- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

معافیت‌های گمرکی شرکت‌های دانش‌ بنیان اجرایی شد

سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از اجرایی شدن معافیت‌های گمرکی شرکت‌های دانش بنیان خبر داد.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، دکتر سیدمحمد صاحبکار خراسانی دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان گفت: یکی از تسهیلات در نظر گرفته شده در قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش‌بنیان، معافیت از پرداخت عوارض، حقوق گمرکی و سود بازرگانی در راستای تولید کالاها و خدمات دانش‌بنیان است. در همین راستا «شیوه‌نامه اعطای معافیت حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض به شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان» سال گذشته در کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان به ریاست معاون محترم علمی و فناوری رئیس جمهور مصوب شد.

وی افزود: این شیوه‌نامه با همکاری دستگاه‌های ذیربط از جمله گمرک جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است و هم اکنون این معافیت‌ها بر اساس چارچوب‌های مشخص شده در این شیوه نامه، در حال اجرا است. لذا ضروری است شرکت‌های دانش‌بنیان متقاضی، به دقت آن را مطالعه نموده و درخواست‌هایی را که در این چارچوب قرار دارند، به دبیرخانه کارگروه ارائه دهند.

سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان تاکید کرد: بر اساس دستورالعمل ماده (۲۲) آیین نامه اجرایی قانون، این معافیت‌ها تنها شامل کالاهای غیر تجاری می شود. منظور از کالای تجاری، کالایی است که برای فروش وارد می‌گردد، اعم از این که به همان شکل یا پس از انجام عملیات (اعم از تولیدی، تفکیک و بسته بندی) به فروش برسد. به عبارت دیگر، مواد، قطعات و کالاهایی که با هدف استفاده در محصول نهایی وارد شده و به فروش می‌رسند، مشمول این معافیت‌ها نمی‌باشند.

صاحبکار ادامه داد: بنابراین انواع معافیت‌های قابل اعطا عبارت است از:

۱)کالای دانش‌بنیان برای مهندسی معکوس
۲)کالا و قطعات برای ساخت کالای دانش بنیان تا حد نمونه اولیه و پایلوت
۳)تجهیزات آزمایشگاهی، تست و کنترل کیفیت
۴)ماشین آلات خط تولید برای کالاهای دانش بنیان

وی با اشاره به تعیین فرآیندهای اجرایی اِعمال این معافیت‌ها، افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان برای استفاده از معافیت‌های عوارض، حقوق گمرکی و سود بازرگانی، باید فرم‌های مربوطه را از سامانه www.Daneshbonyan.ir دريافت و پس از تکمیل، به انضمام سایر مدارک مورد نیاز، به آدرس customs@daneshbonyan.ir ارسال کنند.

صاحبکار با اشاره به سایر معافیت های گمرکی موجود در کشور، تاکید داشت: اگر کالای وارداتی، ماشین آلات خط تولید باشد و شرکت دانش بنیان دارای جواز تاسیس، پروانه بهره برداری یا سایر مجوزها از وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد، برای استفاده از معافیت ها باید به سامانه بهین یاب www.behinyab.ir رجوع کند. این شرکت ها با رجوع به این سامانه از معافیت مالیات بر ارزش افزوده نیز برخوردار خواهند بود که طبق قانون به شرکتهای دانش بنیان تعلق نمی گیرد.

وی همچنین ابراز کرد: برای واردات ماشین آلات خط تولید، ثبت سفارش الزامی است. در سایر موارد نیز چنانچه ارزش کالای وارداتی بالا باشد، مثلاً بیش از ۵۰۰۰ دلار، بهتر است ثبت سفارش صورت گیرد.

دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان در ادامه گفت: همچنین این معافیت ها برای دو مورد «تجهیزات آزمایشگاهی، تست و کنترل کیفیت» و «ماشین‌آلات خط تولید کالاهای دانش‌بنیان» در صورتی اعطا می‌شود که مشابه آنها در داخل کشور تولید نشود. در این موارد ادعای شرکت متقاضی در مورد عدم وجود کالای مشابه ساخت داخل، توسط دبیرخانه کارگروه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در پایان صاحبکار با تاکید بر اجرایی شدن این معافیت‌ها، اظهار داشت: تاکنون بیش از ۶۰ شرکت درخواست معافیت خود را به دبیرخانه کارگروه ارسال نموده‌اند که پس از انجام ارزیابی‌های لازم، این معافیت‌ها تاکنون به چندین شرکت تعلق گرفته و معافیت آنها به گمرک جمهوری اسلامی ایران ارسال شده که خوشبختانه با پیگیری‌های ویژه آقای دکتر کرباسیان (رئیس محترم گمرک جمهوری اسلامی ایران) معافیت‌های گمرکی اعمال شده است. همچنین به بیش از (۲۰۰) شرکت دانش‌بنیان، مشاوره‌های لازم در خصوص این معافیت‌ها و سایر فرایندهای گمرکی ارائه شده است.