نرم افزارحسابداری صدگان

جزئیات لایحه اصلاح قانون امور گمرکی اعلام شد

0 621

حسابداراپ

گمرک ایران جزئیات لایحه اصلاحی قانون امور گمرکی را اعلام کرد.


پندار سیستم

به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، سید محمود بهشتیان مشاور عالی رئیس‌کل گمرک ایران در این خصوص گفت: قانون قبلی امور گمرکی مربوط به سال ۱۳۵۱ بود که بعد از انقلاب بارها برای اصلاح این قانون اقداماتی صورت گرفت و سرانجام در ۲۲ آبان سال ۱۳۹۰ با تلاش همکارانمان در گمرک به تصویب مجلس رسید و به گمرک ابلاغ شد.
وی افزود: طی این ۴ سال که قانون جدید امور گمرکی ابلاغ شده است، مشکلات و کمبودهایی احساس می‌شد و علاوه بر آن موضوع پیوستن کشورمان به کنوانسیون تجدیدنظر شده کیوتو نیز مطرح بود که عضویت ما در این کنوانسیون بعد از تصویب قانون امور گمرکی صورت گرفت.
به گفته وی نزدیک به یک سال و نیم طول کشید که همکاران ما در گمرکات مختلف و سازمان‌های همجوار نظرات خود را اعلام کنند و استعالامات لازم در طی جلسات متعدد در کمیسون‌های فنی و تخصصی صورت گرفت و سرانجام این اصلاحات در جلسه هیئت وزیران دولت مورد پذیرش واقع شد.
بهشتیان در تشریح جزئیات این لایحه به موضوع فعالان مجاز اقتصادی اشاره کرد و با تأکید برانیکه این بخش در لایحه جدید پیشنهاد شده است ، افزود: فعالان مجاز اقتصادی(AEO) اصطلاح بین‌المللی است. تمام کشورها تسهیلاتی را برای این گروه فراهم کرده¬اند و دلیل آن این است که تسریع در زمان ترخیص کالا باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها و قیمت تمام شده کالا می‌شود و بدین ترتیب دولت تولید را رقابت‌پذیر می‌کند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال حدود ۲۲ کشور در شرق و غرب اقیانوس آرام در سازمان اپک عضو هستند، در طرف شرق آمریکا و برزیل و در طرف غرب نیز چین و کره و سایر کشورهای بزرگ اقتصادی دنیا در این سازمان حضور دارند، در بیانیه پایانی این سازمان اشاره‌ای به تسهیلات گمرک برای ارائه به فعالان مجاز اقتصادی شده است، تسهیلاتی مانند حمل مستقیم کالای تولیدکنندگان معتبر به انبارهای خود و ارائه اظهارنامه اجمالی به گمرک برای کسانی که سوابق‌شان در گمرک موجود است و بعد از آن اظهار کامل صورت می‌گیرد. طبق محاسبات بین‌المللی توقف کالا به ازای هر روز در گمرک که به آن هزینه‌های پنهان می‌گویند، مانند خواب سرمایه، هزینه‌های انبارداری، فساد کالا و… معادل یک درصد ارزش کالا است.
وی افزود: با پیاده شدن درست این برنامه (AEO) اقدامات مثبتی در جهت کمک به صنعت صورت می‌گیرد و گمرک و فعالان اقتصادی اگر همکاری مجدانه داشته باشند می‌توانند شاهد تاثیرات مثبتی در واردات و صادرات برای فعالان اقتصادی باشد.
مشاور عالی رئیس‌کل گمرک ایران اظهارداشت: قانون جدید امور گمرکی بعد از ۴۰ سال تصویب شد. طبیعی است که در اجرا با مشکلات پیش‌بینی نشده‌ای مواجه شود. موضوع دیگر این است که همزمان با اجرای قانون جدید امور گمرکی ما به کنوانسیون کیوتو تجدیدنظر شده پیوستیم که این موضوع در قانون جدید امورگمرکی انعکاس کاملی نداشت و لازم بود که این کنوانسیون در این قانون دیده شود.
بنابراین همانطور که توضیح داده شد کشورمان بعد از تصویب قانون جدید امور گمرکی به کنوانسیون کیوتو تجدید نظر شده پیوست و مجالی برای لحاظ کردن موارد آن در قانون جدید نبود.
بهشتیان گفت : یکی از کارهایی که در این اصلاحیه انجام شد توجه به کنوانسیون‌هایی بود که ظرف ۴ سال کشورمان به آنها پیوسته بود. در ماده ۱ اصلاحیه این موضوعات لحاظ و بر استانداردهای این کنوانسیون‌های تاکید شده است.
بهشتیان در پاسخ به این سئوال که این اصلاحیه شامل چند بند و چند ماده است و چه زمانی به تصویب مجلس می‌رسد، گفت: این اصلاحات در ۶۲ مورد صورت گرفته و از یک کلمه تا چند مسئله اساسی و کلی را دربرمی‌گیرد. قرار است با توجه به مشورت‌هایی که با مرکز پژوهش‌های مجلس درخصوص این اصلاحیه صورت گرفته است این مصوبه به‌زودی در مجلس به تصویب برسد.
بهشتیان در ادامه در رابطه با اینکه این اصلاحیه چه تاثیری بر تسهیل ترانزیت دارد و چه اقداماتی برای شرکت‌های حمل‌ونقل در این زمینه انجام شده است، افزود: یکی از سازمان‌هایی که با تمام وظایف خود در قانون امور گمرکی به آن اشاره شده شرکت‌های حمل‌ونقل فعال در زمینه ترانزیت هستند. بنابراین نماینده انجمن‌های فعال حمل‌ونقل در ترانزیت در جلسات مربوط حضور داشتند و از آنان نظرخواهی شده است و به نظر می‌رسد این اصلاحات در تسهیل ترانزیت نقش به سزایی خواهد داشت.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.