نرم افزارحسابداری صدگان

گزارش درآمدها در بهشت‎های مالیاتی

0 695

حسابداراپ

برآوردهاي تازه نشان مي‏دهد شرکت‏هاي بزرگ آمريکايي بيش از دو هزار میلیارد دلار از درآمدهاي خود را در مناطق معروف به بهشت هاي مالياتي (Tax Haven) گزارش مي کنند و از اين طريق از پرداخت ماليات بر درآمد اجتناب می کنند.


به گزارش رسانه مالياتي ايران به نقل از خبرگزاري الجزيره، مطالعه جديدي نشان مي‏ دهد شرکت‏هاي بزرگ آمريکايي حدود ۲۱۰۰ میلیارد دلار از درآمدهای خود را به مناطق موسوم به «بهشت مالياتي» گزارش کرده اند و از اين طريق از پرداخت ۶۲۰ ميليارد دلار ماليات بر درآمد اجتناب کرده اند.

مطابق این گزارش، اين شرکت‏ها جزو بزرگترين شرکت‏هاي جهان و عمدتا در فهرست ۵۰۰ شرکت برتر «فورچون» هستند. برمودا، ايرلند، هلند، جزاير باهاماس، لوکزامبورگ و جزايز کايمان از جمله بهشت‏هاي مالياتي جهان هستند که اين شرکت‏ها بخش قابل توجهي از درآمدهاي خود را در این قلمروها گزارش می‎کنند تا بتوانند از پرداخت ماليات بر درآمد اجتناب کنند.

پندار سیستم

بر مبنای اين برآوردها، بيش از ۳۵۰ شرکت بزرگ آمريکايي با راه‏اندازي واحدهای با مقاصد خاص در اين مناطق، راه اجتناب از پرداخت ماليات خود را هموار مي‏کنند. سود اين واحدها به مراتب بيشتر از کل توليد ناخالص داخلي (GDP) کشورهاي ميزباني است که به بهشت مالياتي معروف شده‏اند.
در بین شرکت‏هايي که با تاسيس واحدهای با مقاصد خاص در بهشت‏ هاي مالياتي از پرداخت ماليات بر درآمد اجتناب می‎کنند، نام‏هاي معروفي همچون اپل، گوگل، آي بي ام، مايکروسافت، جنرال الکتريک و سيسکو ديده مي‏شود. بر اساس اين برآوردها، شرکت اپل با انتقال بيش از ۱۸۱ ميليارد دلار از درآمد خود به بهشت‏هاي مالياتي در صدر اين فهرست قرار دارد. اپل اگر اين درآمدها را وارد آمريکا کند بايد بيش از ۵۹ ميليارد دلار ماليات پرداخت. شرکت جنرال الکتريک نيز با انتقال ۱۱۹ ميليارد دلار از درآمدهاي خود به اين مناطق در جايگاه دوم ايستاده است. شرکت مايکروسافت نيز که بيش از ۱۰۸ ميليارد دلار از درآمدهاي خود را در اين مناطق گزارش مي‏کند جايگاه سوم اين فهرست را از آن خود کرده است. اين رقم در مورد شرکت گوگل بيش از ۴۷ ميليارد دلار برآورد می‎شود.

اين مطالعه که با حمايت «انجمن شهروندان مدافع عدالت مالياتي» و «بنياد آموزشي پژوهشي حمايت از منافع همگاني» در آمريکا انجام شده، نشان مي‏دهد در فاصله بين‏ سال‏هاي ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ درآمد شرکت‏هاي آمريکايي در بهشت‏هاي مالياتي به دو برابر افزايش يافته است.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.