نرم افزارحسابداری صدگان

نرخ ارز باید افزایش یابد

0 898

حسابداراپ

علیرضا کلاهی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران: اگر نفت از اقتصاد جدا شود، قیمت دلار در محدوده ۱۰هزار تومان خواهد بود.

 

 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران معتقد است که نرخ ارز باید افزایش یابد.

علیرضا کلاهی در گفتگو با پایگاه خبری اتاق تهران در تحلیل چگونگی تعیین نرخ ارز در اقتصاد ایران گفت: باید تحلیل کنیم که واقعا نرخ تعادل ارز ما کجاست. در شرایط واقعی اگر نفت را از اقتصاد ایران خارج کنیم، نقطه تعادل نرخ ارز پیدا می شود. اقتصاددانان به راحتی با محاسبه فرمول‌های ماکرواکونومیک می‌توانند تعیین کنند که بدون درآمدهای نفتی نرخ ارز ما چه خواهد بود و نرخ ارز امروز چیست.

وی ادامه داد: باید تصمیم بگیریم که آیا با تلفیق سیاست و اقتصاد می خواهیم پیش برویم؟ اگر تصمیم به طور مطلق اقتصادی باشد، باید مثل نروژ عمل کنیم یعنی درآمدهای فروش نفت را سرمایه‌گذاری کنیم و درآمدهای ناشی از آن سرمایه‌گذاری را در هزینه‌های جاری کشور بیاوریم. اگر به آن صورت عمل کنیم، امروز قیمت دلار در ایران در محدوده ۱۰هزار تومان خواهد بود.

پندار سیستم

این فعال بخش خصوصی با یادآوری ثابت نگه داشتن نرخ ارز در دولت گذشته گفت: اتفاقی که در دوران آقای احمدی‌نژاد افتاد این بود که با ورود بی‌رویه درآمدهای نفتی که حاصل از فروش دارایی بود، درآمد ارزی را وارد جریان بودجه جاری کشور کردیم و با متوسل‌شدن به آن نرخ ارز را به طور مصنوعی پایین نگه داشتیم که حرکتی کاملا اشتباه بود.

وی افزود: نشانه نادرست بودن این تصمیم این است که می توان مقایسه کرد در دولت‌های قبل از آن چه حجم ارز وارد اقتصاد کشور شد و چه سطحی از رفاه و اشتغال وجود داشت و در آن ۸سال که نرخ ارز هم تثبیت شد، چه مقدار ارز وارد اقتصاد شد. در این شرایط آیا واقعا رفاه و اشتغال بهبود پیدا کرد؟ جواب قطعا منفی است.

کلاهی تاکید کرد: وقتی رقابت‌پذیری هر اقتصادی افت می‌کند باید دولت تمهیداتی برای افزایش رقابت‌پذیری و بهره‌وری آن اقتصاد بیندیشد. برای جبران کاهش رقابت پذیری باید تمهیداتی بیندیشیم. یکی از این تمهیدات، جبران نرخ ارز است.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.