نرم افزارحسابداری صدگان

رتبه بندی اوراق و ابزارهای مالی ؛ خواسته سرمایه گذاران خارجی

0 958

حسابداراپ

 سرمایه گذاران خارجی پیش از ورود به بازار ایران تمایل به رتبه بندی اوراق و ابزارهای مالی ما دارند، زیرا در بخش های سرمایه گذاری می کنند که دارای جذابیت باشد.


به گزارش  ایرنا، امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران این مطلب را در در دومین همایش «ازاریابی خدمات و ابزارهای مالی با رویکرد بازار سرمایه و بانک» بیان کرد.
وی در ابتدا با تاکید بر اهمیت معرفی بازار سرمایه ایران به سرمایه گذاران خارجی گفت: در دیدارهایی که طی ماه های اخیر با هیات های تجاری کشورهای مختلف داشتیم بیشترین تاکید آنها بر رتبه بندی ابزارهای مالی ما بود.
مدیرعامل فرابورس ایران افزود: با توجه به اینکه سرمایه گذاران خارجی قبل از ورود به بازار ایران تمایل به رتبه بندی اوراق و ابزارهای مالی ما دارند، اکنون برای معرفی اوراق با درآمد ثابتی که دارای ضمانت بانکی هستند یا اوراقی که همانند اسناد خزانه اسلامی دولت پشتوانه آن است، باید تلاش مضاعفی انجام شودزیرا این اوراق با داشتن ضمانت کافی و جذابیت زیاد قابل ارائه به سرمایه گذاران خارجی هستند.

افزایش ۱۴ برابری سهم فرابورس از بازار اوراق با درآمد ثابت

وی در ادامه از افزایش ۱۴ برابری سهم فرابورس از بازار اوراق با درآمد ثابت خبر داد و گفت: سهم فرابورس ایران از بازار اوراق با درآمد ثابت کشور از ۲ درصد به ۲۸ درصد رسیده است.
هامونی افزود: نرخ بازده تا سرسید و نرخ بازده تا بازخرید همه این اوراق در سایت فرابورس ایران به صورت لحظه ای و آنلاین قابل محاسبه و مشاهده است.
وی با اشاره به متنوع سازی ابزارهای مالی به دلیل طیف وسیع مخاطبان بازار و مردم گفت: از پرریسک ترین تا کم ریسک ترین ابزار در فرابورس ایران بر اساس میزان ریسک پذیری مشتریان عرضه شده است.
مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه بر خلاف نظر اقتصاددانان کلاسیک، مطالعات اخیر نشان می دهد که توسعه بازارهای مالی در رشد اقتصادی کشورها موثر بوده و این تأثیر از طریق جذب سرمایه و تسریع در توزیع و تخصیص آن، صورت گرفته است، افزود: صنعت مالی در سال های اخیر با متنوع سازی بازارها و ابزارها، طیف وسیعی از نیازهای سازمان ها و افراد را مرتفع کرده اما تغییر سازمان ها، توسعه تکنولوژی و ظهور کسب و کارهای جدید، نیازهای جدیدی را در محیط کسب و کار ایجاد کردند بنابراین لازم است به راهکارهای جدید و منعطفی برای پاسخ به این نیازها اندیشیده شود.
وی، جذب و به جریان درآوردن سرمایه را یکی از مهمترین کارکردهای بازارهای مالی دانست و گفت: باید توجه کرد که سرمایه راکد منجر به خلق ارزش نخواهد شد بنابراین نقش بازاریابی در جذب و توزیع سرمایه حائز اهمیت است.

پندار سیستم

لزوم کمک به بازاریابی ایده های خلاقانه

هامونی در ادامه با اشاره به فعالیت رو به رشد استارت آپ ها گفت: در جریان راه اندازی بازار دارایی فکری با ایده پردازان زیادی آشنا شدم که در پی راه اندازی کسب و کار جدیدی در صنایع مختلف از جمله حمل و نقل، خودروسازی، دارو و درمان و ساختمان بودند و در آن زمان، ذهن ما به این نکته معطوف بود که چطور جذب سرمایه و تجهیز یک تیم خوب می تواند آینده متفاوتی را با استفاده از ایده ها خلق کند.
وی در توضیح این مطلب به برقراری ارتباط بین ایده های ناب و سرمایه های مادی و معنوی به عنوان نقطه تحول در محیط کسب و کار اشاره و تاکید کرد: با توجه به ظرفیت بسیار بالایی که در سرمایه های انسانی ما وجود دارد، باید اذعان کرد محیط کسب و کار ایران می تواند در سال های آتی، مسیر توسعه و بالندگی را طی کند.

نقش صندوق های سرمایه گذاری نوآورانه در تامین مالی

هامونی، صندوق های سرمایه گذاری نوآورانه را یکی از اصلی ترین مکانیزم ها برای تشکیل، جذب و هدایت سرمایه در بازاریابی برای به ثمر نشستن ایده ها معرفی و اضافه کرد: این صندوق ها از مهمترین ابزارهای تأمین مالی طرح های دانش بنیان به حساب می آیند.
وی تصریح کرد: سرمایه گذاری نوآورانه به عنوان مهمترین منبع تأمین مالی شرکت های نوپا و دانش بنیان در دنیا مطرح شده و اخیرا نقش این نوع سرمایه گذاری در کشورهای نوظهور همچون چین، کره، مکزیک و برزیل جهت تأمین مالی شرکت های فعال در زنجیره عرضه صنایع مختلف از جمله فناوری های زیستی، صنایع دفاعی، خودرو، پزشکی و کشاورزی مورد توجه قرار گرفته است.
هامونی ادامه داد: فعالیت این ساختارها در بازار سرمایه و اقتصاد کشور می تواند به توسعه تجاری سازی دارایی های فکری، بهبود تأمین مالی شرکت های کوچک و متوسط صنعتی و دانش بنیان، بهبود ساختار مدیریت و حاکمیت شرکتی بنگاه های کوچک و متوسط تحت مدیریت نهاد سرمایه گذاری نوآورانه، هدایت منابع مالی خصوصی و عمومی به این ساختارها و افزایش ارزش افزوده تولید داخلی از طریق حمایت از شرکت های کوچک و متوسط و صنایع دانش بنیان کشور منجر شود.
مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه هنوز جایگاه VCها در کشور ما به ثبات نرسیده است، عواملی مثل ضعف زیرساخت های قانونی را بر این موضوع تأثیرگذار دانست و گفت: در متون قانونی، کمتر به سرمایه گذاری نوآورانه اشاره شده و روندهای اجرایی این نهاد در جهت بهبود فضای فعالیت آن کمتر مورد اهمیت قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: مطالعه قوانین و مقررات فعالیت های سرمایه گذاری نوآورانه در کشورهای مختلف دنیا حاکی از آن است که بازار سرمایه نقش فعالی در نظارت و تأمین مالی شرکت های دانش بنیان در دنیا ایفا می کند و خوشبختانه در بازار سرمایه ایران نیز این جریان آغاز شده و در آینده نزدیک حضور پررنگ تری از این صندوق ها را شاهد خواهیم بود.
هامونی در تشریح این مطلب گفت: خدمات صندوق های سرمایه گذاری نوآورانه با مشارکت آگاهانه سرمایه گذاران حقوقی و حقیقی معتبر انجام می شود و حضور سرمایه گذار خرد در این نهاد منتفی است ضمن آنکه گزینه های مورد نظر این صندوق ها، شرکت هایی هستند که در مراحل اولیه رشد و توسعه قرار دارند و به دلیل درجه ریسک بالا نمی توانند از کانال های سنتی تأمین مالی کنند.
مدیرعامل فرابورس ایران به مشارکت VCها در مالکیت شرکت ها اشاره و تاکید کرد: وام دادن با مفهوم سرمایه گذاری خطرپذیر همخوانی ندارد و خلأ موجود در تأمین مالی پروژه های نوآورانه مبتنی بر تکنولوژی های پیشرفته را پر نمی کند و زمانی که صندوق های سرمایه گذاری نوآورانه در مالکیت شرکت ها سهیم می شوند، از هر ابزاری برای کمک به موفقیت این شرکت ها استفاده می کنند.
وی افق سودآوری این طرح ها را بین پنج تا هفت سال بیان و به کسانی که سرمایه خود را در طرح های نوآورانه در معرض خطر قرار می دهند، توصیه کرد که برنامه بلند مدت برای کسب سود بیشتر داشته باشند چون سود مورد نظر صندوق های سرمایه گذاری نوآورانه، از محل افزایش ارزش سهم مالکیت آنها در زمان فروش حاصل می شود نه از درآمد جاری شرکت ها.

 


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.