نرم افزارحسابداری صدگان

ابهام جدید درباره نرخ سود بانکی

0 703

حسابداراپ

در اين بسته وام خودرو تا مبلغ ۲۵ميليون تومان و سود ۱۶درصد درنظر گرفته شده است. همچنين كارت‌هاي اعتباري خريد كالاي ايراني با نرخ سود ۱۲درصد بخشي ديگر از بسته اقتصادي دولت است.

پندار سیستم


تازه‌ترین سخنان سخنگوی دولت درباره نرخ سود بانکی ابهامات جدیدی را ایجاد کرده است.

به گزارش همشهری، محمدباقر نوبخت ديروز در نشست هفتگي خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالي درباره تسهيلات جديد بانكي گفت: تسهيلات پيش‌بيني شده ۱۲و ۱۶درصدي در بسته اقتصادي مقدمه كاهش نرخ سود بانكي خواهد بود. اشاره نوبخت به بسته اقتصادي دولت است كه قرار است به‌زودي با هدف رونق بخشيدن به اقتصاد اجرايي شود.

در اين بسته وام خودرو تا مبلغ ۲۵ميليون تومان و سود ۱۶درصد درنظر گرفته شده است. همچنين كارت‌هاي اعتباري خريد كالاي ايراني با نرخ سود ۱۲درصد بخشي ديگر از بسته اقتصادي دولت است. ارزان‌بودن وام يادشده نسبت به سودي كه بانك‌ها در حال حاضر در قبال سپرده‌ها و تسهيلات مي‌پردازند يا دريافت مي‌كنند، باعث شد تا خبرنگاران از نوبخت بخواهند درباره دليل ارزان‌بودن اين وام‌ها توضيح بخواهند. نوبخت هم گفت: در اين طرح پول جديدي وارد نمي‌شود و اين تسهيلات با تقليل نرخ سپرده قانوني تأمين مي‌شود. بانك مركزي به بانك‌ها اجازه داده ۳درصد از پول مردم را كمتر به بانك مركزي تحويل بدهد. ان شاء‌الله اين طرح با دقت از نيمه همين‌ماه آغاز مي‌شود.

وام ارزان، حلال مشكلات؟

نوبخت در شرايطي از اعطاي وام ارزان خودرو و كالا به‌عنوان مقدمه كاهش نرخ سود بانكي خبر داده كه گزارش اخير مركز پژوهش‌هاي مجلس نشان مي‌دهد فعالان اقتصادي و بخش خصوصي از در دسترس‌نبودن وام ارزان انتقاد بيشتري دارند. در اين گزارش عنوان شده كه فعالان اقتصادي ترجيح مي‌دهند وام آسان ولو با نرخ سود بالاتري دريافت كنند.

بازارهاي غيرمتشكل پولي هم دقيقا با همين خواسته است كه توانسته‌اند بخش مهمي از بازار پولي را تصاحب كنند. در اين بازارها وام گران اما آسان اعطا مي‌شود درحالي‌كه در بانك‌ها وام ارزان به منشأ رانت تبديل شده، به همين دليل كاهش دستوري نرخ سود بانكي كه باعث ارزان‌ترشدن نرخ سود بانكي مي‌شود، جذابيت دريافت وام را بالاتر از وضعيت فعلي مي‌كند و به همين دليل تلاش‌هاي رانت‌جويانه براي دريافت اين وام‌ها بيشتر مي‌شود.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.