نرم افزارحسابداری صدگان

نگاهی به ویژگی‌های لایحه بودجه ۹۵

0 651

حسابداراپ

در لایحه بودجه سال ۹۵ کل کشور پیش بینی شده است نرخ تورم سال آینده زیر ۱۱ درصد کاهش یافته و رشد اقتصادی به ۵ تا ۶ درصد خواهد رسید.



در شرایطی که ۵ روز از زمستان سال ۹۴ سپری می شود نمایندگان مجلس همچنان در انتظار ارائه لایحه بودجه سال آینده کل کشور از سوی دولت هستند تا در موعد مقرر این لایحه را تصویب کرده و خود را برای انتخابات مجلس آینده آماده کنند.

به گزارش نامه نیوز، تاخیر دولت در زمینه ارائه لایحه بودجه در شرایطی وارد بیستمین روز خود شده است که اسماعیل جلیلی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود دولت تا پایان هفته گذشته لوایح بودجه ۹۵ و برنامه ششم توسعه را به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد کرد.

علی رغم گمانه زنی های مختلف درباره زمان ارائه لایحه بودجه، مسئولان دولتی اعلام کرده اند دلیل اصلی تاخیر در ارائه لایحه بودجه تدوین لایحه برنامه ششم توسعه است و دو لایحه مذکور همزمان با یکدیگر به مجلس ارائه می شوند. اما با توجه به این که پیش از این مسئولان دولتی اعلام کرده بودند اوایل دی ماه لوایح بودجه و برنامه ششم توسعه به مجلس ارائه می شود این احتمال وجود دارد که این لوایح در هفته جاری به مجلس ارائه شود.

اما در این شرایط مجلس هفته جاری خود را آماده بررسی لایحه بودجه می کند. به طوری که دستور کار بیشتر کمیسیون‌های تخصصی مجلس در هفته جاری انتخاب اعضای کمیسیون‌های تلفیق بودجه سال ۱۳۹۵ و دائمی شدن برخی از احکام برنامه‌های توسعه است.

اگرچه نمایندگان مجلس همچنان در انتظار لایحه بودجه سال آینده کل کشور هستند اما این لایحه در دولت نهایی شده است. بررسی لایحه پیشنهادی دولت نشان می دهد از ۲۶۷ هزار میلیارد تومان منابع عمومی حدود ۶۶ هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت و ۲۰۱ هزار میلیارد تومان دیگر از سایر منابع که در قانون بودجه مشخص شده است، تأمین می‌شود. مقایسه رقم کلی بودجه عمومی در لایحه سال ۹۵ با امسال از افزایش ۱۳ درصدی بودجه حکایت دارد، چرا که منابع عمومي بودجه امسال ۲۳۶ هزار ميليارد تومان بود.

پندار سیستم

همچنین پیش بینی درآمد ۶۶ هزار میلیارد تومانی از محل فروش نفت به این معنا است که سهم آن در تأمین منابع عمومی کشور حدود ۲۴ درصد است.

درآمد دولت از ماليات‌ها در بودجه سال آينده ۸۵ هزارميليارد تومان پيش‌بيني شده است که هزار میلیارد تومان از بودجه امسال کمتر است بنا بر این می توان گفت فعالان اقتصادی سال آینده شاهد افزایش فشار مالیاتی نخواهند بود.

علاوه بر این در بودجه سال آینده نرخ تسعیر ارز (برابری دلار و ریال) دو هزار و ۹۹۷ تومان درنظر گرفته شده است. نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در این رابطه گفته است بار دیگر دولت با این نرخ نشان داد به دنبال افزایش قیمت ارز نیست، اساساً دولت از افزایش ارز در بازار آزاد هم سودی نخواهد برد.

همچنین در لایحه بودجه ۹۵ پیش بینی شده است نرخ تورم سال آینده زیر ۱۱ درصد کاهش یافته و رشد اقتصادی به ۵ تا ۶ درصد خواهد رسید.

همچنین بودجه عمراني با ۲۱ درصد افزایش در لایحه سال آینده نسبت به امسال حدد ۵۷ هزار ميليارد تومان درنظر گرفته است كه افزايش حدود ۱۰هزار ميليارد توماني را تجربه خواهد کرد.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.