نرم افزارحسابداری صدگان

حقوقی‌ها با ۱۰ درصد افزایش درآمد مشول ۵ درصد معافیت مالیاتی می‌شوند

0 1,478

حسابداراپ

سازمان امور مالیاتی از قانون پنج واحد درصد تخفیف مالیاتی به ازای ۱۰ درصد افزایش درآمد برای اشخاص حقوقی خبر داد.


به گزارش ایسنا، طبق قوانین مالیاتی اشخاص حقوقی مشمول تخفیف مالیاتی یک تا پنج واحد درصدی به ازای هر ۱۰ درصد افزایش درآمد ابرازی در صورت تسویه بدهی مالیاتی گذشته و ارایه به موقع اظهارنامه مالیاتی سال جاری را خواهند شد.

اعلام سازمان امور مالیاتی از مالیات اشخاص حقوقی در حالی است که طبق ماده ۹۴ قانون امور مالیاتی روش محاسبه درآمد مشمولین مالیات مودیان براساس کل فروش کالا و خدمات به اضافه سایر درآمدهای انتفاعی پس از کسر هزینه ها و خسارات صورت می گیرد.

براساس مقررات انتشار یافته تارنمای سازمان امور مالیاتی، اشخاص حقوقی موظفند حداکثر تا چهار ماه پس از سال مالیاتی اظهارنامه، ترازنامه و حساب سود و زیان به دفاتر خود را به همراه فهرست هویت سهامداران و شرکاء با جزئیات تعداد سهام ارایه کنند.

از این گذشته اشخاص حقوقی مکلف هستند تا با محاسبه پرداخت حقوق بگیران لیستی شامل نام و نشانی دریافت کنندگان حقوق و میزان آن را ظرف ۳۰ روز به اداره امور مالیاتی محل ارایه دهند.

پندار سیستم

هم چنین پرداخت های کارفرمایان به اشخاص حقیقی به غیر از پرداخت کسورات بازنشستگی یا بیمه که به عنوان حق مشاوره و حق تحقیق بوده است نیز مشمول مالیات ۱۰ درصدی است.

مشمولیت ۲۵ درصدی مجمع درآمدهای یک شرکت به همراه درآمدهای انتفاعی اشخاص حقوقی وصول شده از داخل و خارج از کشور در حالی است که به موجب این قانون تمامی شرکت ها، وزارتخانه ها، مؤسسات، نهادهای عمومی و شعب شرکت های خارجی ثبت شده در اداره کل ثبت شرکت ها به عنوان اشخاص حقوقی تلقی می‌شوند.

این در حالی است که مالیات ۲۵ درصدی پس از وضع زیان‌های حاصل از منابع غیر معاف و کسر معافیت‌های مقرر به استثنای مواردی که طبق مقررات قانون مذکور دارای نرخ جداگانه‌ای هستند صورت می‌گیرد.

هم چنین مالیات مذکور شامل درآمد کل اشخاص حقوقی غیر تجاری که به دلیل تقسیم سود تأسیس نشدند در صورت فعالیت های انتفاعی خواهد شد.

در خصوص اشخاص حقوقی خارجی و مؤسسات خارج از ایران که وصول درآمدی شان از طریق فعالیت های مستقیم با شعبه داخل ایران یا واگذاری فیلم های سینمایی از ایران است نیز مالیات ۲۵ درصدی تعلق می گیرد.

درخصوص شرکت های ادغامی نیز گفته شده که نقل و انتقال دارایی های به شرکت جدید مشمول مالیات نخواهد بود. این در حالی است که اگر این انتقال دارایی موجب تعلق درآمد به هر یک از سهامداران گردد طبق مقررات مشمول مالیات است.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.