نرم افزارحسابداری صدگان

پرداخت۳۰۰۰ میلیارد تومان به پیمانکاران دولت/اختصاص تسهیلات خرید کالا به مردم

0 504

حسابداراپ

سخنگوی دولت، بیشترین زمان نشست خبری خود را به موضوع بسته اقتصادی دولت اختصاص و درباره تبعات اجرای برجام توضیح داد.



به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمدباقر نوبخت در ابتدای سخنانش با اشاره به اینکه اجرای برجام و اعلام رفع تحریمها در چهارچوب توافقات صورت گرفته، انجام شده است، گفت: اقداماتی که از سوی رئیس جمهور آمریکا و اتحادیه اروپا انجام شده، نشان داد که هر چند در این فضای بی اعتمادی باید احتیاط کافی و دقت و مراقبت از سوی مسئولان در امر اجرای برجام صورت بگیرد ولی می توان امیدوار بود که این توافق به نحو کاملی تا به انتها به فرجام مطلوب برسد.
محمدباقر نوبخت در ادامه گفت: از این رو دولت موظف است برای شرایط پساتحریم برنامه ریزی مناسب داشته باشد. با توجه به اینکه برنامه ششم که از ابتدای سال ۹۵ در کشور اجرایی می شود ملهم از سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری و در چهارچوب سیاستهای اقتصاد مقاومتی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی در حال تهیه است، لایحه دائمی شدن احکام برنامه توسعه برای برنامه ششم طی دوره ۹۵-۹۹ در دولت تهیه شده و در اولین جلسه مجلس شورای اسلامی که احتمالا یکشنبه آینده باشد با قید یک فوریت تقدیم می شود.
وی افزود: همچنین بودجه سال ۹۵ در مهلت قانونی با روش بودجه ریزی بر مبنای عملکرد در حال تهیه و تنظیم است که آن نیز در مهلت قانونی به مجلس ارائه می شود. برای ماههای باقیمانده تا پایان سال نیز دولت بسته سیاستی متناسبی را برای سرعت بخشی به خروج از رکود و افزایش رشد اقتصادی همراه با مهار تورم اجرا می کند. در جلسه ای که با حضور همکاران اقتصادی دولت آقایان دکتر سیف و طیب نیا با اصحاب رسانه برگزار شد، چگونگی اجرا، اهداف و روش این بسته حمایتی و مبانی نظری توضیح داده شد.

افزایش پرداختی دولت به پیمانکاران
سخنگوی دولت درباره افزایش پرداختی دولت به طرح های عمرانی نیز توضیح داد: در ارتباط با سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعلام شد در این دوره کوتاه مدت، پرداخت به طرحهای عمرانی و واحدهای غیردولتی از مابه التفاوت سود تسهیلات صورت گرفت. با توجه به اینکه زمان زیادی برای اجرای این بسته کوتاه مدت نداشتیم، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی کار خود را آغاز کردند. طبق برنامه جناب آقای رئیس جمهور، ۷۵۰۰ میلیارد تومان از آغاز این هفته برای سرعت بخشی و تکمیل طرحهای عمرانی در حال پرداخت است. دیشب طی جلسه ای که با معاون خزانه داری کل کشور داشتم، وضعیت آخرین پرداخت به طرحهای عمرانی که یکی از عوامل خروج از رکود است را گرفتم.
او با اشاره به آخرین گزارش خزانه داری کل کشور گفت: در پرداخت طرحهای عمرانی ۱۳۸۰ میلیارد تومان به پرداختهای قبلی اضافه شد و به ۹۶۸۰ میلیارد تومان رسید. ۸۴۹ میلیارد تومان پرداخت پیمانکاران نیز به ۳۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت و ۲۱۵۰ میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران تادیه شد.
نوبخت در ادامه گفت: قبلا ۲۱۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرحهای مهار آبهای مرزی بود که این عدد افزایش پیدا نکرد. آخرین پرداختی ما برای طرحهای عمرانی تا این لحظه ۱۴هزار ۸۷۰ میلیارد تومان است که نسبت به هفته گذشته که ۱۱هزار و ۲۴۹ میلیارد تومان بود، ۳ هزار و ۵۳۱ میلیارد تومان افزایش را نشان می دهد.
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه این عدد نسبت به سال گذشته در این روز که ۱۲ هزار و ۷۸۹ میلیارد تومان بود، گفت: لذا می بینیم امسال این رقم بیش از ۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته. یعنی با وجود محدودیت در منابع مالی ما، پرداخت در طرحهای عمرانی افزایش یافت. باید به این رقم ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز اضافه کنیم که خزانه در حال پرداخت است. با توجه به سیاست افزایش رشد اقتصادی و خروج از رکود، خزانه داری کل، در حال پرداخت این مبلغ است. این عدد در حال اولویت بندی برای طرحهایی است که دستگاه های اجرایی اعلام کرده اند. این پول بین ۲۹۰۰ طرحی که وجود دارد بالسویه تقسیم نمی شود بلکه طرحهای دارای اولویت و مناطق سردسیر بیشتر بودجه می گیرند. تا چند هفته آینده این ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز توزیع می شود. مطالعات اقتصادسنجی و مدلهای ما نشان می دهد هر ۹هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی که دولت برای طرح های عمرانی پرداخت می کند، یک درصد رشد اقتصادی به همراه دارد. یعنی اگر تا پایان سال که مصمم هستیم بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان پرداخت کنیم، میزان رشد اقتصادی بیش از ۳ درصد افزایش می یابد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در ادامه گزارش مالی خود اظهار داشت: این اقدامات از بخش مالی در حال انجام است. در بخش پولی نیز آقایان دکتر سیف و دکتر طیب نیا، مشغول هستند و امیدواریم برآیند مولفه های ابزارهای پولی و مالی منجر به رشد اقتصادی شوند. ما وارث این شرایط بودیم. این که یک اقتصادی به دولت تدبیر و امید واسپاری شد که تورمش بالای ۴۰ درصد و رشد اقتصادی آن منفی ۶.۸ درصد بود. اگر شرایط به گونه ای نیست که رفاه شایسته مردم را ایجاد کنیم، از مردم عذرخواهی می کنیم.
دکتر نوبخت گفت: تلاش می کنیم با افزایش منابع و رشد اقتصادی، مردم تلاشهای دولت را در سفره خود احساس کنند. تمام وقت ما در ایام هفته برای مراقبت، رصدکردن اقتصاد و کمک کردن صرف می شود. هر کسی نیز حرف مناسبی برای کمک به اقتصاد داشته باشد، با تواضع از او می شنویم. از اقتصاد دانانی که به دولت کمک می کنند نیز خواهش می کنیم مطالب را به خود ما منعکس کنند و آنچه مطالب علمی بیان می شود را می فهمیم. به جای برداشت کلی، اظهارنظرها را به ما منعکس کنند. در سازمان مدیریت و برنامه ریزی ۱۰۰۰ نفر رئیس سازمان را کمک می کنند ولی باز هم خود را مستغنی از راهنمایی فعالان اقتصادی و مسئولان بخشهای علمی و پژوهشی نمی دانیم.
سپس سخنگوی دولت در ادامه نشست به پرسشهای خبرنگاران پرداخت.

تاثیر بسته اقتصادی کوتاه مدت دولت بر زندگی مردم
نوبخت درباره سئوالات اقتصادی خبرنگاران گفت: این که دولت چقدر به اهداف اقتصادی کوتاه مدت بسته حمایتی خود می رسد، شامل دو نکته افزایش رشد اقتصادی و سیاست مهار تورم است. در برخی رسانه ها دیدیم چرا درباره اصلاح ساختارها در این بسته اقدام نشده. این بسته کوتاه مدت است و قصد دارد در زندگی مردم در ۴-۵ ماه آینده تاثیر بگذارد.
او در ادامه گفت: ما برای اینکه به اقتصاد کشور رشد بیشتری ببخشیم باید سرمایه گذاری بیشتری شود ولی در صورت ذخیره شدن تولیدات در انبار، عرضه نیز متوقف می شود. به همین جهت در کمتر از ۶ ماه آینده سیاست ما این است که از دو ابزار مالی و پولی استفاده کنیم. بسته جدید در راستای بسته اقتصادی قبل است و نیاز بود برای تزریق این منابع به طرحهای عمرانی و تولیدی تمرکزی حاصل شود. این سیاستها برای چند ماه آینده است که احساس می کنیم تحریم برقرار است. همه ما در فضای اجرای برجام داریم صحبت می کنیم در حالی که همچنان فعلا بحث تحریم برقرار است و نیاز است کار سنجیده ای در این ایام انجام دهیم. روزهای پرکار زیادی را در دولت داریم و در این مقطع حساس، بار سنگینی بر دوش ما گذاشته شده است.
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه امیدواریم اهداف بسته اقتصادی ما محقق شود، گفت: آمار سیاستی که باعث افزایش رشد اقتصادی می شود، اعلام خواهد شد و احیانا اگر اصناف، تجار و بازرگانان نکاتی در این باره دارند، به دولت منعکس کنند و در سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز به صورت مجازی در سایت یا به صورت واقعی نهادی تدارک دیده می شود تا نقطه نظرات اقتصادی اقشار دریافت شود.

اختصاص تسهیلات خرید کالا به مردم
او در ادامه سخنانش با اشاره به تسهیلاتی که به خودرو و کالا داده می شود، گفت: صنعت در رشد اقتصادی سهم قابل توجهی دارد و بخش خودرو در صنعت، محرک و اثرآفرین است. بنابراین اگر بخش خودرو بخواهد فعال شود، صنعت نیز فعال می شود. بیان انتظارات و مطالبات مردم و مصرف کنندگان که نسبت به خودرو داشتند، بارها از طریق بنده بیان شده. روزی که بنده از طریق دکتر روحانی برای دفاع از برنامه اقتصادی ایشان رفتم، یکی از سئوالات درباره خودرو بود. بنده عرض کردم مردم انتظار دارند خودرو با کیفیت بیشتر و قیمت مناسبتر عرضه شود. انتظار کاهش کیفیت نداریم. چند هفته پیش نیز در بازدید از ایران خودرو همین را گفتم و بیان کردم که مطالبات مصرف کنندگان، افزایش کیفیت و کاهش قیمت است. سخن خودروسازان را شنیدیم. الان نیز این مطالبات را از آنها داریم که قطعا نسبت به افزایش کیفیت خودروها باید اقدام شود. این را باید در نظر داشت که ضمن افزایش تولید و ایجاد اشتغال، برای تورم نیز چاره اندیشی کرد.
او افزود: شاید این صنعت بتواند تا چند ماه رکود را تحمل کند تا منجر به بیکاری نشود ولی ممکن است کارگران واحدهای کوچک تولید قطعه بیکار شوند. در هفته گذشته وزیر امور خارجه ژاپن با جمعی از مدیران شرکت بزرگ و نام آور ژاپنی مثلا از مزدا و میتسوبیشی و فوجی آمده بودند. همه می گفتند سابقه خوبی در ایران داریم. به آنها گفتیم قصد نداریم شما فقط از بازار ما استفاده کنید. باید خودروی هیبریدی با مصرف کم بیاورید. اینجا سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال کنید. ما نیروی انسانی تحصیل کرده فراوانی در کشور داریم و می توانند این نیروها با دوره های کوتاه مدت در خارج یا داخل به روز شوند. ما می توانیم تولید محصول مشترک کنیم و حتی به صادرات برسیم. با صراحت به اینها سیاست تایید شده دولت را ابلاغ کردم و آنها نیز استقبال کردند. صنعت خودروسازی و لوازم خانگی باید به افزایش کیفیت توجه کنند. در شرایط کنونی که انبارهای اینها انباشته از کالاست، اگر تقاضا زیاد شود، روند افزایش تولید و عرضه در ماه های آینده راه می افتد.

پندار سیستم

قیمت خوراک پالایشگاه ها را مجلس تعیین کرد
نوبخت با اشاره به اینکه قیمت خوراک پالایشگاه ها در حد ۱۳ سنت است گفت: این نرخ گذاری بر اساس قانون و مصوبه مجلس است. از دیماه سال ۹۲ اولین شوک به بورس برای همین مسئله وارد شد. نمایندگان مجلس ۱۳ سنت را تعیین کردند و این قانونا با شرایطی به شرکت نفت واسپاری شد و الان کمتر از ۱۳ سنت است و نرخ واقعی خوراک پالایشگاه ها ۱۱ یا ۱۱.۵ سنت است.

مهار تورم و بسته پولی
او در پاسخ به این سئوال که منابع مالی بسته چطور می تواند موجب مهار تورم شود؟ توضیح داد: مراقبت لازم صورت می گیرد تا با افزایش تقاضا، تولید نیز افزایش یابد تا تورم افزایش نیابد. پولی که در جیب ماست، سهمی از ارزش کل دارایی ها یا پایه پولی است، هر چه این گسترش می یابد، ارزش پول کمتر می شود. نفس افزایش نقدینگی در کشور، مشکل آفرین نیست، اگر به تناسب افزایش نقدینگی که منجر به افزایش تقاضا می شود، ما رشد عرضه را داشته باشیم، منجر به رشد اقتصادی و رونق می شود. عامل دیگر که منجر به افزایش تورم می شود، افزایش هزینه تولید است. چقدر دقت کردیم که بی جهت افزایش های مختلف در فرآیندهای تولید نداشته باشیم. مسئله ساختار اقتصادی نیز مطرح است. رشد اقتصادی ما چند درصد است ولی رشد نقدینگی ما بالای ۲۰ درصد است. فاصله اینها تورم می شود. همه این موارد همراه با انتظارات تورمی باعث تورم می شود. انتظار تورمی یعنی فضایی که در آن می گویند قرار است قیمتها گران شود، باعث تورم می شود. باید مراقب باشیم. یکی از دستاوردهای دولت، کاهش تورم است. ما نمی خواهیم دستاورد خود را از بین ببریم.
وی در ادامه افزود: رئیس جمهور حقوقدان هستند ولی درباره مسایل اقتصادی به خصوص تورم به شدت حساسیت دارند. یکی از عوامل مقاومت در افزایش قیمت، آقای رئیس جمهور هستند و قانع کردن ایشان برای افزایش نرخ ها به شدت مشکل است.
او با عنوان اینکه برنامه توسعه ما، فقط عمرانی نیست و توسعه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را نیز داریم، گفت: ما همه آسیب های برنامه های پیش و پس از پیروزی انقلاب را مطالعه کردیم و گیر آنها را شناختیم که چرا ۱۰ برنامه اجرا کردیم ولی به مرز توسعه یافتگی نرسیدیم. همه این آسیب ها مورد توجه قرار گرفت. برنامه ششم را با همه نقاط قوت و ضعف برنامه های قبل داریم تدوین می کنیم. هر برنامه ای به یک دولت منتسب است. قطعا برنامه ششم متّصف به دولت تدبیر و امید است و علاقمندیم پایان کار ما به گونه ای شود که بیشترین، صادقانه ترین و عالمانه ترین خدمت را داشته باشیم.
نوبخت با اعلام اینکه ما نیز اذعان داریم پیشرفت سیاستهای اقتصادی ما را راضی نمی کند، گفت: واقعیت این است که ما یک سال و نیم است تغییر در اقتصاد را شروع کرده ایم. ولی باید ساختارها و ارکان اقتصاد متحول شود. در فاصله کوتاهی که کار را در دولت تحویل گرفتیم و در تحریم بودیم و حجم عظیمی از پول هزینه های جاری و ۳۴۰۰ میلیارد تومان یارانه را می پردازیم. بخشی از یارانه از خزانه دولت است و قانون اجازه داده ۶۳۰۰ میلیارد تومان از خزانه دولت برداریم و به صورت نقدی پرداخت کنیم. اگر قانون هدفمندی یارانه ها اجرا نمی شد، ما ۵۰ هزار میلیارد تومان پول از خزانه برنمی داشتیم در جامعه توزیع کنیم. دیشب و دیروز ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر در بین خانواده ها توزیع شد. آیا این پول اگر صرف کارهای عمرانی می شد، بهتر نبود؟
او در ادامه گفت: لذا پس از مطالبه مقام معظم رهبری درباره تسریع در امور اقتصادی، ستاد راهبری تشکیل شد و امروز نیز این ستاد جلسه دارد. اگر کسی بگوید دولت با اقتصاد مقاومتی موافق نیست، مطمئن باشید مفهوم اقتصاد مقاومتی را نمی داند. تمام سخن ما تجهیز منابع، ایجاد دانش روز و محدود کردن مصرف و هزینه ها در داخل و بردن آن به سمت صادرات غیرنفتی است. برای صادرات باید روابط خود را با دنیا بهتر کنیم و از همه ظرفیتهای بین المللی استفاده کنیم. این سخنان عین سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری است. ما جز این راهی نداریم. دولت راهی برای کمک به اقتصاد کشور جز اجرای سیاستهای کشور ندارد. حتی اگر مقام معظم رهبری این مطلب را مطرح نمی کردند، ما اگر عقلها را روی هم می گذاشتیم، به همین برنامه می رسیدیم.

موافق اعلام دارایی های مسئولان هستیم
سئوالی درباره اینکه اعلام دارایی های مسئولان چگونه است، پرسیده شد و نوبخت جواب داد: باید همه دارایی مسئولان مشخص و به دستگاه قضایی اعلام شود و همه باید تحت مراقبت باشند. ولی اینکه در رسانه ها عنوان شود مسئولان چند کفش یا خانه دارند، این درست نیست. بنده نیز مانند همه مسئولان، هر چه مربوط به خود، همسر، فرزندان و خانواده ام بود، اعلام کردم و انتظار است که موقع خارج شدن از خدمت، دارایی های ما نیز بررسی شود تا به غیر حق زیاد نشده باشد.
او در ادامه در پاسخ به این سوال که تسریع در اجرای برجام باعث آسیب به زیرساختها نمی شود؟ گفت: به گونه ای عمل می کنیم که قطعات آسیب نبیند، قطعه به قطعه تجهیزات هسته ای، شماره گذاری می شود و پس از انبار مناسب در شرایط خاص، مونتاژ می شود.
سخنگوی دولت درباره این که بسته اقتصادی باعث افزایش قدرت خرید می شود یا نه، گفت: این حرف درست است که بسته اقتصادی باعث افزایش قدرت خرید می شود. برای افزایش قدرت خرید مردم این بسته طراحی شده است. امروز همچنین شورای پول و اعتبار درباره نرخ سود سپرده ها بحث می کند. سه دستگاه اقتصادی دولت در این باره اشتراک نظر برای کاهش داریم. باید ساز و کارها به گونه ای فراهم شود که هزینه تمام شده پول کم شود. انشاالله نرخ سود نیز کاهش می یابد. سوابقی نیز داریم که اگر دقت نکنیم هر تصمیم سنجیده ای با اجرای نادرست، دچار مشکل می شود.

امسال آزمون استخدامی نوبت دوم نداریم
سخنگوی دولت درباره نوبت دوم آزمون استخدامی گفت: تاکنون برنامه ای در سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره نوبت دوم برگزاری آزمون استخدامی امضا نکردم و آزمون دومی نیست. سالی یک بار آزمون برگزار می کنیم و سال گذشته نیز بیش از ۳۸ هزار نفر پذیرفته شدند و امسال نیز استخدام شدند و یک بار در فروردین ماه نیز ثبت نام شد که آزمون برگزار شد.

آخرین پرداخت به بیمه ها ۸۵۰ میلیارد تومان بود
او درباره آخرین پرداخت دولت به سازمانهای بیمه گر گفت: مطالبات سازمانهای بیمه ای از دولت وجود دارد که از سالهای گذشته انباشته شده. ما ۸۵۰ میلیارد تومان هفته گذشته برای بیمه پرداخت کردیم و مراقبت می کنیم بیمه به نحو شایسته ای خدمات خود را انجام دهد و طرح تحول سلامت نیز در حال پیگیری است.

 


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.