- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

هفته جهاني حسابداري

سيد‌محمد علوي – دانشجوي دکتراي حسابداري واحد علوم و تحقيقات تهران و حسابدار رسمي

فدراسيون بين‌المللي حسابداران (IFAC) يکي از مهم‌ترين نهادهايي است که در سطح بين‌المللي در زمينه حسابداري و حسابرسي فعاليت مي‌کند. آيفک به منظور تقويت حرفه حسابداري و حسابرسي در جهان و در جهت حفظ منافع عمومي تاسيس شده است. 



اين فدراسيون در يازدهمين کنگره جهاني حسابداران در هفتم اکتبر ۱۹۷۷ در مونيخ (آلمان) و با حضور ۶۳ نهاد حسابداري و حسابرسي از ۵۱ کشور جهان تشکيل شده و مقر آن در نيويورک است. در حال حاضر اعضاي فدراسيون شامل ۱۷۵ نهاد حسابداري و حسابرسي از ۱۳۰ کشور جهان مي‌باشند که بيش از ۸/ ۲ ميليون حسابدارحرفه‌اي را تحت پوشش دارد. وظايف اصلي آيفک استاندارد‌گذاري در سطح بين‌المللي در زمينه حسابداري و حسابرسي، تدوين استانداردهاي آموزش حرفه‌اي مستمر، تدوين آيين رفتار حرفه‌اي براي حسابداران حرفه‌اي و تهيه استانداردهاي حسابداري بخش عمومي است.

فدراسيون بين‌المللي حسابداران در سال ۲۰۰۷ و در سي امين سال تاسيس خود دوم تا هشتم دسامبر (هفته دوم آذرماه) را به‌عنوان «هفته جهاني حسابداري» انتخاب و از اعضاي خود در همه کشورهاي جهان، خواسته يک هفته را به همين نام اعلام کنند و گردهمايي‎ها و آيين‎هاي ويژه‎اي را به همين مناسبت تدارک ديده و اجرا کنند. جامعه حسابداران رسمي ايران (IACPA) از اعضاي اصلي فدراسيون بين‌المللي حسابداران و به‌عنوان نهاد قانوني حرفه حسابداري و حسابرسي در کشور با دارا بودن بيش از ۲ هزار حسابدار رسمي ( CPA) به‌عنوان اعضاي پيوسته و بيش از ۱۰ هزار عضو وابسته (کارکنان حرفه‌اي موسسات حسابرسي) درخواست ثبت «روز حسابدار» در تقويم رسمي کشور را به مراجع ذي‌ربط ارائه کرده و در حال پيگيري موضوع است. جامعه حسابداران رسمي ايران همه ساله در آذرماه مراسم ويژه‌اي را به‌عنوان «روز حسابدار» برگزار  کرده و در اين مراسم از پيشکسوتان حرفه و خادمان حرفه تقدير و تکريم مي‌شود و آيين سوگند حسابداران رسمي جديد را برگزار مي‌کند تا با همراهي همه اهالي حرفه باعث تعالي حرفه حسابداري و حسابرسي درکشور شود.

منبع:دنیای اقتصاد