نرم افزارحسابداری صدگان

بررسی اجمالی عملکرد قانون مالیات بر ارزش افزوده و اهم چالش های آن

0 804

حسابداراپ

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی با عنوان «بررسی اجمالی عملکرد قانون مالیات بر ارزش افزوده و اهم چالش های آن» عملکرد اجراي قانون مالیات بر ارزش افزوده از نیمه دوم مهر ۱۳۸۷ تا کنون را بررسی کرده است.


در پایان این گزارش پیشنهادهایی برای تدوین قانون دایمی مالیات بر ارزش افزوده ارائه داده است. در پایان این گزارش توصیه شده است، براي كاستن از هزينه هاي اجراي اين قانون در فضاي كسب وكار از هر نوع افزايش نرخ مالیات در اين قانون اجتناب شود.

اجراي قانون مالیات بر ارزش افزوده از نیمه دوم مهر ۱۳۸۷ شروع شد و سازمان امور مالیاتي اين قانون را براساس مجوز قانوني صادر شده در مفاد ماده (۱۱) به صورت مرحله اي به اجرا گذاشت. در هر مرحله بخشي از مؤديان مشمول ملزم به ثبت نام به عنوان مؤدي مشمول اين قانون فراخوانده شدند. تاکنون در مجموع حدود ۵۲۴ هزار مؤدي مشمول ثبت نام و اجراي اين قانون شده اند. از اين تعداد مؤدي در سنوات اجراي اين قانون (از نیمه دوم مهر ۱۳۸۷ تا پايان شش ماهه اول ۱۳۹۴) حدود ۶.۲ میلیون اظهارنامه مالیاتي در فرآيندهاي مختلف تسلیم سازمان امور مالیاتي شده است. کل مالیات و عوارض وصولي در سال هاي اجراي اين قانون (۱۵ مهر ۱۳۸۷ تا ۳۱ شهریور ۱۳۹۴) حدود ۱۱۱ هزار میلیارد تومان بوده است. از اين رقم، حدود ۶۸ هزار میلیارد تومان (۶۱ درصد) مربوط به مالیاتها و ۴۳ هزار تومان مابقي (۳۹ درصد) نیز مربوط به عوارض (سهم شهرداري ها و دهیاري ها و منابع واريزي به حساب وجوه متمرکز وزارت کشور) بوده است.

پندار سیستم

در پایان این گزارش تصریح شده است، ضمن پذيرش همه چالش ها و هزينه هاي فضاي کسب وکاري مربوط به اجراي این قانون در دوره اجراي آزمايشي؛ منطق حكمراني و مديريت کلان اقتصاد كشور ايجاب مي كند از اجراي قوانين اقتصادي با مختصات ماليات بر ارزش افزوده به دليل آثار تبعی مثبت و بي شمار آن (ثبت و مستند كردن اطلاعات اقتصادي فعالان و فعاليت هاي مختلف، ايجاد ناامني براي جولان کالاهای قاچاق، تعيين مختصات اقتصادي و حجم مبادلات اقتصادي و واردات و صادرات به طور دقيق، قابليت رديابي کالاها و خدمات مبادله شده و …) حمايت شده و تلاش شود مشکلات و نواقص اجراي كامل آن برطرف شود. با این حال، براي كاستن از هزينه هاي اجراي اين قانون در فضاي كسب وكار توصيه مي شود از هر نوع افزايش نرخ مالیات در اين قانون اجتناب شود.
برای دریافت متن کامل اینجا کلیک کنید.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.