- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

واقعیات ناامیدکننده در نقاط داغ بورس

بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با ثبت ۷۲۷ واحد افت معادل ۱۷/ ۱ درصد موجب شد زیان معامله‌گران در سال جاری باردیگر به مرز ۲درصد برسد.


در شرایط رکودی بازار سهام که بسیاری به دنبال کسب سود در سهام غیربنیادی و کوچک هستند و در این سهم‌ها تکاپوی بعضا عجیبی ایجاد کرده‌اند، همچنان شاهد اخبار و اطلاعات نامناسب از وضعیت این نمادها بودیم. معامله‌گران سهام در سال جاری براساس بازدهی شاخص، ۸/ ۱ درصد تا‌کنون زیان کرده‌اند. از دیدگاه کارشناسان افت قیمت نفت و مواد خام در بازار جهانی، مشکلات اقتصادی دولت و بنگاه‌های اقتصادی و سود بالای بانکی موجب شده تا بازار سهام همچنان در مسیر کاهش قیمت‌ها قرار داشته باشد. در این میان رخ ندادن تحول موثر اقتصادی در برنامه موقت خروج از رکود دولت موجب شده است در سایه کاهش قیمت نفت بازار در آستانه انتشار گزارش‌های ۹ماهه در انتظار شرایط مناسبی از شرکت‌ها نباشد و همین امر احتمال دور جدیدی از کاهش قیمت‌ها را فراهم کرده است.

در بازار سهام در تحولات مهم سیاسی پس از مسائل مربوط به ویزا در ایالات متحده بار دیگر بحث در مورد برداشت از اموال ایران به تنشی جدید منجر شده است. در همین حال در داخل نیز فضای سیاسی کشور عملا در آستانه رفع تحریم‌ها به شدت در اختیار انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است. در تحولات اقتصادی اما در آستانه ارائه لایحه برنامه ششم و لایحه بودجه سال آینده کشور مجموعه مباحث اقتصادی حول وضعیت اقتصاد کلان کشور رقم خورده است؛ در مهم‌ترین اظهار نظر سخنگوی دولت به تشریح اولویت‌های سه‌گانه دولت در برنامه ششم پرداخته است.

بازار در انتظار سهام خزانه
در کنار تحولات اقتصادی، درداخل بازار سرمایه خبرهایی در مورد تصویب نهایی آیین‌نامه سهام خزانه منتشر شده است. سهام خزانه که بخش مهمی از طرح رفع موانع تولید دولت بود باوجود گذشت چند ماه از تصویب این طرح هنوز به مرحله اجرا در نیامده است.اجرای طرح سهام خزانه در بازار با مشکل نقدینگی کنونی می‌تواند امیدواری‌ها را در بازار ایجاد کند.

اولین تامین سرمایه در مسیر بورس
در هفته گذشته همچنین اعلام شد اولین شرکت تامین سرمایه در بورس پذیرفته و آماده عرضه اولیه سهام در سال جاری یا سال بعد شد تا راه برای عرضه سهام ۸ شرکت دیگر این گروه خاص بازار سرمایه باز شود. در همین راستا شرکت تامین سرمایه امید با سرمایه ۳۱۷ میلیارد تومانی به‌عنوان اولین بنگاه فعال درصنعت تامین سرمایه در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس ثبت و آماده عرضه اولیه سهام در سال جاری یا سال بعد شد. در ترکیب سهامداری این شرکت، صندوق کارکنان بانک‌ها با حدود ۳۶ درصد و سه شرکت سرمایه‌گذاری امید، چادرملو و گل‌گهر هر یک با بیش از ۱۷ درصد، از جمله سهامداران اصلی به‌شمار می‌روند. در تحولات مهم دیگر نیز آیین‌نامه اجرایی تشکیل بورس تعاون با همکاری وزارت اقتصاد، وزارت تعاون و اتاق تعاون ایران به کمیسیون تخصصی هیات وزیران ارسال شد. براساس این گزارش، طبق گفته علیرضا ناطقی، مدیرکل تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون، این آیین‌نامه به کمیسیون تخصصی هیات وزیران ارسال شد که بر مبنای آن سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف است، زیرساخت‌های آن را آماده کند. بر همین اساس تعاونی‌های سهامی عام که پیش از این در داد و ستد سهام محدودیت‌هایی داشتند، با تشکیل این بورس و رفع موانع به بازارهای اصلی راه پیدا خواهند کرد. در همین زمینه پیشنهادی مبنی بر ایجاد پنجمین بورس در بازار سرمایه با عنوان بورس تعاون ارائه شده است.

تحولات بازار جهانی
در بازار جهانی نیز هرچند تحرکات مثبتی با رسیدن کف مشاهده شد، اما بهای نفت و انواع فلزات همچنان در سطح پایین باقی مانده است. بهای هر بشکه نفت وست تگزاس که اینک حتی از نفت برنت نیز در سایه مجوز صادراتی نفت ایالات متحده بالاتر رفته است در قیمت ۱/ ۳۸ دلار بالاتر از برنت ۸۹/ ۳۷ قرار گرفته است. در بازار جهانی فلزات نیز بهای هر تن فلز مس به ۴هزار و ۶۸۰دلار رسیده است. بهای هر تن آلومینیوم یک هزار و ۵۳۹دلار، روی هر تن یک هزار و ۵۲۵دلار و سرب هر تن یک هزار و ۷۳۵دلار رقم خورده است.

در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه به مدد رشد نماد اخابر با افزایش اندک ۶.۵ واحدی شاخص کل همراه شد هر چند این رشد اندک در نهایت نتوانست کارنامه ۷۲۷واحدی افت بازار در هفته گذشته را دچار تغییر کند. در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران در ابتدای بازار با چند خبر نامناسب در مورد نمادهای کوچک مواجه شدند. در هفته‌های اخیر با توجه به کمبود نقدینگی در بازار، گرایش به سوی نمادهای کوچک و البته دارای مشکلات بنیادی شدید به چشم می‌خورد؛ در این شرایط انتشار اطلاعیه‌هایی در مورد وضعیت این شرکت‌ها به مثابه اخطارهایی به سرمایه‌گذاران تلقی شده که بدون توجه به وضعیت بنیادی این شرکت‌ها به سراغ آنها رفته‌اند.

روز چهارشنبه همچنین، در عملکرد ۹ ماهه شرکت پلی اکریل با تحقق زیان ۱۴۱۸ ریالی برای سهم همراه شد که در مقایسه با زیان ۱۳۴۵ ریالی در ۶ ماه اول نشان از رشد ۴/ ۵ درصدی زیان دارد. در گروه قندی نیز سیر تحولات سوال‌برانگیز شیرین خراسان روز چهارشنبه با نامه مدیرعامل قند شیرین به بورس از انصراف شهرداری مشهد از خرید زمین‌های این شرکت خبر داد ولی خاطر‌نشان کرد که خریداران دیگری نیز برای این زمین‌ها موجود است و طبق مصوبه هیات مدیره، فروش اراضی مزبور قطعی است. در بازار روز چهارشنبه در گروه حمل‌و‌نقل روز چهارشنبه فرابورس ایران از پذیرش شرکت والفجر خبر داد.در این گروه، مدیرعامل کشتیرانی از فعال شدن خط کشتیرانی به آمریکای جنوبی و شمالی، ازسرگیری خط اروپا، راه‌اندازی خط جدید به کشورهای آفریقای شرقی، جنوبی و غربی تا یک ماه دیگر خبر داد.

محمد سعیدی با اشاره به لغو تحریم‌های اقتصادی که در ماه جاری اجرا می‌شوند، به« ایسنا» گفت: سفارش‌هایی در زمینه‌ ساخت شناورها داده بودیم که سازندگان به دلیل تحریم، عملا قرار‌دادها را تعلیق کرده بودند که امیدواریم بعد از لغو تحریم بتوانیم این قرار‌داد‌ها را فعال کنیم. در گروه فلزی روز چهارشنبه نماد تازه وارد کیمیاگستران زنجان با عرضه زود هنگام مواجه شد، اما توانست مجددا صف خرید را شاهد باشد. لوله و ماشین‌سازی ایران در مورد مراحل زمان‌بندی احتمالی انتقال کارخانه شرکت و قیمت‌گذاری زمین توضیحاتی داد. بهروز رحمانی مدیرعامل «فلوله» در این توضیحات از مشکلات و مسائل انتقال کارخانه به زمین شمس آباد خبر داد.

در گروه پتروشیمی، معاون وزیر اقتصاد دلیل رکود طولانی بورس را فقط یک عامل دانست و درباره ابهام در نرخ خوراک پتروشیمی گفت: این موضوع به‌زودی تعیین تکلیف و اعلام می‌شود و طبق فرمولی استاندارد، نرخ‌ها تغییر خواهند کرد. شاپور محمدی گفت: سیاست‌های دولت در چارچوب حمایت از تولید است. ارتباط سیاست‌های دولت با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در متن مشخصی اعلام خواهد شد. وی درباره رکورد طولانی بورس و به‌رغم اثر عوامل متعدد درون و برون سازمانی متعدد و ابهام نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، تنها به یک عامل اشاره کرد و گفت: رکود جهانی روی رکود اقتصادی همه کشورها اثر می‌گذارد و بورس نمی‌تواند از روندهای قیمتی دنیا جدا باشد. بنابراین کاهش قیمت نفت و محصولات پتروشیمی روی شاخص بورس اثر گذاشته است. این مقام مسوول ادامه داد: نرخ خوراک به زودی تعیین تکلیف و اعلام می‌شود. در این میان طبق فرمول استاندارد و قانون، نرخ‌ها تغییر خواهند کرد.

در بازار روز چهارشنبه بلوک ۳۲ درصدی سهام پتروشیمی هگمتانه به قیمت پایه هر سهم ۴۷ هزار و ۲۱۴ ریال هفته گذشته روی میز فروش رفت که خریدار نداشت. بلوک ۳۲ درصدی سهام پتروشیمی هگمتانه شامل ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم به قیمت پایه هر سهم ۴۷ هزار و ۲۱۴ ریال به همراه بلوک ۱۰۰ درصدی سهام شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه و بلوک ۴۹ درصدی سهام شرکت خدمات کیفیت آریا اس جی اس در هفته گذشته به مزایده گذاشته شد که خریدار نداشت. در گروه پتروشیمی روز چهارشنبه نماد پتروشیمی پردیس برای مجمع سالانه متوقف شد انتظار می‌رود شرکت در مجمع خود خبر از آماده‌سازی فاز دوم این کارخانه برای تولید بدهد.در همین حال اما موج جدید کاهش قیمت محصولات پتروشیمی نگرانی جدی را در بازار ایجاد کرده به ویژه آنکه قیمت خوراک شرکت‌های پتروشیمی متناسب با شرایط رشد نکرده است.

در گروه تجهیزات، مدیرعامل حفاری شمال با افشای فوری اطلاعات با اهمیت در مورد یک مذاکره مهم و یک مناقصه توضیح داد. عزت‌الله حجاری مدیرعامل این شرکت از برنده شدن شرکت در مناقصه حفاری ۵ چاه و یک توافق نامه در خارج از کشور خبرداده، هر چند که تاثیرات آن را هنوز اعلام نکرده است. در گروه برقی مدیرعامل کنتورسازی از عدم تغییر در شرایط شرکت به ویژه اجرایی نشدن قطعی طرح تولید صندوق‌های فروشگاهی تا کنون خبرداده است. شرکتی که طی هفته‌های اخیر رشد قیمت سهم پرشتاب و البته تا حدودی بدون بنیادی را تجربه کرده بود. در مجموع بازار روز چهارشنبه، بازار متعادلی بود که ارزش معاملات در بورس به ۴/ ۹۱ میلیارد تومان و در فرابورس به ۵۶ میلیارد تومان بالغ شد. با این کارنامه بورس در مقایسه با هفته ماقبل خود و با احتساب یک روز فعالیت بیشتر توانست شاهد ۳۸۰میلیارد تومان معامله سهام و اوراق مشارکت باشد شمارخریداران نیز هفته گذشته با رشد ۹/ ۴۴ درصدی نسبت به هفته ماقبل آن به ۴۹هزار و ۲۶۳نفر رسید.