نرم افزارحسابداری صدگان

بااصلاح ماده ۲۷۲ ، حسابرسی مالیاتی توسط سازمان مالیاتی انجام خواهد شد

6 1,756

حسابداراپ

براساس اصلاحیه قانون نظام مالیاتی حسابرسان رسمی از حسابرسی مالیاتی حذف شدند و انجام این نوع حسابرسی توسط سازمان مالیاتی انجام خواهد شد.

پندار سیستم

 

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، در این اصلاحیه که فقط ماده ۱۶۹ آن به دلیل اجازه ورود سازمان مالیاتی به اطلاعات شخصی افراد از جمله اطلاعات حساب بانکی خبرساز شد، اصلاحات وسیع دیگری هم صورت گرفته شده که کمتر در رسانه‌ها به آن پرداخته شده است. از جمله این اصلاحات عدم حسابرسی مالیاتی توسط حسابرسان رسمی است.

محمد قاسم پناهی قائم مقام سازمان مالیاتی در گفتگو با تابناک اقتصادی، این بند را توضیح داد و گفت: حسابرسان رسمی تا پایان عملکرد ۹۳ علاوه بر حسابرسی مالی سازمان، حسابرسی مالیاتی را نیز انجام می‌دادند اما از زمان اجرای قانون جدید یعنی از ابتدای سال آینده این وظیفه برعهده خود سازمان قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به جایگزینی سیستم در این بخش اظهار کرد: از طریق سیستم ایجاد شده خود سازمان می‌تواند حسابرسی مالیاتی را انجام دهد.

پناهی به این موضوع نیز اشاره کرد که حسابرسان برای تفکیک حسابرسی مالی و مالیاتی و برداشته شدن تکلیف حسابرسی مالیاتی از دوششان ابراز تمایل کردند.

قائم مقام سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه پیش از تدوین این قانون با جامعه حسابرسان هماهنگی‌های لازم صورت گرفته بود، متذکر شد: وقتی به سمت حسابرسی سیستمی برویم به خودی خود هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابد، لذا حذف حسابرسان از حسابرسی‌های مالیاتی می‌تواند در راستای صرفه جویی هزینه ها تلقی شود.



محل تبلیغ شما

6 نظرات
  1. شهين می گوید

    با سلام
    با اين حساب آيا عملكرد سال ۹۴ حسابرسي مالياتي خواهد داشت يا خير؟

  2. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    ازآنجایی که تاریخ اجرای اصلاحیه از ابتدای ۹۵ است و قاعدتا حسابرسی مد نظر شما هم در سال ۹۵ شکل میگیرد لذا بااین اصلاحیه حسابرسی مالیاتی توسط اعضای جامعه منتفی شده است ولی حسابرسی مالی پابرجاست.

  3. احمد می گوید

    با سلام و خسته نباشيد. با اجراي اصلاحيه قانون مالياتهاي مستقيم از ابتداي سال ۱۳۹۵ آياتهيه صورتهاي مالي براي شركتها جهت عملكرد ۱۳۹۴ الزامي است

  4. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    بله تفاوتی دراین خصوص ایجاد نشده است فقط اعضای جامعه حسابداران رسمی دیگر مجاز به حسابرسی مالیاتی نیستند.

  5. زهرا فلاح می گوید

    با سلام و احترام

    آيا شرکت هاي خصوصي حتما بايد حسابرسي مالي شوند؟

  6. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    برای سازمان امورمالیاتی خیر ولی برای کسب رتبه و وام های بانکی حسب تصویب نامه زیر و بسته به سقف کارکرد بله:
    اینجا
    قسمتهای لینک گذاری شده را هم ملاحظه فرمائید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.