- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

مالیات واحدهای تولیدی مشکل‌ دارتقسیط میشود

رئیس سازمان مالیاتی کشور با بیان اینکه مالیات واحدهای تولیدی مشکل دار در شرایط کنونی تقسیط شده است، گفت:‌ متاسفانه نهادهای بین‌المللی بدشان نمی‌آید رتبه کسب و کار ایران را بد نشان دهند و جایگاه مالیات واقعی نیست.


علی عسکری در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به وضعیت مالیات واحدهای تولیدی و شرکت‌های مشکل‌دار اظهار داشت: این اجازه به سازمان امور مالیاتی در چارچوب قانون داده شده تا مالیات واحدهای مشکل‌دار تقسیط شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی تأکید کرد: همچنین بخشی از جرایم واحدها به علت عدم پرداخت یا دیرکرد پرداخت بخشیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای بخشودگی جرایم و تقسیط مالیات به مدیران استانی تفویض اختیار شده است، تصریح کرد: سازمان مالیاتی به دنبال فشار به شرکت‌ها برای اخذ مالیات نیست و معمولاً به آنها کمک شده و مالیات تقسیط می‌شود.

وی ادامه داد: مشکل واحدهای تولیدی فقط مالیات نیست و نیاز به سرمایه در گردش و منابع مالی، خرید مواد اولیه، تأمین اجتماعی و دیگر مباحث است.

عسکری در مورد اینکه علی‌رغم اینکه طرح جامع مالیاتی در حال اجراست، چرا جایگاه و شاخص مالیات در رتبه فضای کسب و کار اعلامی بانک جهانی مناسب نیست، بیان داشت: این موضوع از دو جنبه قابل بحث است. شاخص مالیات اکنون ۳۴۴ است که ۱۰۴ واحد از آن مربوط به مالیات و ۲۴۰ واحد مربوط به تأمین اجتماعی است که در حوزه کار مالیات نیست و بخشی از این ۱۴ واحد مالیات نیز در حوزه گمرک است. بنابراین، این رتبه به معنای این نیست همه عوامل رتبه به سازمان مالیاتی برمی‌گردد.

رئیس سازمان امور مالیاتی یادآور شد: جامعه آماری مراکز بین‌المللی متأسفانه از بین افرادی است که به خود زحمت نمی‌دهند تغییرات سال‌های اخیر را بررسی کنند، کما اینکه در حوزه گمرک، تأمین اجتماعی و مالیات تغییرات محسوسی وجود داشته است.

وی با بیان اینکه معمولاً فرم‌های قبلی مجدداً برای کشور پر می‌شود، گفت: در چند سال اخیر این شاخص ۳۴۴ باقی مانده است؛ یعنی هیچ اتفاقی در این حوزه صورت نگرفت. این روش آمارگیری و نمونه‌گیری علمی، عملی و با واقعیت کشورها انطباق ندارد و البته بدشان نمی‌آید که شاخص ایران را همیشه بد نشان بدهند و متأسفانه افرادی که شاخص‌ها را در ایران تکمیل می‌کنند، غیرمسئولانه اقدام می‌کنند.

عسکری ادامه داد: از سال گذشته، معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد نکات علمی و کارشناسی را به آنها در راستای شفاف سازی گوشزد کرده است.

عسکری در پاسخ به این سؤال با وجود ارائه اظهارنامه و پرداخت الکترونیک مالیات، اما در مجموع فرایند رسیدگی به پرونده‌ها زمان‌بر است، خاطرنشان کرد: حتی با انجام این فراینده‌ها، رتبه شاخص مالیات تغییری نداشته که به نظر می‌رسد، خباثت در کار است.