- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

ارز تک نرخی نیازی به بورس ندارد

دولت در ماه گذشته اعلام کرد تک نرخی کردن ارز را به سه ماه اول سال آینده موکول کرده است.


نجفی عرب معتقد است با تک نرخی کردن ارز در سال آینده، راه اندازی بورس ارز ضرورتی ندارد.

نجفی عرب، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در گفت و گو با سایت اتاق درباره کارآیی بورس ارز برای اقتصاد کشور گفت: طبیعی است که راه اندازی بورس ارز می تواند به شفافیت بازار ارز کمک کند اما نکته این است که با تک نرخی شدن ارز، ضرورتی برای راه اندازی بورس ارز وجود ندارد.

رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران گفت: دولت برنامه دارد در سه ماه اول سال ۹۵ ارز را تک نرخی کند. اگر دولت بتواند منابع لازم برای این اقدام را فراهم کند، با تک نرخی شدن ارز، راه اندازی بورس ارز ضرورتی ندارد اما اگر به هردلیلی امکان تک نرخی شدن ارز فراهم نشود، بورس ارز می تواند در بهبود اوضاع بازار ارز کمک کننده باشد.

من تصور نمی کنم فاصله ارز دولتی و ارز آزاد در راه اندازی بورس ارز اثر گذار باشد. این مسئله بیشتر از هرچیزی به عرضه و تقاضا در بازار ارز مربوط است واینکه اگر ارز برای بازار مصرف تامین نشود، این فاصله بیشتر خواهد شد.

نجفی عرب ادامه داد: بورس ارز زمانی که ارز چند نرخی داریم کمک کننده است اما من فکر می کنم عزم دولت بیشتر برای تک نرخی کردن ارز جزم است تا راه اندازی بورس ارز.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران گفت: سرنوشت بورس ارز بیشتر از هرچیز به سرنوشت برجام مرتبط است و باید دید چقدر ورود ارز به کشور تسهیل می شود و مسئله نفت و صاردات آن چقدر تغییر خواهد کرد.