نرم افزارحسابداری صدگان

سودگیری‌‌های سریع در بورس

0 889

حسابداراپ

بورس تهران در حالی روزهای کم‌نوسان خود را ادامه می‌دهد که در صحنه اقتصادی-سیاسی کشور نشانه‌هایی از بهبود به چشم می‌خورد.

 

بررسی ها از وضعیت این روزهای بازار سهام نشان می‌دهد قیمت‌ها در ساعات ابتدایی معاملات با اقبال نسبی و رشد همراه می‌شوند؛ اما به سرعت شاهد بازگشت سهام به مسیر نزولی می‌شویم. کارشناسان معتقدند بسیاری از فعالان کنونی بورس تهران به سودهای اندک اکتفا کرده و با مشاهده رشدهای مقطعی در صف فروش قرار می‌گیرند. این نوسان‌گیری سریع، سقفی بازدارنده در برابر رشد بیشتر قیمت‌ها محسوب می‌شود.

بورس تهران با نوسان محدود و فرسایشی قیمت‌ها در یک محدوده مشخص، روزهای آرام و تا حدی کسالت‌بار را برای فعالان خود رقم زده است.بررسی روند شاخص کل در چند روز گذشته نشان می‌دهد که قیمت بیشتر سهم‌ها در ابتدای ساعات معاملاتی با یک رشد مواجه بوده اما در ادامه در مسیر نزول قیمت‌ها حرکت کرده این در حالی است که در ساعات پایانی معاملات نیز تحت تاثیر جابه‌ جا‌یی‌های عمده در برخی سهم‌ها بدون تغییر خاصی نسبت به روز ما قبل خود باقی مانده است. به اعتقاد کارشناسان در شرایط کنونی برخی سهامداران پس از مشاهده کوچک‌ترین نوسان قیمت در سهم‌ها در صف فروش حاضر می‌شوند و به کسب سودهای لحظه‌ای و اندک رضایت دارند.

بررسی روند نوسانی با دامنه کوتاه مدت نیز از دو منظر امکان‌پذیر است؛ نخست آنکه ثبات حرکت شاخص کل حول کانال ۶۳هزار واحدی که به مدت ۱۸ روز متوالی کاری در آن ادامه یافته است، حکایت از بی اعتمادی و انتظاری شدید در بازار دارد. دوم آنکه کاهش قیمت سهام و نزدیک شدن به ارزش اسمی، مانع از تحرکات سهامداران در خرید و فروش‌ها شده است به‌طوری که از یکسو قیمت‌های جذاب سهام به مانعی برای فروش و از سوی دیگر بی‌اعتمادی و نگرانی و برخی ابهامات نیز به مانعی برای خرید در بازار سهام تبدیل شده است.

در این بین بررسی‌های «دنیای اقتصاد» از رفتار دو دسته از بازیگران بورس تهران در هفته جاری نشان می‌دهد که در هفته جاری حقیقی‌ها نسبت به هفته‌های گذشته در سمت خرید فعال‌تر شده‌اند این در حالی است که کارشناسان این تحرکات را از جانب برخی سهامداران سنتی در بازار می‌دانند که به دلیل جذاب شدن قیمت‌ها در سمت خرید فعال می‌شوند و با کوچک‌ترین تغییر مثبتی در سهم نیز آن را می‌فروشند. به همین دلیل آنچه در بورس تهران در شرایط کنونی مشاهده می‌شود، عدم ورود نقدینگی جدید از سوی سهامداران حقیقی به بازار است که نشانه‌های آن را نیز می‌توان در کاهش نسبت قیمت بر درآمد سهام مشاهده کرد.

موج‌سواری در بازار کم‌رمق

پندار سیستم

در مورد روند روزهای اخیر شاخص کل بورس رضا بختیاری، کارشناس بازار سهام گفت: این موضوع که در ابتدای معاملات قیمت اکثر سهم‌ها با رشد و در ادامه معاملات در مسیر نزولی حرکت می‌کنند را می‌توان در رفتارهای سفته بازی برخی سهامداران حقیقی جست‌وجو کرد. به‌طوری که در شرایط کنونی برخی سهامداران در همین بازار کم رمق نیز به موج سواری مشغولند و با کوچک‌ترین رشد قیمتی در یک سهم فروشنده می‌شوند که این موضوع عامل روند نزولی قیمت‌ها در ادامه معاملات می‌شود. وی گفت: در شرایط کنونی افت شدید حجم و ارزش معاملات در بورس تهران مانع از هرگونه تحلیل منطقی در معاملات شده است، سهامداران در فضای کنونی که قیمت اکثر سهم‌ها به سطح جذابی رسیده است، اقدام به فروش نمی‌کنند. ضمن اینکه بی‌اعتمادی به معاملات و همچنین وجود برخی ابهامات نیز از اشتیاق سهامداران برای خرید باوجود قیمت‌های مناسب کاسته است.

از سویی معامله‌گران حقوقی نیز به دلیل فقدان نقدینگی توانایی خرید را ندارند و حتی بعضا به دلیل مشکلات مالی برای پرداخت بدهی‌های خود مجبورند در بازار فروشنده باشند، این عوامل در کنار هم افت شدید حجم و ارزش معاملات را در سطوح کنونی رقم زده است. بختیاری در مورد اینکه معامله‌گران حقیقی در بازار این روزهای بورس، نسبت به قبل فعال‌تر شده‌اند، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در روزهای اخیر نقدینگی خاصی از سوی این معامله‌گران وارد بازار نشده و بررسی نسبت قیمت به درآمد سهم نیز از یک روند نزولی حکایت می‌کند، به همین دلیل این فعالیت‌ها اغلب توسط سهامدارانی صورت می‌گیرد که به‌صورت سنتی در بازار حضور دارند و در شرایط کنونی نیز از جذاب بودن قیمت‌ها برای کسب سود هر چند کم بهره می‌جویند.

این کارشناس بازار سهام در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه در اقتصاد کشور اقدامات مناسبی برای از بین رفتن رکود صورت گرفته اما وضعیت بازار سهام تحت تاثیر این وضعیت قرار نگرفته است، گفت: وضعیت اکثر صنایع در شرایط کنونی وضعیت نامناسبی است به‌طوری که بیشتر صنایع موجودی کالای بسیار سنگینی دارند که موجب زیان‌ده بودن این شرکت‌ها شده است. از طرفی این شرکت‌ها در وصول مطالبات خود که عمدتا از دولت است مشکلات فراوانی دارند و این موضوع موجب افزایش هزینه‌های مالی زیادی برای این صنایع شده است. از طرفی نیز افت قیمت‌ها در بازار پایه و همچنین وضع برخی قوانین در نرخ خوراک پتروشیمی و بهره مالکانه معادن موجب اثرات منفی در شرکت‌های مهم و اثر گذار در بورس تهران شده است، به همین دلیل در شرایطی که صنایع با چنین مشکلات بزرگی دست و پنجه نرم می‌کنند، اقدامات کنونی دولت نیز نمی‌تواند وضعیت این صنایع را با تغییر جدی در بلندمدت مواجه کند.

در بازار چه گذشت‌؟

روز گذشته شاخص کل بورس تهران با رشد اندک ۱۲ واحدی معادل ۰۲/ ۰ درصد مواجه شد تا با ثبت رقم ۶۳ هزار و ۵۶ واحدی در کارنامه آن، بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون به ۸۴/ ۰ درصد برسد.حجم و ارزش معاملات روز گذشته به ترتیب با بیش از ۹ و ۶ درصد رشد نسبت به روز سه‌شنبه مواجه شد. «تاپیکو» و «پارسان» بیشترین تاثیر مثبت «اخابر» و «وبصادر» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.

منبع:دنیای اقتصاد



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.