نرم افزارحسابداری صدگان

یازده راز موفقیت در مصاحبه‌های شغلی

0 482

حسابداراپ

مرحله مصاحبه در روند جست‌وجوی شغلی از اهمیت بسزایی برخوردار است. در مدت‌زمان کوتاه مصاحبه شغلی می‌توانید شانس استخدام خود را تقویت کنید یا از بین ببرید. مصاحبه بهترین زمان برای نمایش توانایی‌هایی است که به واسطه سال‌ها تمرین به دست آمده‌اند.


در مصاحبه نه‌تنها می‌توانید ماهیت واقعی خودتان را نشان دهید، بلکه می‌توان آن را به منزله پلی برای رسیدن به موفقیت هم تصور کرد. گذشتن از این پل و صدها پل دیگر که بخشی از زندگی کاری شما را تشکیل می‌دهد تنها با اراده خودتان میسر است‌.

در ادامه به نکاتی که رعایت آنها می‌تواند مصاحبه شغلی شما را به موفقیت سوق دهد، اشاره می‌شود.

 همان چیزی باشید که هستید
هرگز سعی نکنید مصاحبه‌گر را گول بزنید و خود را بالاتر از آن چیزی که هستید نشان دهید. به خاطر داشته باشیم شخصی که به‌عنوان مصاحبه‌گر انتخاب شده است دارای مهارت و دانش کافی در حوزه تخصصی‌اش است و بازی کردن با الفاظ و استفاده از ادبیات چاپلوسانه به سرعت سایه‌ای از ابهام را در ذهن مصاحبه‌گر ایجاد می‌کند. سعی کنید در زمانی که از توانایی‌های تخصصی، علمی و فردی خود صحبت می‌کنید، حرف‌هایتان قابل استناد و دارای مدرک باشد. چه‌بسا در مراحل بعدی مصاحبه (در زمان کار آزمایشی) قابلیت‌های شما با حرف‌هایتان توازن نداشته باشد و آنگاه همه‌چیز از نو شروع خواهد شد. به یاد داشته باشید در زمان معرفی خود لازم نیست همه‌چیز را عنوان کنید؛ مثلا اگر دچار یک مشکل خانوادگی هستید یا از همسرتان به هر دلیلی جدا شده‌اید یا اگر یکی از اقوام خانواده‌تان دچار سوءپیشینه است، تا مصاحبه‌گر درباره آنها سوالی نکرده است دلیلی برای صحبت در مورد آن نیست.

حتما رزومه خود را همراه داشته باشید
اگرچه قبلا رزومه خود را برای مجموعه‌ای که برای مصاحبه نزد آنها رفته‌اید، ارسال کرده‌اید اما بهتر است یک نسخه از رزومه خود را به‌عنوان یک شرح حال از زندگی شغلی خود همیشه به همراه داشته باشید و هرازچندگاهی آن را به‌روز‌رسانی کنید. حتما بعد از اینکه مشغول به کار شدید باز هم در شروع هر سال رزومه خود را به‌روزرسانی کنید. این کار به شما نشان می‌دهد چقدر نسبت به گذشته پیشرفت کرده‌اید و الان چقدر رزومه شما پربارتر شده است.

 سر وقت برای انجام مصاحبه حاضر شوید
از آن دسته متقاضیانی نباشید که یک ساعت جلوتر از زمان مصاحبه به سازمان مربوطه وارد می‌شوند و هرگز از آن‌دسته متقاضیانی نباشید که با تاخیر و با عجله وارد سازمان مربوطه می‌شوند. اگر با تاخیر وارد شدید بهانه‌جویی نکنید که مترو دیر آمد یا ماشینم خراب شد یا… وقت‌شناسی نشانه شخصیت شماست که در نمره ارزیابی‌تان نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

 درباره سازمان متقاضی نیروی کار اطلاعات کسب کنید
قبل از رفتن برای مصاحبه بهتر است سایت آن مجموعه را نگاهی بیندازید. اهداف، چشم‌اندازها، ماموریت‌ها، برنامه‌های در دست انجام و برنامه‌های انجام‌شده آنها از جمله موارد مهمی است که می‌تواند به شما کمک کند تا نسبت به آن سازمان پیش‌زمینه‌ای کسب کنید. بهتر است بدانید نوع فعالیت آن مجموعه در چه زمینه‌ای است. حتما صفحه «درباره ما» را در سایت مرور کنید و نسبت به چند تن از مدیران ارشد از جمله مدیرعامل و مدیر منابع انسانی اطلاعاتی کسب کنید. این موضوع باعث می‌شود بدانید آن مجموعه در چه سطحی قرار دارد؛ آیا مجموعه‌ای است که دارای تشکیلات و چارت سازمانی است یا مجموعه‌ای است که همه در آن همه کاری می‌کنند؟ اگر در سایت، اخبار مرتبط با سازمان وجود دارد حتما آن را بخوانید و نسبت به آن اطلاعات کسب کنید. از آن دسته مصاحبه‌شونده‌هایی نباشید که وقتی از شما سوال می‌کنند چقدر راجع به مجموعه ‌ما می‌دانید، جواب‌تان منفی باشد چون یک امتیاز منفی در ارزیابی برای شما خواهد داشت.

  اعتمادبه‌نفس داشته باشید
بهتر است صبح روزی که مصاحبه دارید به ورزش صبحگاهی بروید و حداقل ۱۵ بار نفس عمیق بکشید؛ این باعث می‌شود تا اکسیژن وارد ریه‌های شما شود. یک دوش آب ولرم بگیرید و صبحانه‌ای مفصل بخورید. این کار اعتمادبه‌نفس شما را بالا می‌برد. خود را دست‌کم نگیرید. شما کسی هستید که موفق خواهید بود. هرگز با سر و صورت عرق کرده در اتاق مصاحبه حاضر نشوید این نشان می‌دهد که شما دچار استرس شدید شده‌اید. بهتر است قبل از ورود به اتاق مصاحبه از سرویس بهداشتی مجموعه استفاده کنید و صورت خود را با آب سرد بشویید، خشک کنید و سپس وارد اتاق شوید. اگر قبل از ورود به اتاق مصاحبه یک لیوان آب بنوشید از شدت استرس شما می‌کاهد. از قرص‌های آرام‌بخش استفاده نکنید چون بسیاری از آنها خواب‌آور و شل‌کننده هستند و عملکرد شما را در زمان مصاحبه مختل می‌کنند.

پندار سیستم

 ظاهری آراسته داشته باشید
در روز مصاحبه لباس شایسته و آراسته‌ای بپوشید. از لباس‌های اسپورت استفاده نکنید و کتانی نپوشید. آقایان بهتر است از کت و شلوار و لباس مرتب همراه با کفش‌های واکس‌زده استفاده کنند، موهایشان مرتب باشد و بهتر است به آرایشگاه بروند و موهای خود را مرتب کنند. حتما عطر بزنید، عطری که باعث سردرد نشود و بوی مطبوعی داشته باشد تا برای شما جذبه بیاورد. خانم‌ها هرگز از لباس‌های پرزرق و برق استفاده نکنند. بهتر است از کت و شلوار زنانه با مقنعه فرم یا مانتو و شلوار و مقنعه یا اگر چادری هستید از پوشش چادر خود استفاده کنید. اگر چادری نیستید با چادر به مصاحبه نروید. سعی کنید همان کسی باشید که هستید. به خاطر داشته باشید هر لباس برای جایی استفاده می‌شود؛ مثلا لباس عزا، لباس عروسی، لباس پیک‌نیک و لباس محل کار باهم متفاوت هستند. هرگز از آدامس استفاده نکنید اگر دهان شما جلوی مصاحبه‌گر بجنبد نمره ارزیابی شما منفی خواهد بود و این برای شخص مصاحبه‌گر بی‌احترامی محسوب می‌شود. روی مبل یا صندلی ولو نشوید، همواره با احترام روبه‌روی مصاحبه‌گر بنشینید طوری که صورت‌تان روبه‌روی او باشد.

 با اطرافیان نزدیک خود به مصاحبه نروید
روز مصاحبه سعی کنید تنها به مصاحبه بروید. هرگز با همسر، پدر و مادر یا دوستان خود به مصاحبه نروید. شما انسان بالغی هستید و قرار است بخشی از مسئولیت یک مجموعه به عهده شما گذاشته شود. حضور افراد درجه ۱، ۲و ۳ شما در زمان مصاحبه بیانگر این موضوع است که شما نمی‌توانید از پس مسئولیت بربیایید. مصاحبه‌گر فکر می‌کند که نزدیکان شما قرار است همیشه به محل کار شما بیایند یا در امور شما مداخله کنند. این موضوع در ارزیابی شما نمره منفی خواهد داشت.

 از مصاحبه‌گر تشکر کنید
در پایان مصاحبه بهتر است از مصاحبه‌گر تشکر کنید. تشکر بابت زمانی که در اختیار شما قرار دادند و تشکر بابت مطالبی که به شما آموزش دادند. این موضوع باعث ایجاد همدلی بین شما و مصاحبه‌گر خواهد شد و در جمع‌بندی نمره ارزیابی شما مثبت خواهد بود.

 عاقلانه‌ترین پاسخ را درباره حقوق خود بدهید
هرگز نگویید من در مورد حقوق خود نظری ندارم، رقم پایین اعلام نکنید و ارزش خود را پایین نیاورید، رقم غیرایده‌آل هم اعلام نکنید، زیرا رقم‌های بالا حتما باعث حذف شما خواهد شد. بهترین پاسخ برای حقوق این است که توافق بین طرفین شرط اصلی خواهد بود. به یاد داشته باشید که هر سازمان و بنگاهی یک میزان برای حقوق و دستمزد دارد که البته از سطح حقوق وزارت کار پایین‌تر نخواهد بود. بهتر است تمام حق و حقوق خود از قبیل بیمه، سنوات و… را بخواهید. می‌گویند جنگ اول به از صلح آخر، به هر حال هر انسانی آینده دارد و برای آینده خود باید تلاش کند.

 هرگز دروغ نگویید اما همه‌چیز را هم نگویید
سعی کنید در طول مصاحبه استخدامی صادق باشید؛ هیچ‌وقت دروغ نگویید اما بهتر است در پاسخ به سوالات از یک سیاست پیروی کنید؛ لازم نیست همه‌چیز را به مصاحبه‌گر بگویید. مثلا اگر در سرکار قبلی با کارفرما درگیر شده‌اید این برای شما یک امتیاز منفی خواهد داشت. اگر سوالی در این خصوص نشد نیازی نیست در مورد این موضوع صحبت کنید، اما اگر سوال شد بهتر است با لحن مثبت اما نه دروغ پاسخ این سوال را بدهید.

استفاده شایسته از زبان بدن
در زمان مصاحبه از زبان بدن بهترین استفاده لازم را ببرید. قرار نیست به یک کلاس آموزش زبان بدن بروید، فقط کافی است چند حرکت که با موضوع مورد بحث مرتبط است را یاد بگیرید. به یاد داشته باشید که دانستن روانشناسی کار و استفاده از حرکات درست بدن در کل زندگی بزرگ‌ترین گام در رسیدن شما به موفقیت خواهد بود. بهتر است در هنگام ورود به اتاق مصاحبه فورا به چشمان مصاحبه‌گر نگاه کنید (به چشمان مصاحبه‌گر براق نشوید). به خاطر داشته باشید همیشه اولین نگاه در چشمان هرکس شما را تا زمان‌های طولانی در حافظه آن شخص باقی خواهد گذاشت. بهتر است در زمانی که مصاحبه‌گر صحبت می‌کند به علامت تایید صحبت‌های او، سر خود را به‌طور نرمال تکان دهید و گاهی اوقات با لبخندی او را همراهی کنید.

صحبت‌های او را قطع نکنید. زمانی که قرار است شما صحبت کنید هرگز از انگشت اشاره خود استفاده نکنید بلکه بهتر است از هر دو دست خود یا با کف دست باز، این کار را انجام دهید، این به شما اعتمادبه‌نفس می‌دهد و نمی‌گذارد مصاحبه‌گر از حرف‌های شما خسته شود. تا پایان مصاحبه پای خود را روی هم نیندازید چون یک بی‌احترامی بزرگ به فرد مقابل خواهد بود بلکه بهتر است به احترام آن شخص و مجموعه و به احترام خودتان پاهایتان را کنار هم قرار دهید. هرگز پاهای خود را تکان ندهید. هرگز (مخصوصا خانم‌ها) به مصاحبه‌گر چشمک نزنید. بهتر است کاغذی جلوی شما باشد و نکاتی را که مصاحبه‌گر اعلام می‌کند یادداشت بردارید، این کار نشان می‌دهد که شما انسان پیگیر و ریزبینی هستید.

منبع: روزنامه فرهیختگان



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.