نرم افزارحسابداری صدگان

تاثیربه روزرسانی طرح طبقه‌بندی مشاغل درافزایش حقوق

0 711

حسابداراپ

طرح طبقه‌بندی مشاغل چیست؟ این طرح چه تأثیری بر حقوق و مزایا دارد؟ آیا تمام کارگاه‌ها موظفند طرح طبقه‌بندی مشاغل را اجرا کنند؟ آیا کارگران قرارداد موقت هم مشمول این طرح می‌شوند؟


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طرح جدید طبقه بندی مشاغل یکی از طرح های وزارت کار است که در جهت توسعه بنگاه های خرد و متوسط و بهبود اشتغال مد نظر قرار داده شده است.وزارت کار بازنگری در این طرح را به تازگی در دستور کار قرار داده است.

حسن هفده تن معاون روابط کار وزارت کار با بیان اینکه ساختار جدید طرح طبقه بندی مشاغل به زودی در اختیار دستگاه‌ها قرار می گیرد، گفت: در حال حاضر ساختار و بنیان طرح طبقه بندی مشاغل بر اساس سه مدل موفق دنیا تدوین شده است که به زودی در اختیار مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی در سطح استان‌ها قرار خواهد گرفت.

همچنین ربیعی، طراحی مدل جدیدی از طرح طبقه بندی مشاغل را از برنامه های پیش رو عنوان کرد و با تأکید بر اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توسعه بنگاه های خُرد و متوسط بهبود اشتغال را مدنظر قرار داده است، خاطر شان کرد: طرح‌هایی مبتنی بر این موضوع تدوین و در استان‌ها در حال اجرا است.

به گزارش تسنیم، اما به راستی «طرح طبقه‌بندی مشاغل چیست؟ این طرح چه تأثیری بر حقوق و مزایا دارد؟ آیا تمام کارگاه‌ها موظفند طرح طبقه‌بندی مشاغل را اجرا کنند؟ آیا کارگران قرارداد موقت هم مشمول این طرح می‌شوند؟»

کارشناسان بازار کار معتقدند: بر اساس ماده ۴۸ قانون‌کار، «به منظور جلوگیری از بهره‌کشی از کار دیگری، وزارت کار و امور اجتماعی موظف است نظام ارزیابی و طبقه‌بندی مشاغل را، با استفاده از استاندارد مشاغل و عرف مشاغل کارگری در کشور، تهیه نماید و به مرحله اجرا درآورد.»

به عنوان نمونه، قانون «اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در کارگاه‌ها»، اسفندماه سال ۱۳۵۲ به تصویب رسید. طبق مقررات اجرایی این طرح، کارشناسان مورد تأیید وزارت کار، با مراجعه به کارگاه‌ها و بررسی مشاغل و وضعیت هر یک از شاغلان و نیز، با در نظر گرفتن چهار زمینه «مهارت‌ها»، «مسئولیت‌ها»، «کوشش‌ها» و «شرایط کار»، جایگاه آن‌ها را در گروه‌های بیست‌گانه طبقه‌بندی مشاغل تعیین می‌کنند.

پندار سیستم

بر اساس مقررات، پس از تعیین «گروهِ» کارگرِ شاغل در یک کارگاه، ضریبی به وی اختصاص پیدا می‌کند که با اعمال آن در حداقل دستمزد تعیین شده، توسط شورای عالی کار، میزان حداقل دستمزد فرد در یک گروه مشخص می‌شود. این ضریب، یک یا بیشتر از یک است و جز گروه اول، که حداقل دستمزد را می‌گیرند، در سایر گروه‌ها تأثیر مثبت دارد.

با افزایش حداقل دستمزد، سایر ضمائم مرتبط با آن در فیش حقوقی کارگر، مانند اضافه‌کار و حق‌شیفت، نیز تغییر مثبت خواهد داشت. اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در کارگاه‌های بالای ۵۰نفر الزامی است.

حمید رضا حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره این طرح بیان می‌کند:اجرای طرح طبقه بندی مشاغل توسط کمیته ای که  مورد تأیید وزارت کار است در بنگاه ها پیگیری می شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۲  میلیون کارگاه در کشور فاقد طرح طبقه بندی مشاغل هستند می گوید: یکی از ضعف‌های قانون کار این است که تنها کارگاه‌های بالای ۵۰  نفر موظف به اجرای طرح طبقه بندی‌مشاغل هستند. هدف این طرح آن است که شأن شغلی را رعایت کند.

حاج اسماعیلی با بیان اینکه کارشناسان وزارت کار باید با در نظر گرفتن چهار زمینه «مهارت‌ها»، «مسئولیت‌ها»، «کوشش‌ها» و «شرایط کار»، جایگاه افراد را مشخص کنند ادامه می‌دهد: متأسفانه برخی از کارفرمایان با رایزنی در تعیین پست‌های برخی از نیروها می‌کوشند و به طور مثال گاهی دیده می شود که پست کارشناسی به یک فرد دیپلمه داده شده است. زمانی که علت آن مشخص می‌شود، چیزی جز نسبت آشنایی با کارفرما نبوده است.

وی در بیان معایب این طرح می افزاید: یکی از ایرادات این طرح این است که فراگیر و گسترده برای همه نیروی کار نیست و حدود ۵۰ درصد نیروی کار مشمول این طرح نمی‌شوند . یکی دیگر از معایب آن این است که مزایایی که برای مشمولین این طرح در نظر گرفته شده با حداقل بگیران تفاوت چندانی ندارد.

به گزارش تسنیم، یکی از اهداف اصلی طبقه بندی مشاغل اجرای شعار معروف :” پرداخت مزد مساوی در برابر کار مشابه است»که امیدواریم با بازنگری در این طرح این شعار محقق شود.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.