- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

دولت يک درصد از بدهي‌هاي خود را تهاتر كرد

انتشار دو هزار ميليارد تومان اسناد خزانه در آبان و آذر سال جاري مجموع اسناد منتشر شده به چهار هزار ميليارد تومان رسيد كه اين مبلغ يك درصد از مجموع بدهي هاي دولت محسوب مي شود.


به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، از ابتداي سال بنا شد دولت بخشي از بدهي‌هاي خود را از طريق انتشار اوراق تهاتر كند تا به اين ترتيب هم بخشي از تعهدات خود را از گردن باز كرده و هم با در اختيار قرار دادن اين اوراق فعالان اقتصادي طلبكار را به تحرك وا دار كند.

بر اين اساس در نشست سه گانه مسوولان پولي و مالي تاكيد شد با انتشار ۶ هزار ميليارد تومان اوراق صكوك اجاره، ۵ هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت و ۵ هزار ميليارد تومان اوراق اسناد خزانه در واقع ۱۶ هزار ميليارد تومان از بدهي‌هاي دولت بازپرداخت مي‌شود.

هرچند در زمان اعلام اين تصميم رقم بدهي دولت هنوز قطعي نشده بود اما با اعلام چندي پيش وزارت اقتصاد مشخص شد دولت ۳۸۰ هزار ميليارد تومان صرف نظر از ۱۶۰ هزار ميليارد تومان بدهي وزارت نفت، بدهي قطعي دارد. بنابراين مقايسه اين اعداد نشان مي‌دهد دولت براي سال جاري در نظر داشت حدود چهار درصد از بدهي هاي خود را از طريق اوراق پيش بيني شده تسويه كند.

عملكرد دولت اما در انتشار اوراق اسناد خزانه، صكوك اجاره و اوراق مشاركت نشان مي‌دهد تنها ۴ هزار ميليارد تومان اوراق اسناد خزانه منتشر شده است كه اين عدد تنها يك درصد از مجموع بدهي‌هاي دولت را مي تواند تسويه كند.