نرم افزارحسابداری صدگان

رشد شاخص بورس منطقی است؟

0 601

حسابداراپ

مدیر سرمایه گذاری بیمه کوثر کاهش نرخ سود بانکی و ورود سرمایه‌های جدید به بازار را از عوامل تاثیر گذار در بهبود وضعیت بازار سرمایه دانست و گفت: رشد روزهای اخیر شاخص منطقی بوده است.


پندار سیستم

نوید خاندوزی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار کرد: بازار سرمایه طی دو سال گذشته شاهد رکود سنگین بوده و انتظار اینکه شاهد رونقی مانند سال های ۹۱ و ۹۲ که شاخص در مقطعی به ۹۰ هزار هم رسید، باشیم، درست نیست.
وی در ادامه با بیان اینکه شاهد آن وضعیت هیجانی مثبت نخواهیم بود، تصریح کرد: در حال حاضر بازار نسبت به اخبار مثبت واکنش نشان نمی‌دهد و بیشتر منتظر نتیجه اقداماتی و عملیاتی شدن آنها است.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه دو اتفاق باید بیفتد که اثرات آن را در بازار سرمایه مشاهده کنیم، خاطرنشان کرد: اتفاق اول کاهش نرخ سود بانکی مطابق با تورم و افزایش عرضه پول نسبت به تقاضا است که باعث می‌شود که P/E بازار خود به خود افزایش یابد و سهام‌ها برای پول هایی که در بانک وجود دارد جذاب شود.
خاندوزی مورد دیگر را ورود پول به بازار سرمایه عنوان و اضافه کرد: منظور جریان پول از سمت بازیگران فعلی بازار نیست بلکه منظور ورود سرمایه‌های جدید به بازار اعم از سرمایه‌های خارجی و داخلی است.
وی همچنین گفت:دو عامل دیگر نیز فارغ از عوامل سیاسی و بدون توجه به اجرایی شدن و یا اجرا نشدن برجام بر بازار تاثیر دارد، اول افزایش قیمت نفت به سطح ۶۰ الی ۷۰ دلار است تا دولت با کسری بودجه روبه رو نباشد و بتواند در پروژه‌های عمرانی سرمایه گذاری کند.
این کارشناس بازار سرمایه عامل دیگر را نرخ دلار دانست و اظهار کرد:نرخ دلار نباید سرکوب شود و باید به آرامی روند رشد را طی کند که این امر بر آن بخش بازار که صادرات  محور است تاثیر گذار خواهد بود.
خاندوزی در پاسخ به اینکه آیا از نظر شما قیمت ارز باید بیشتر شود، تاکید کرد: منظور این نیست که قیمت ارز به طور ناگهانی افزایش یابد اما همانطور که در اقتصاد های دنیا مرسوم بوده نرخ ارز کشورها در برابر دلار آمریکا تضعیف شده است.
وی ادامه داد: در واقع باید اختلاف تورم داخل و تورم شرکای تجاری‌مان را محاسبه کرده و سالانه این اختلاف به نرخ ارز اضافه شود، کاری که بانک مرکزی در دولت فعلی به آرامی و به درست آن را انجام می دهد.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه ریزش بازار در هفته آخر آذر و اوایل دی ماه منطقی نبوده، تصریح کرد: از سوی دیگر معتقدم رشد بازار طی سه الی چهار روز گذشته منطقی بوده است اما نباید انتظار داشت که این روند رشد با همین سرعت ادامه داشته باشد.
خاندوزی با بیان اینکه شتاب رشد کمتر می شود، اضافه کرد: با فضای فعلی بعید به نظر می رسد که بازار دچار افت شود مگر اینکه اتفاق خاصی بیفتد و یا قیمت نفت باز هم کاهش یابد.
وی در پایان به در پیش رو بودن دو اتفاق مهم دیگر اشاره و خاطر نشان کرد: سود سال ۹۵ سهام و همچنین گزارش ۹ ماهه شرکت ها اعلام می شود که اگر چه ممکن است برای برخی سهام اثر منفی داشته باشد، اما در مجموع شیب مثبت بیشتر از شیب منفی است.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.