موانع پيش‌روي استفاده از خدمات بين بانكي از جمله سوييفت، ميسر مي‌شود؛ بنابراين دو هفته پس از آغاز اجراي برجام، سوييفت برقرار مي‌شود.
يعقوبي در مورد زمان ورود به سوييفت هم گفت: ما نمي‌گوييم امروز كه برجام اجرا شد فردا سوييفت برقرار مي‌شود، بلكه بانك مركزي از روز اجرايي شدن برجام اقدام كرده و در دو هفته موضوع به نتيجه خواهد رسيد. او تصريح كرد: تاكنون بانك‌هاي زيادي براي همكاري با ايران ابراز علاقه كرده‌اند؛ بانك ‌آي.سي.‌بي.‌سي (ICBC) كه يكي از بزرگ‌ترين بانك‌هاي جهان است تا بانك‌هاي در سطح متوسط، براي حضور در ايران اعلام آمادگي كرده‌اند.
مدير ارتباطات اداره بين‌الملل بانك مركزي گفت: در حوزه فاينانس و عمليات خزانه‌داري هم كار را آغاز كرده‌ايم كه با توجه به مذاكرات انجام شده، بانك مسقط براي گشايش اعتبار اسنادي ٢٠٠ تا ٢٥٠ ميليون دلار اعلام آمادگي كرده است.