نرم افزارحسابداری صدگان

نرخ دستمزد ۹۵ هم تک‌رقمی می‌شود؟

0 1,519

حسابداراپ

در حالی که مرکز آمار تورم آذرماه سال جاری را تک رقمی اعلام کرده، مردم کاهش تورم را در قدرت خرید خود احساس نمی کنند. در چنین شرایطی که هزینه خانوار از درآمد پیشی دارد آیا ملاک تعیین دستمزد بیش از ۱۱ میلیون کارگران باز هم نرخ تورم مراجع رسمی است؟


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، چند روز گذشته مرکز آمار با انتشار گزارشی از تورم تک رقمی در آذرماه سال جاری خبر داد. در این گزارش نرخ تورم نقطه به نقطه شهری در آذر ماه زیر ۱۰ درصد یعنی ۹.۹ درصد اعلام شده است.

همچنین نرخ تورم سالانه نیز در این ماه به ۱۲.۶ درصد رسیده است که نسبت به ماه قبل کاهش نشان می دهد. اما از آنجایی که مطابق تبصره ۱ ماده ۴۱ قانون کار هر ساله دستمزد کارگران با توجه به درصد تورم از سوی مراجع رسمی اعلام می‌شود، این سوال پیش می اید که آیا نرخ افزایش دستمزد سال ۹۵ کارگران هم کمتر از ۱۰درصد خواهد بود.

پندار سیستم

 سال‌های قبل که نرخ تورم بی داد می‌کرد هیچگاه دستمزد کارگران مطابق نرخ تورم تعیین نشده بود و همواره کارگران عقب ماندگی مزدی داشته اند. در حال حاضر که کشور در وضعیت رکود است و قدرت خرید مردم تا ۵۰ درصد کاهش یافته است،‌و مردم کاهش تورم را احساس نمی کنند، آیا حقوق قشر ضعیف جامعه که کارگران هستند مطابق نرخ تورم افزایش می‌یابد یا سبد معیشت خانوار کارگری؟

در حالی که چند ماه پیش علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد و دارایی بیان کرد که معنی کاهش تورم، افت قیمت ها نیست بلکه منظور کاهش نرخ رشد تورم است، می‌ توان نتیجه گرفت که کاهش تورم در زندگی مردم تأثیر مثبتی نداشته است و قدرت خریدمردم افزایش نیافته است. حتی گزارش‌های مردمی بیانگر این موضوع است که علی رغم ارائه آمارهای مختلف مبنی بر کاهش تورم این موضو ع در سفره مردم قابل لمس نیست.

 در حالی که مرکز آمارگیری همواره گزارش‌هایی را در زمینه‌های مختلف بیان می کنند، بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند نرخ تورم واقعی با نرخی که مرکز آمار یا بانک مرکزی به عنوان نرخ تورم اعلام می‌کند متفاوت است، هیچگاه نرخ تورمی که مردم در هزینه امرار معاش زندگی لمس می‌کنند آن چیزی نیست که مراجع رسمی اعلام می‌کنند.

در حال حاضر نمانیدگان کارگران، کارفرمایان و دولت در شورای ملی سه جانبه درحال انجام مذاکرات اولیه برای تعیین دستمزد سال ۹۵ کارگران هستند و در حالی که کارگران افزایش مزد بر اساس تامین سبد هزینه ها را دنبال می کنند، کارفرمایان و احتمالا دولت درپی افزایش مزد بر اساس نرخ تورم باشند. حال باید منتظر ماند و دید که آیا نرخ افزایش دستمزد ۹۵ کارگران هم مثل تورم تک رقمی می شود؟



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.