نرم افزارحسابداری صدگان

سه نگرانی عمومی درباره اصلاحیه قانون مالیات

0 530

حسابداراپ

اگر به دنبال شکل گیری دولت پاسخگو هستیم باید شرایطی به وجود آید که دولت «خدمتگزار» باشد و نه اینکه از محل فروش منابع پدری و گنجینه‌ های کشور تصمیم به خدمتگزاری به کشور گرفته باشد.


عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و نماینده سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور در شورای توسعه مدیریت سازمان امور مالیاتی کشور می گوید نظام مالیاتی کشور مهم‌ترین و اصلی‌ ترین راه برای بهبود محیط کسب‌ و‌کار و سالم سازی و جلوگیری از فساد است.

حسن فروزان فر می گوید:« باید بپذیریم که اگر افراد شفافیت لازم را در کسب‌ و‌کار خودشان، در یک میان مدت و بلند مدتی حاصل نکنند، امکان ارتقای سطح بلوغ اقتصاد فراهم نخواهد شد. نمی شود از یک بچه سه ساله، پنج ساله انتظار رفتارهای یک آدم بالغ مثلا ۱۸-۲۰ را داشت. چارچوب‌های اقتصاد علمی در اقتصادی که ما در آن کار می ‌کنیم اتفاق نیفتاده و تا زمانی که شفافیت لازم در حوزه‌های مالی و فعالیت‌های کسب‌ و‌کار اتفاق نیفتد ما به پیشرفتی نخواهیم رسید و در این بین راهی جز سازماندهی نظام‌های مالیاتی حرفه‌ای تر برای رسیدن به این شفافیت نداریم.»

او در ادامه با اشاره به نگرانی های عمومی نسبت به اصلاحیه قانون مالیاتی از سال آینده، می گوید نگرانی اصلی مردم را می توان به سه بخش تقسیم کرد:« اولین نگرانی عمومی این است که از من مالیات گرفته شود، از دیگری گرفته نشود. دوم اینکه از من خوب و دقیق گرفته شود و از دیگری فقط برای خالی نبودن عریضه گرفته شود. و نهایتا نگرانی عمومی سوم آنجاست که می گوید این مالیاتی که از من گرفته می‌ شود قرار است خرج چه چیزی بشود؟»

فروزان فر می گوید:« فعالان اقتصادی این پرسش را مطرح می کنند که آیا به اندازه‌ای که حاکمیت در زمینه دریافت مالیات‌ها من را مجبور به شفافیت می‌کند خود هم متعهد خواهد بود که شفاف تر از اینکه الان هست عمل کند؟ بسیار شفاف تر از اینکه بوده در زمینه شکل هزینه ‌کرد این درآمدهای مالیاتی گزارش بدهد؟ آیا نمایندگانی که در مجلس خواهند بود، آیا اتاق بازرگانی و همه تشکل‌های عمومی این اجازه را خواهند داشت که از حاکمیت سوال کنند که آقا با درآمدهای مالیاتی دقیقا چه کارهایی انجام دادید؟»

به گفته او اگر می گوییم چرا مردم ما در این زمینه نگران هستند برای این است که همچنان خودشان را عنصری جدا از حاکمیت و دولت می‌ دانند. فروزان فرد ادامه می دهد:« هیچ دولتی، هیچ رییس دولتی به صورت پایه‌ای علاقه مند به پاسخگویی فراوان برای تصمیماتی که می خواهد بگیرد، نیست. در طول زمان و به استناد بالغ شدن این روابط بین دولت و ملت از طریق منافع اقتصادی مشترک می‌ شود به این مرحله دست پیدا کرد و این کاری نیست که یک شبه، یک ساله و حتی پنج ساله اتفاق بیفتد.

ما باید امروز هوشیارانه و دقیق به این ماجرا، نگاه کنیم و اگر به دنبال شکل گیری دولت پاسخگو هستیم باید شرایطی به وجود آید که دولت «خدمتگزار» باشد و نه اینکه از محل فروش منابع پدری و گنجینه‌ های کشور تصمیم به خدمتگزاری به کشور گرفته باشد. با هزینه‌کرد درآمدهای بی حساب نفتی در کشور دولت خدمتگزار حاصل نمی‌شود، دولت فاسد به وجود می‌آید، همان طور که اتفاق افتاد؛ تنها راه رسیدن به این آرمان از مالیات تحقق پیدا خواهد کرد.

او می گوید در آن شرایط دولت ها به برنامه ها پایبند خواهند بود و دیگر شاهد این نخواهیم بود که برنامه ای نوشته شود برای توسعه کشور ولی بعد از گذشت چند سال از شروع اجرا بگویند ۸۰ درصد تحقق پیدا نکرده است و کسی هم پاسخگو نباشد.



 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.