نرم افزارحسابداری صدگان

رتبه فضای کسب و کار ایران براساس گزارش بانک جهانی

0 518

حسابداراپ

بر اساس گزارش بانک جهانی ایران امسال در رده بندی جهانی فضای کسب و کار در میان ۱۸۹ کشور در رده ۱۱۸ جهان قرار گرفته است که نسبت به سال قبل تنها یک پله صعود داشته است.


در میزگردی با حضور رییس، نایب رییس و مشاور کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران به بررسی چرایی عدم بهبود رتبه ایران در فضای کسب و کار پرداختیم.

بانک جهانی در تازه ترین گزارش خود موسوم به «گزارش فضای کسب و کار ۲۰۱۶» به مقایسه ۱۸۹ کشور جهان از نظر سهولت فعالیت های اقتصادی و وضعیت فضای کسب و کار آن ها پرداخته است. بر اساس ارزیابی این نهاد بین المللی که بر پایه آمار مربوط به یک ساله منتهی به ژوئن ۲۰۱۵(خرداد۹۴) تهیه شده است فضای کسب و کار در ایران بهبود نسبی داشته است. بر اساس گزارش بانک جهانی ایران امسال در رده بندی جهانی فضای کسب و کار در میان ۱۸۹ کشور در رده ۱۱۸ جهان قرار گرفته است که نسبت به سال قبل تنها یک پله صعود داشته است.

در عین حال این نهاد بین المللی ارزیابی خود از وضعیت فضای کسب و کار ایران در سال قبل را نیز مورد اصلاح قرار داده و رتبه ایران در پایان این سال را ۱۱۹ اعلام کرده است. در گزارش سال گذشته بانک جهانی رتبه جهانی ایران از نظر فضای کسب و کار ۱۳۰ اعلام شده بود که در گزارش امسال این رقم به ۱۱۹ اصلاح شده است. بر اساس این گزارش، سختی آغاز کسب و کار در ایران طی یک سال گذشته بیشتر شده است اما ایران از نظر دریافت مجوزهای ساختمانی در رده بندی جهانی ۲۹ پله صعود داشته است که نشان می دهد سازوکار دریافت مجوزهای ساختمانی در ایران در طی یک سال گذشته آسان تر شده است. از نظر ثبت دارائی ها رتبه جهانی ایران ۲ پله سقوط داشته است. رتبه جهانی ایران از نظر سهولت دریافت وام و مطلوبیت قوانین و مقررات مربوط به آن نیز پس رفت داشته است. از نظر حمایت از سرمایه گذاران رتبه جهانی ایران طی یک سال گذشته ۱ پله نزول داشته است. در ایران افراد حقیقی و حقوقی باید ۲۰ نوع مالیات به صورت مستقیم و غیر مستقیم بپردازند که نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است. کیفیت تجارت کالا در ایران نیز کاهش داشته است و رتبه جهانی ایران از این نظر ۱ پله نزول داشته است. برای نهایی شدن و اجرای قراردادهای تجاری در ایران بیش از ۵۰۵ روز زمان نیاز است و از نظر کیفیت رسیدگی قضایی به این موضوع از ۱۸ نمره، نمره ۶.۵ به ایران داده شده است. بر اساس این گزارش رتبه ایران در زمینه ورشکستگی و پایان یافتن یک فعالیت تجاری سه پله نزول داشته و از ۱۳۷ در سال گذشته به ۱۴۰ در گزارش امسال رسیده است. ایران از نظر شاخص دریافت انرژی برق توسط شرکت ها نیز رتبه ۸۸ را به خود اختصاص داده است. ایران در گزارش سال قبل از این نظر رتبه ۹۴ را بدست آورده بود که بدین ترتیب امسال ۶ پله از این نظر صعود داشته است.

فعالان اقتصادی ایران پیش از انتشار این گزارش، پیش بینی هایی در مورد کاهش رتبه ایران از نظر فضای کسب و کار مطرح کردند. وب سایت خبری اتاق تهران بعد از انتشار این گزارش، در میزگردی با حضور محمدرضا نجفی منش، رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران، محسن رزم خواه مشاور کمیسیون و احمد کیمیایی نایب رییس کمیسیون به بررسی این گزارش و دلایل عدم بهبود رتبه ایران پرداخته است.

پندار سیستم

محمدرضا نجفی منش، رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران با توجه به اطلاعات و تلاش های صورت گرفته از سوی ارگان های مختلف برای کاهش این رتبه، حدس می زد که رتبه ایران به زیر ۱۰۰ برسد.

محسن رزم خواه صعود دوازده پله ای ایران را به فال نیک می گیرد و معتقد است معمولا شاخص ها در شرایط ثبات مورد ارزیابی قرار می گیرند – در حالیکه ایران از لحاظ سیاسی و اقتصادی در شرایط ثبات نیست بنابراین علی رغم مشکلاتی که داشتیم این رتبه نقطه امید است.

احمد کیمیایی اسدی معتقد است فعالان اقتصادی برای افزایش جذب سرمایه گذار خارجی تمایل به کاهش این رتبه داشتند و هم چنان دارند اما پیش بینی او نسبت به این رتبه، نزول آن و بهتر شدن اوضاع نبود چون شرایط داخلی را برای کاهش این رتبه مساعد نمی دیده است.

مشروح این میزگرد در روزهای آینده منتشر خواهد شد.

منبع: اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي تهران



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.