نرم افزارحسابداری صدگان

محاسبه ضریب افزایش حقوق سالانه

0 1,708

حسابداراپ

از اظهار نظر بسیاری از هموطنان عزیز در ارتباط با پیشنهاد طرح افزایش سالانه حقوق و دستمزدها که در برخی از سایت‌ها و روزنامه‌ها منتشر گردید، اکثر قریب باتفاق اظهارنظرکنندگان خواهان اجرایی شدن این طرح بودند. امّا در یکی دو مورد از اظهار نظرها لازم دیدم نکات زیر را یادآور شوم.


در خصوص سؤال هموطن عزیزی که فرمودند، افزایش مساوی به حقوق و دستمزدها باعث بی عدالتی در حق کسانی می‌شود که تحصیلات بالاتری دارند یا در مناطق محروم مشغول خدمت می‌شوند و مسئولیت‌های سنگینی دارند و غیره، باید بگویم در برقراری حقوق کارکنان تمام موارد ذکر شده از قبیل مدرک تحصیلی، سختی کار، مناطق محروم، مسئولیت‌ها و … لحاظ می‌شود و افزایش حقوق سالانه که براساس نرخ تورم سال قبل صورت می‌گیرد هیچ منافاتی با ارزش مدرک تحصیلی و غیره ندارد.

بنابراین عدالت حکم می‌کند هرکس با توجه به سایر لیاقت‌ها و سختی شرایط کار، حقوق دریافت نماید وهیچ مخالفتی با آن نیست و این عمل همان مفهوم عدالت است «قرار گرفتن هر چیز در جای خود».

امّا افزایش سالانه حقوق و دستمزدها براساس نرخ تورم که در قانون بودجه سالانه لحاظ می‌گردد، از آنجائی که تورم بر همه‌‌ی اقشار ملت بار یکسانی را اعمال می‌کند این افزایش از نظر ریالی باید برای همه‌ی هموطنان عزیز در افزایش حقوق و دستمزدها بصورت یکسان لحاظ شود و این امر هرگز باعث تساوی دستمزدها و رسیدن به جامعه کمونیستی نخواهد بود که به قول بنیان‌گذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) «کمونیست در زباله‌دان تاریخ دفن شده».

اجرای این طرح همان طوری که ذکر شد باعث کاهش اختلاف حقوق‌ها و دستمزدها و کاهش اختلاف طبقاتی در قشر حقوق بگیر جامعه می‌گردد لذا برای روشن شدن طرح مثال زیر را یادآور می‌شوم.

پندار سیستم

تغییرات حقوق تنها براساس شاخص نرخ تورم ثابت ۱۵٪ در ۵ سال متوالی به شرح زیر است:



همان طوری که ملاحظه می‌شود بعد از پنج سال اختلاف حقوق یک میلیونی و ده میلیونی حدود هجده میلیون تومان خواهد بود.

امّا اگر میانگین افزایش حقوق‌ها را با مبلغ ثابت هفتصد هزار تومان برای این دو گروه اعمال کنیم بعد از پنج سال حقوقشان بدون در نظر گرفتن دیگر فاکتورها به شرح زیر خواهد بود:

حقوق یک میلیونی به چهار میلیون و پانصد (۴۵۰۰۰۰۰ ) هزارتومان و حقوق ده میلیونی به سیزده میلیون و پانصد (۱۳۵۰۰۰۰۰) هزار تومان خواهد رسید که این اختلاف بین گروه اول و دوم ثابت مانده است.

لازم به ذکر است احتمال افزایش برای شاغلین با توجه به شاخص‌های دیگر وجود دارد.

منبع:فرارو



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.