نرم افزارحسابداری صدگان

قوی ترین پول جهان در سال ۲۰۱۶

0 768

حسابداراپ

مهم‌ترین متغیر اثر گذار بر سایر متغیرهاى بین المللى و کشورهاى مختلف نرخ دلار امریکا نسبت به مجموعه اى از ارزهاى عمده بین المللى (dollar index) است. بنابراین اگر بتوان نرخ دلار امریکا را در سال ٢٠١۶ تخمین زد، بسیارى از متغیرهاى اقتصاد جهانى قابل پیش بینى مى شوند.


به گزارش اقتصادنیوز نرخ دلار در بازار جهانى به میزان قابل توجهى به تحولات اقتصاد امریکا وابسته است و هر چه این تحولات قوى‌تر شود و آمارهاى قوى ترى بیرون بیاید، احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در این هفته و در سال آینده بیشتر مى شود و متعاقب آن نرخ دلار امریکا در مقابل سایر ارزهاى عمده بهبود پیدا می‌کند.

پندار سیستم

در مجموع سال ٢٠١۵ سال خوبى براى دلار بود. در این سال شاخص دلار در بازارهاى جهانى بین ٩٠ و ١٠٠ نوسان می‌کرد و همراه با خود سایر ارز‌ها و نرخ مواد اولیه اصلى در بازارهاى جهانى را به زیر مى کشید. این قدرت در سال ٢٠١۵ بیشتر تحت تاثیر قدرت گیرى اقتصاد امریکا بود. در سال ٢٠١۵، به جز تورم، بیشتر شاخصهاى اقتصادى خوب بودندو پیش بینى مى شود که به همین ترتیب آمارهاى خوبى براى اقتصاد امریکا بیرون بیاید و به همین دلیل با احتمال بسیار بالا پیش بینى مى شود که فدرال رزرو در سال آینده میلادى دوبار نرخ بهره را بالا مى برد و همین مساله موجب مى شود که در سال ٢٠١۶ نیز دلار کماکان یک پول قدرتمند باقى بماند.

عوامل کند کننده قدرت دلار در سال ٢٠١۵ خیلى قوى عمل نکردند و به نظر می‌رسد که در سال ٢٠١۶ این عوامل نتوانند جلوى افزایش نرخ دلار را در بازارهاى جهانى بگیرند. اگر این بحث و این پیش بینى درست باشد، می‌توان انتظار داشت که در سال ٢٠١۶ دلار امریکا کماکان قوى‌ترین پول (بین پول هاى عمده در بازار فارکس) در جهان خواهد بود.

اگر این پیش بینى درست باشد ما در سال ٢٠١۶، یا سال ١٣٩۵ باید منتظر تحولات زیر در اقتصاد ایران و جهان باشیم:
– پایین ماندن قیمت نفت در بازارهاى بین المللى
-پایین ماندن قیمت مواد اولیه پایه در بازارهاى جهانى (مثل فولاد، آلومینیوم، نیکل، مس،……
– پایین ماندن نرخ ارز کشورهاییکه صادرات آن‌ها عمدتا مواد اولیه است، مانند کانادا، استرالیا، نیوزیلند، برزیل،، مکزیک، نروژ، افریقاجنوبى، شیلى، روسیه و….
– پایین ماندن قیمت طلا در بازارهاى جهانى
– نرخ رشد پایین و نرخ رشد منفى براى بعضى از کشور‌ها
– ادامه سیاستهاى تزریق نقدینگى براى تحریک تقاضا در بسیارى از کشور‌ها. پیش بینى مى شود که قدرت بانکهاى مرکزى در سال ٢٠١۶ در بازار جهانى رو به افزایش باشد.
– بالا رفتن قیمت دلار در بازار ایران و احتمال شکل گیرى کسر بودجه در سال آینده
– استمرار رکود در اقتصاد ایران در سال ١٣٩۵، در صورتیکه اقدام سنجیده اى اتخاذ نشود.
– گسترش نابرابرى در اقتصاد جهان و فقیر‌تر شدن اقتصادهاى متکى به مواد اولیه و کشورهاى در حال ظهور



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.