- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

زیان انباشته «۴ هزار میلیاردی»

بازرس قانونی شرکت تاکید کرده که نتایج عملیات شرکت های سرمایه پذیر “رنو پارس” و ونیراتو (مستقر در ونزوئلا) جمعا به بهای تمام شده ۱ هزار و ۴۱۵ میلیارد ریال، طی سالهای اخیر منجر به زیان شده است


به طوریکه زیان انباشته شرکت های مزبور بر اساس آخرین اطلاعات مالی در دسترس (۳۱ دسامبر ۲۰۱۴)، به ترتیب به میزان ۳ هزار و ۹۴۶ میلیارد ریال و ۱ هزار و ۱۰۳ میلیارد ریال می باشد.

شرکت های بزرگ خودروساز ایرانی، بانک ها و بیمه ها از جمله مهمترین مراکز اقتصادی در کشورمان به شمار می روند که اطلاع از فعالیت ها و اقدامات آنها، جذابیت خاصی برای رسانه ها و افکار عمومی دارد. به همین خاطر، در برنامه های جدید انتشار اسناد و گزارشات اختصاصی از فضای اقتصادی کشور، تلاش خواهد شد توجه بیشتری به این بخش شود.

به گزارش صبحانه، در جدیدترین مورد، بررسی صورت های مالی یک شرکت خاص در حوزه خودرویی مورد توجه قرار گرفته است. این شرکت از آن جهت خاص محسوب می شود که توسط دو غول خودروسازی کشور یعنی ایران خودرو و سایپا، به صورت مشترک تاسیس شده است و فعالیت خود را از سال ۱۳۶۴ آغاز کرده و فعالیت اصلی آن، توسعه صنعت خودرو از طریق ایجاد کارخانجات و تاسیسات صنعتی، تامین قطعات یدکی و توزیع محصولات از طریق صادرات است.

گزارش حسابرس قانونی این شرکت که مربوط به ۶ ماه اول سال ۹۴ است، نشان می دهد “صورت تطبیق حسابهای فی ما بین شرکت اصلی با شرکت های سایپا، با مانده بستانکار به مبلغ ۴۶۸ میلیارد ریال و صورت تطبیق حسابهای فی مابین شرکت فرعی وابسته به شرکت توسعه صنایع خودرو، با شرکت های ساپکو و سایپا به ترتیب با خالص مانده های بدهکار و بستانکار به میزان ۲۱۶ میلیارد ریال و ۴۰ میلیارد ریال، تاکنون تهیه و ارائه نشده است”

همچنین بازرس قانونی شرکت تاکید کرده است که نتایج عملیات شرکت های سرمایه پذیر رنو پارس (عمدتا ناشی از کاهش ارزش ریال) و ونیراتو (مستقر در ونزوئلا) جمعا به بهای تمام شده ۱ هزار و ۴۱۵ میلیارد ریال، طی سالهای اخیر منجر به زیان شده است به طوریکه زیان انباشته شرکت های مزبور بر اساس آخرین اطلاعات مالی در دسترس (۳۱ دسامبر ۲۰۱۴)، به ترتیب به میزان ۳ هزار و ۹۴۶ میلیارد ریال و ۱ هزار و ۱۰۳ میلیارد ریال می باشد.

رنو پارس، شرکت خودروسازی است که حدودا ۱۰ سال پیش، با مشارکت شرکت رنو، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت ایران خودرو و گروه سایپا راه ‌اندازی شد و شرکت رنو با ۵۱ درصد و وزارت صنعت با در اختیار داشتن ۴۹ درصد از سهام شرکت رنو پارس، مالکان آن به ‌شمار می‌ آیند.

در این صورت های مالی، همچنین از بازیافت مطالبات از شرکت ونیراتو به مبلغ ۲۳۰ میلیارد ریال یاد شده است.

در بخش دیگری از این گزارش نیز اعلام شده است که زمین کارخانه سایت ۲ شرکت فرعی به متراژ ۶ هزار و ۲۵۷ متر مربع و ارزش دفتری ۵ میلیارد ریال، بابت تضمین وام دریافتی از بانک پارسیان در رهن بانک است. همچنین شرکت مذکور، اقدام به راه اندازی خط موتور سیکلت برقی کرده است.

بازرس قانونی شرکت در عین حال اعلام کرده است که طی دعوای حقوقی بین شرکت توسعه صنایع خودرو و بنیاد مستضعفان در خصوص واگذاری سرقفلی ساختمانی در عباس آباد، رای صادره به نفع این شرکت صادر و مبلغ ۲۳ میلیارد ریال به حساب شرکت واریز شده اما پس از رای صادره، بنیاد مستضعفان، اقامه دعوی مطالبه اجرت المثل طبقات همکف و نیم طبقه ملک مزبور را کرده که منتج به صدور رای اولیه به مبلغ ۱۳ میلیارد ریال به نفع آن بنیاد شده است که شرکت، به این موضوع اعتراض کرده و هنوز رای نهایی صادر نشده است.

منبع:صبحانه