- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

باید پایه مالیاتی گسترش یابد نه نرخ مالیات

برخی در روزهای گذشته نسبت به افزایش مالیاتها و طرز دریافت مالیاتهای مستقیم و ارزش افزوده گلایه هایی را مطرح کردند. سخنگوی دولت نسبت به این دغدغه ها توضیح داد.


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین پس از آنکه سرویس مشکلات مردم، گزارشهایی را درباره افزایش غیرمنطقی برخی از مالیاتها از جمله نحوه غیرقانونی دریافت مالیات بر ارزش افزوده از برخی کالاها مانند خوراکی در بعضی صنوف از جمله رستورانها و پیتزافروشی ها منتشر کرد، سئوالی نیز درباره نحوه دریافت مالیاتها از سخنگوی دولت در نشست خبری امروز محمدباقر نوبخت پرسیده شد.

خبرنگاری از او درباره اینکه چرا برخی از مالیاتها به صورت اجرای ناقص یا غیرقانونی قوانین وصول شده و باعث افزایش پرداختی مودیان مالیاتی می شود از او پرسید.
نوبخت درباره مخالفت دولت با افزایش مالیاتها توضیح داد و گفت: ما حق نداریم در چنین شرایط اقتصادی نرخ های مالیاتی را افزایش دهیم ولی وظیفه داریم پایه مالیاتی را گسترش دهیم. بسیاری از افراد دارای فعالیت اقتصادی هستند ولی درآمدهاشان از چشم سازمان امور مالیاتی پنهان می ماند.
او در توضیح تجهیز سازمان امور مالیاتی به ابزار و امکانات جدید گفت: طی دوسال گذشته اعتبارات لازم را به سازمان مالیاتی دادیم از تکنولوژی روز استفاده کند تا پایه مالیاتی وسیع کشور را مشخص کند و ما از بخشی از آن مطلع هستیم. برای افزایش درآمد مالیاتی این که بیاییم از مودیان فعلی مالیات بیشتری بگیریم اصلا مطرح نیست. بلکه سازمان امور مالیاتی موظف است از پایه مالیاتی که تاکنون شناخته نشده بود، مالیات بگیرد. ما سیاست انقطاع درآمد از نفت را داریم و باید با مالیات، کشور را اداره کنیم. البته اگر سرمایه گذاری وسیعی صورت گیرد، فعالیتهای اقتصادی گسترده تر می شود و ما این اجازه را داریم روی درآمد مالیاتی بیشتر حساب باز کنیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور توضیح داد: از این که روی افراد مالیات دهنده فعلی فشار بیشتری وارد شود، دولت مخالف است و اجازه نمی دهد. سازمان امور مالیاتی موظف است نسبت به شناخت افرادی که مالیات نمی دهند، اقدام کند.