نرم افزارحسابداری صدگان

افزایش مالیات ناشی ازشفافیت مالی نیست

1 592

حسابداراپ

به نظرم در حق اصناف ظلم شده و افزایش درآمد مالیات از محل شناسایی فرار مالیات نیست.


مجتبی رحماندوست عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به سوال خود از وزیر اقتصاد در مورد شیوه مالیات‌ستانی که سه‌شنبه هفته جاری در مجلس خواهد بود،‌ در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت ، با اشاره به سؤال خود از وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست علنی مجلس که روز سه‌شنبه هفته جاری خواهد بود، اظهار داشت: موضوع سؤال مربوط به مالیات مشاغل، کارخانجات، تولید، مناطق بزرگ و کوچک اقتصادی است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اعتقاد به اینکه نوع برخورد مالیاتی با اصناف عادلانه نیست، تصریح کرد: هیچ فردی مجاز به فرار مالیاتی نیست، اما نباید به بهانه کتمان درآمد و فرار مالیاتی، هر چه بخواهند از اصناف و تولید مالیات دریافت کنند.

این نماینده مجلس افزود: فرار مالیاتی مربوط به افراد با درآمد کلانی است که در حوزه صادرات و واردات از محل پرداخت عوارض و حقوق گمرکی فرار مالیاتی دارند که تعدادشان کم نیست، با این وجود کسبه، افراد متدینی هستند که مالیات می‌دهند، اما در حق‌شان ظلم می‌شود.

رحماندوست در مورد چرایی ظلم به اصناف و کسبه در مورد مالیات، عنوان کرد: سازمان مالیاتی استدلال می‌کند، باید درآمدهای مالیات بودجه براساس آنچه در مجلس تصویب شده، محقق شود، اما اگر سازمان تشخیص نداد، نباید برای دریافت مالیات به اصناف ظلم کند، علی‌رغم رکود اقتصادی درآمدهای مالیات سال به سال افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه از افزایش درآمد مالیات خوشحالیم، تصریح کرد: از اینکه اتکا بودجه به نفت کاهش یابد، خوشحالیم، اما همه می‌دانند در شرایط رکود باید با تولید کننده و کسبه مدارا شود. همه کارشنان و مسئولان کشور اذعان دارند، در رکود هستیم، اما مسئولان وزارت اقتصاد و مالیات می‌گویند مالیات بیش‌تر گرفتیم. اگر این درآمد از محل شناسایی فرار مالیاتی است، دست آنها درد نکند، اما اگر از محل افزایش مالیات کسبه‌ای باشد که تا پیش از این ۵ میلیون مالیات داشته و یکباره باید ۷۰ میلیون بدهد، این موضوع درست نیست.

پندار سیستم

وی ادامه داد: در یک سال اخیر مالیات‌ها جهشی بوده و ای کاش براساس اسناد و مدارک باشد، تا اگر کتمان اطلاعات و درآمد وجود دارد، مشخص شود و مجلس نیز دفاع کرده و تشکر خواهد کرد، مشکل این است که گاهی مالیات بریخ افراد ۸۰۰ درصد رشد دارد، اما سند قابل دفاعی وجود ندارد و براساس ظاهر، متراژ و موقعیت مغازه مالیات برآورد می‌شود؛ هرچند همه این مباحث نیز می‌تواند ملاکی برای فروش باشد، اما در شرایط رکود احتمال عدم رونق و فروش وجود دارد و نمی‌توان صرف شیک بودن مغازه چنین استدلالی برای افزایش مالیات کرد، زیرا به منزله پا گذاشتن روی اصل فلسفه مالیات است که باید بر مبنای فروش و درآمد باشد.

رحماندوست در پاسخ به این سؤال که مالیات‌ستانی صرفا بر مبنای چنین شاخص‌هایی بوده است، بیان داشت:‌ با اصناف و سازمان مالیات جلسات مختلفی برگزار شد و متأسفانه در موارد زیادی این‌گونه عمل می‌کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد پاسخ سازمان مالیاتی به این مباحث گفت: این سازمان، انسان‌ها را دروغگو و متقلب فرض می‌کند که فرار مالیاتی دارند. ممکن است دروغ و فرار مالیاتی وجود داشته باشد و قابل انکار هم نیست، اما برخی از کسبه و بازار در این کشور جزء متدینان، مدرسه‌سازان و کمک‌کننده به فقرا هستند.

این نماینده مجلس در مورد شفاف‌سازی مالیات تصریح کرد: اصل بر شفاف شدن عملکرد و درآمد اصناف و کسبه است. همان طور که حقوق‌بگیران قبل از دریافت حقوق، مالیات آن کسر می‌شود، بنابراین شفافیت برای همه فعالان اقتصادی ضروری است. علت اختلاس‌ها و یک شبه پول‌دار شدن برخی افراد، پولشویی، واردات بی‌رویه و قاچاق ناشی از عدم شفافیت مالی است.

وی ادامه داد: توجه و اجرای قوانین مالی در غرب بسیار شفاف است. بهترین کار ثبت اطلاعات مبادلات و معاملات فعالان اقتصادی در سازمان مالیاتی است، تا مالیات آنها به‌صورت واقعی و شفاف و روشن باشد.

رحماندوست با بیان اینکه اگر افزایش جهش مالیات از محل منابع جدید فرار مالیاتی باشد، بسیار خوب و پسندیده است، اظهار داشت: اما اگر از محل مالیات مؤدی باشد که فعالیتش در ۲۰ سال گذشته هیچ تغییری نکرده است و باید چند برابر مالیات بدهد، منطقی نیست.

این نماینده مجلس با بیان اینکه از شفافیت و واقعی شدن درآمدها استقبال می‌کنم، گفت: با افزایش غیرمنطقی درآمد مالیاتی در شرایط رکود که از محل شفاف شدن درآمدها و معاملات اقتصادی نیست، مخالفیم.



محل تبلیغ شما

1 نظر
  1. mohamad می گوید

    اما برخی از کسبه و بازار در این کشور جزء متدینان، مدرسه‌سازان و کمک‌کننده به فقرا هستند!!!!!!
    این موضوع نمی شود که کسی مالیات قانونی خود را پرداخت نکند. این بدترین نوع دفاع از کسبه است. کاش ایشان که امکان قانونگذاری دارند راهکار قانونی برای اعطای معافیت مالیاتی ایجاد می کردند. ماموران مالیاتی مکلف به اجرای قانون مصوب مجلس هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.