نرم افزارحسابداری صدگان

بازار بورس سبزپوش شد

0 615

حسابداراپ

معاملات بورس تهران امروز در حالی ادامه یافت که همچنان رکود و رخوت و ارزش نازل معاملات بر آن سایه افکنده است.


به گزارش اقتصاد نیوز، پس از رشد خفیف شاخص کل در هفته‌های گذشته، حال به نظر می‌رسد که بازار انگیزه‌ای برای ریزش ندارد و در طرف دیگر ارزش نازل معاملات نشان می‌دهد که این بازار پولی هم برای خرید سهام و در نتیجه رشد دادن قیمت‌ها ندارد.

معاملات بورس تهران امروز در حالی ادامه یافت که همچنان رکود و رخوت و ارزش نازل معاملات بر آن سایه افکنده است. پس از رشد خفیف شاخص کل در هفته‌های گذشته، حال به نظر می‌رسد که بازار انگیزه‌ای برای ریزش ندارد و در طرف دیگر ارزش نازل معاملات نشان می‌دهد که این بازار پولی هم برای خرید سهام و در نتیجه رشد دادن قیمت‌ها ندارد.

همین عوامل بود که امروز معاملات متعادل و کم رمق بورس تهران را شکل داد. در نتیجه شاخص کل امروز به مدد رشد قیمت در نمادهای شاخص ساز تنها ۳۶ واحد رشد کرد تا ناخنکی به کانال ۶۳ هزار واحد زده باشد.

امروز  در بورس و فرابورس ۳۵۸ میلیون و ۵۹۸ هزار ورقه بهادار به ارزش تقریبا ۱۹۸ میلیارد تومان و در ۳۸ هزار و ۷۰۷ نوبت دست به دست شد. از این میزان بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان (معادل ۵۱ درصد) به معاملات عمده اختصاص یافت. همچنین ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی بورسی و فرابورسی ۶۱ میلیارد تومان و معادل ۳۱ درصد از کل ارزش معاملات رقم خورد.

ارزش معاملات اوراق بدهی نیز ۳۱ میلیارد تومان (۱۶ درصد از کل ارزش معاملات) بود. حالا ماههاست که ارزش معاملات خرد سهام در بورس و فرابورس که نشان‌ دهنده درجه نقدشوندگی سهام است حول همین ارقام ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومانی می‌گردد و این موضوع به وضوح کمبود نقدینگی و عمق رکود اقتصادی را در کشور نشان می‌دهد.

پندار سیستم

نکته منفی دیگری که این روزها بازار را تهدید می‌کند، عدم مشارکت اشخاص حقیقی در سمت تقاضاست. ماهها است که حقیقی‌ها طلایه‌دار حرکات معنادار شاخص کل هستند. هر زمان که خالص خرید سهام توسط حقیقی‌ها مثبت می‌شود شاخص مسیری صعودی در پیش می گیرد و زمانی که ناامیدی بر بازار سایه می‌افکند خالص خرید حقیقی‌ها منفی می‌شود.

از توافق وین تقریبا ۴ ماه می‌گذرد و در این مدت حقیقی‌ها ناامیدتر از همیشه سرمایه‌های خود را به آرامی از بازار خارج می‌کنند. امروز هم همین روند به صورت خفیفی ادامه داشت. اشخاص حقیقی امروز جمعا به اندازه ۴۹ میلیارد تومان سهام خریدند و در طرف دیگر به اندازه ۵۳ میلیارد تومان در مقام فروشنده ظاهر شدند. لذا می‌توان گفت که حقیقی‌ها هنوز به آینده بازار امیدوار نشده‌اند.

همچنین امروز نماگرهای بورسی در حالی مثبت شدند که فضای کلی بازار چندان نامطلوب نبود. اگرچه شاخص کل با استمداد از رشد قیمت در نمادهای شاخص‌ساز مثبت شد اما شاخص‌های هم‌وزن نیز امروز مثبت بودند و نشان دهند فضای کلی بازار چندان هم منفی نبوده است. به این ترتیب شاخص کل، شاخص کل هم‌وزن، شاخص قیمت و شاخص قیمت وزنی به ترتیب ۳۶، ۲۰، ۱۴ و ۱۷ واحد رشد نشان دادند.

بر اساس این گزارش، امروز ۱۹ صنعت با رشد قیمت و ۱۶ صنعت نیز با کاهش قیمت مواجه شدند. گروه‌های زراعت، ذغال سنگ و چاپ بیشترین رشدهای قیمتی امروز را تجربه کردند و هرکدام به ترتیب ۵، ۴.۸۴ و ۴.۵ درصد بازدهی برای سهامداران خود به ارمغان آوردند. در طرف دیگر گروه‌های خدمات فنی و مهندسی، لاستیک و پلاستیک و استخراج نفت بیشترین زیان‌ها را نصیب سهامدارن خود کردند.

همچنین بیشترین آثار مثبت بر شاخص کل به ترتیب به گروه‌های محصولات شیمیایی، دارویی‌ها و لیزینگ‌ها را اختصاص یافت و هریک به ترتیب شاخص را ۶۳، ۶ و ۴ واحد ارتقا دادند. در طرف دیگر نیز گروه‌های بانکی، خدمات فنی و مهندسی و شرکت های چندرشته‌ای صنعتی قرار داشتند که بیشترین آثار مفنی را روی شاخص کل داشتند. از میان نمادها نیز مثبت‌ترین اثرگذاران بر شاخص کل عبارت بودند از پارسان، تاپیکو، کرماشا و شپنا و در طرف دیگر فارس، رمپنا، وغدیر و شبندر بیشترین آثار منفی را برای شاخص کل به بار آوردند.

همچنین بیشترین ارزش معاملات نیز برای گروه‌های محصولات شیمیایی، فرآورده‌های نفتی و بانکی‌ها رقم خورد و این صنایع طبق معمول در معرض توجه بخش بزرگی از فعالان بازار قرار گرفتند.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.