نرم افزارحسابداری صدگان

بایدها و نبایدهای خرج‌کردن حقوق ماهانه

2 941

حسابداراپ

بسیاری از افراد، برای حقوق ماهانه خود برنامه‌ریزی درستی ندارند و تا حقوق بعدی هشت‌شان گرو نُه‌شان است و درنهایت برای ایام بازنشستگی خود نیز هیچ پس‌اندازی ندارد؛ اما با شناخت برخی عادت‌های درست و غلط بودجه‌بندی، می‌توان از این اتفاق جلوگیری کرد.


هیچ چیز خطرناک‌تر از این نیست که حقوق دریافتی شما بلافاصله بسوزد اما عقل سلیم می‌گوید که نباید اجازه دهید تا حقوقتان بلافاصله پس از دریافت، خرج شود اما بسیاری از مردم هنوز به این باور نرسیده‌اند که برخی خرج‌های متداول، رستوران گردی و هزینه‌های غیرضروری ماهانه باعث می‌شوند تا حقوق دریافتی شما صرفا به یک پول توجیبی برای خرج کردن تبدیل شود. بنابر اعلام اعلام انستیتو بروکینگز، این درست همان مشکلی است که روزانه ۳۸ میلیون آمریکایی را به خود درگیر کرده است.

پندار سیستم

به گزارش پایگاه اینترنتی استریت، با برنامه‌ریزی دقیق و اولویت‌بندی هوشمندانه، حقوق دریافتی شما می‌تواند تبدیل به یک صندوق سرمایه‌گذاری قدرتمند بدل شود. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، پس شاید بد نباشد در ادامه با پنج اشتباه یا تصمیم صحیحی که می‌تواند با حقوق دریافتی گرفت، آشنا شوید.

تصمیم‌های درست برای حقوق دریافتی
پرداخت بدهی‌های قبلی:
 بسیاری از افراد، بلافاصله پس از دریافت حقوق، پولی را برای پرداخت بدهی‌های خود کنار نمی‌گذارند. البته این مساله طبیعی است است که با وجود اجاره‌خانه و قسط وام، هزینه مراقبت از فرزندان، هزینه‌های درمانی و سایر هزینه‌های زندگی، کنار گذاشتن پول برای بدهی‌ها دشوار باشد.

این مساله حتی برای خانواده‌های پر درآمد هم صدق می‌کند و بسیاری از خانواده‌ها حقوق و درآمدشان فقط صرف هزینه‌ها می‌شود اما به هرحال، سود بدهی‌ها مانند قارچ رشد می‌کند پس برای خلاص شدن از شر آن بهتر است زودتر آنها را تسویه کنید و در پایان روز، ماه و سال، به خاطر اینکه زودتر تکلیف بدهی‌ها را یکسره کرده‌اید، از خودتان ممنون خواهید شد.

پس‌انداز برای بازنشستگی: 
نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از آمریکایی‌ها در سنین ۵۵ سال و بالاتر، برای ایام بازنشستگی خود پولی کنار نگذاشته‌اند. بنابراین، برای برنامه‌ریزی جهت دوران بازنشستگی هیچوقت زود نیست و باید ۵ تا ۱۰ درصد از حقوق ماهانه خود را برای ایام بازنشستگی پس‌انداز کنید. اگر این میزان برایتان مقدور نیست با همان یک درصد شروع کنید و سال بعد آنرا به دو درصد افزایش دهید و با همین روند به همان رقم مطلوب برسید.

خرید بیمه: 
یکی دیگر از هزینه‌هایی که مردم اغلب به آن فکر نمی‌کنند یا وقتی به آن فکر می‌کنند که خیلی دیر شده، هزینه بیمه است. بخش بیشتر هزینه بیمه در بسیاری از موارد توسط کارفرما تقبل می‌شود و این یعنی اینکه نیازی نیست شما مبلغ بالایی بپردازید. عموم کارشناسان بر این باورند که بیمه سلامت باید در اولویت همه بیمه‌ها قرار بگیرد ضمن اینکه بیمه ازکار افتادگی نیز جزو بیمه‌هایی است که باید در فهرست همه باشد اما مهمتر از آن، بیمه عمر، بیمه مسکن و بیمه بلندمدت درمانی هستند که باید حتما مدنظر قرار بگیرند.

پس‌انداز: 
یکی از مهمترین دلایلی که یک ‌سوم مردم در سال درآمد کافی ندارند یا هشتشان در هر ماه گروی نُهشان است، این نیست که به آنها حقوق کافی نمی‌دهند بلکه نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که ۶۸ درصد پاسخ‌دهندگان، هزینه‌های رفتن به رستوران را به‌عنوان مهم‌ترین دلیل نداشتن پس‌انداز عنوان کرده‌اند. هزینه‌های تفریح و لباس نیز یکی از دلایل مهم کاهش پس‌انداز آنهاست. درحالیکه با یک بودجه‌بندی ساده می‌توان از بسیاری از این هزینه‌ها اجتناب کرد یا حسابی را بازگشایی کرد که هرماه بخشی از حقوق به‌طور خودکار به‌عنوان پس‌انداز روانه آن می‌شود.

کمک به خیریه:
 اگر پس از پرداخت تمامی هزینه‌های فوق، بدهی‌ها، پس‌انداز، قبض‌های ماهانه و هزینه‌های معمول زندگی پولی برایتان باقی ماند، باید به شما تبریک گفت چراکه شما فردی عاقل، بالغ و کارآمد هستید. این مساله نشان می‌دهد که زندگی شما کاملا روی دور است ، شغل خوبی دارید و سیستم مالی نیز مطابق میل شما عمل می‌کند. حال، آیا بهتر نیست برای اغنای روحی خود به فکر یک کار خیر باشید؟ بسیاری از موسسات خیریه و سازمان‌های غیر انتفاعی، کاملا به کمک‌های مردمی وابسته هستند. شما هم می‌توانید یکی از همین موسسات خیریه را پیدا کنید و با بخشیدن پول‌های اضافی خود، در عوض از انرژی مثبت کائنات و حس خوب کمک کردن لذت مضاعفی ببرید.

تصمیمات اشتباه برای حقوق دریافتی
خرید غیرضروری خودروی جدید: 
وقتی صحبت از بودجه‌بندی هوشمندانه و خرید خودرو می‌شود، باید این نکته را درنظر بگیرید که تنها می‌توانید ۱۵ درصد درآمد خود را برای خرید خودرو هزینه کنید. اما باید حواستان باشد وقتی می‌خواهید خودرویی بخرید، اول سبک سنگین کنید که آیا خرید خودرو ضرورت دارد یا اینکه چقدر می‌توانید برای آن هزینه کنید؟ این هزینه‌ها به خرید خودرو محدود نمی‌شود بلکه هزینه‌های نگهداری، استهلاک، تصادف، بیمه و… را نیز نباید فراموش کنید.

افزایش عادتهای هزینه‌ای غیرضروری: 
ارتقای شیوه زندگی مطابق با افزایش حقوق، یک پیشرفت طبیعی است. بسیاری از هزینه‌های ماهانه و غیرضروری نظیر آرایشگاه و باشگاه و… به عادتهای روزانه تبدیل می‌شوند و دوستانتان نیز کمک کم شما را به رستوران‌های لوکس‌تر دعوت می‌کنند و درنهایت به جایی می‌رسید که از خود می‌پرسید آیا از عهده این هزینه‌ها بر می‌آیم یا خیر؟ و باز هم به خود می‌گویید چرا که نه؟ اما قبل از اینکه این روند را ادامه دهید، بهتر است یک نگاهی به هزینه‌های خود از حقوق ماه پیش تاکنون بیاندازید. آنوقت است که متوجه می‌شوید هزینه‌های غیرضروری شما افزایش یافته و هیچ پولی هم نتوانسته‌اید پس‌انداز کنید.

جشن گرفتن برای دریافت حقوق:
 این اتفاق معمولا برای تازه فارغ‌التحصیلان یا افرادی که نخستین شغل خود را کسب می‌کنند می‌افتد. گرچه جشن گرفتن برای ارتقا یا گرفتن حقوق اول منعی ندارد اما همین اتفاق ظاهر مشکلات بزرگی ایجاد می‌کند زیرا هم باید دوستان و همکارانتان را به یک شام مجلل دعوت کنید و هم برای اعضای خانواده جشن مفصلی بگیرید. بنابراین، اصلا منطقی نیست برای دریافت اولین حقوقتان جشن بگیرید یا به‌هر بهانه‌ای مهمانی راه بیاندازید. اینگونه مهمانی‌های پرخرج، رفته رفته به یک عادت خطرناک و پرهزینه تبدیل خواهد شد که در آنصورت از عهده مخارج آن بر نخواهید آمد.

رستوران‌گردی:
 نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که از هر ۱۰ آمریکایی، ۷ نفر اعتراف می‌کنند که برای رفتن به رستوران بیش از حد ولخرجی می‌کنند که این رقم رو به افزایش است. در گوشه و کنار شهر رستوران‌های متعددی به چشم می‌خورند که اغلب هم ارزان‌ نیستند. به هرحال، می‌تواند با محدود کردن تعداد دفعاتی که به رستوران می‌روید هزینه‌های خود را کنترل کنید. همچنین، می‌توانید غذای سالم و خانگی خود را هرروز به سر کار ببرید.

پس‌انداز کردن هرچه که باقی می‌ماند:
 اگر دیدگاه شما این است که فقط هرچه از درآمد ماهانه باقی ماند را باید پس‌انداز کنید، در نهایت هیچ چیز از این شیوه پس‌اندازی عایدتان نخواهد شد. با دنبال کردن یک رویکرد کنشگرانه درباره پس‌انداز و کنار گذاشتن بخشی از حقوق دریافتی در حساب پس‌انداز بانکی احتمال دسترسی خود به این پول را کاهش داده و پس‌انداز خود را به شکل خودکار افزایش خواهید داد.

 


محل تبلیغ شما

2 نظرات
  1. روحی می گوید

    اخه کدوم حقوق… حقوقی که زیر خط فقره!!! حقوقی که با چندماه تاخیر پرداخت میشه!!! هنوز طرف حقوقشو نگرفته خرج شده چون هزینه های عادی و روزمره رندگیشو جوا ب نمیده!!!! اونوقت شما این چه مطلبیه که بیان کردین که به حاطر زیاده روی هشتشون گرو…… ولکن اقا ولکن….

  2. amir می گوید

    شما قیاس به نفس می کنید. ما کارمندا در تهیه ضروریات زندگی موندیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.