نرم افزارحسابداری صدگان

دستمزد کارگران، از ۷۱۲ هزار تا ۲ میلیون تومان!

0 1,047

حسابداراپ

وزارت کار اخیرا نشست‌های شورای عالی کار درباره مباحث مربوط به حقوق و دستمزد سال آینده مشمولان قانون کار را آغاز کرده است.

اولین نشست‌ها و گفت‌وگوها با حضور نمایندگان کارگران،کارفرمایان و دولت انجام شد. قرار است در این شورا اسفند ماه امسال براساس ماده ۴۱ قانون کار طبق دو مولفه نرخ تورم و سبد هزینه خانوار نرخ حداقل دستمزد سال آینده کارگران تعیین شود.
اقتصادنیوز نوشت: در همین مورد محمدحسن هفده‌تن، معاون روابط کار وزارت کار اعلام کرده است برای نشست‌های امسال تعیین بسته جدید حقوقی بیش از ۱۳ میلیون مشمول قانون کار، برنامه‌ریزی‌های خاصی صورت گرفته و به زودی نمایندگان گروه‌های کارگری، کارفرمایی و دولت وارد گفت‌وگوهای جدی در این زمینه خواهند شد.
اما برآورد و پیشنهاد مجلسی‌ها درباره تعیین نرخ حداقل مزد کارگران در سال آینده چیست؟ در همین مورد رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو فراکسیون کارگری مجلس می‌گوید: تا پایان سال فاصله زیاد است و باید ببینیم نرخ تورم چگونه خواهد شد و از طرفی وضعیت رکودی که در بازار حکم فرماست به چه وضعیتی خواهد رسید تا بتوانیم ارزیابی درستی از بحث دستمزد کارگران داشته باشیم.
عضو فراکسیون کارگری مجلس خاطر نشان می‌کند: طبیعی است که شاخص اصلی برای تعیین دستمزد کارگران نرخ تورم و وضعیت رکودی بازار است.

پندار سیستم

سبحانی‌فر اظهار می‌کند: شاخص‌های مختلفی می‌تواند در تعیین نرخ دستمزد اثر بگذارد و باید این شاخص‌ها برآورد و ارزیابی شود. به عقیده من در حال حاضر زود است که بخواهیم برای دستمزد کارگران در سال ۹۵ اقدامی کنیم باید شاخص‌های دیگر را زیر نظر بگیریم و پس از آن تعیین کننده دستمزد کارگران شویم.
نادر قاضی پور، نایب رئیس فراکسیون کار و کارگری در مجلس هم می‌گوید: در حال حاضر برآورد حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۵ را به کارشناسان دادیم. در سال گذشته بانک مرکزی برای سبد هزینه خانوار ۲.۵ میلیون تومان، مرکز آمار یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و فراکسیون نیز یک میلیون و ۶۹۲ هزار تومان برآورد کرد.
او ادامه می‌دهد: به هرحال کارگران تولید خط ملی ما هستند و متاسفانه در ایران بهای کمی به کارگران داده می‌شود و آخرین وضعیت کارگران در سهام عدالت دیده می‌شود، بیمه کارگران ساختمان بیمه آخر از همه پرداخت می‌شود و بیمه کارگران قالیباف نیز قطع شده‌است.
قاضی پور در پایان بیان می‌کند: به هر شکل کارگران با مشکلات به سختی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. برای سال آینده اگر بخواهیم برآوردی کنیم احتمال دارد حداقل دستمزد کارگران به ۲.۲۰۰میلیون تومان برسد.
این سخنان قاضی‌پور در حالیست که حداقل مزد کارگران در امسال ۷۱۲ هزار تومان است.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.