نرم افزارحسابداری صدگان

نگاه مثبت بورس به برجام

0 618

حسابداراپ

اواخر بازار و با تصویب جزییات طرح برجام افزایش تقاضا در کل بازار محسوس بود و اکثر گروه ها و نمادها با رشد قیمتی و صف خرید به کار خود پایان دادند.

پندار سیستم


به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، نماد خفناور پس از به حد نصاب نرسیدن مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام با رشد ۵ درصدی به گردونه معاملات بازگشت. در این بازار مثبت معاملات منفی و صف فروش نمادهای خکار، وایران، ختور و خنصیر تامل برانگیز بود. شرکت ایران خودرو که در مجمع فوق العاده ۲۱ اسفند ۹۲ افزایش سرمایه ۵۹.۳ درصدی را تصویب و اقدام به افزایش سرمایه مرحله اول از ۹۶۰ به ۱.۲ هزار میلیارد تومان کرده، مرحله دوم این تامین را عملیاتی خواهد کرد. این تصمیم در گزارش حسابرسی شده پیش بینی سود ۹۴ هم اعلام شده بود. در این رابطه هیات مدیره “خودرو” افزایش سرمایه ۲۷ درصدی از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران مدنظر قرار داده تا سرمایه این شرکت با ۳۳۰ میلیارد تومان افزایش به ۱.۵۳ هزار میلیارد تومان برسد. هدف این تامین مالی هم بهبود سرمایه در گردش به منظور پشتیبانی خطوط تولید ، بهبود جریان سود آوری ، بهبود نسبت مالکانه و رقابت پذیری شرکت در صنعت و بازار سرمایه اعلام شده است.

گروه های بانکی، بیمه ای و سرمایه گذاری اکثرا متعادل و مثبت دنبال شدند که در این بین نمادهای وسینا، وگردش، وانصار، وسپه و اعتلا از اقبال بیشتری برخوردار بودند.  بانک آینده درصدد افزایش سرمایه ۳۰۰ درصدی برآمده تا ۳۰۰۰ میلیارد تومانی شود. به این ترتیب سرمایه اسمی ۸۰۰ میلیارد تومانی این بانک از محل مطالبات آورده نقدی و سهامداران به حدود ۳ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. هدف از این تامین مالی سنگین ۲.۴ هزار میلیارد تومانی هم بهبود نسبت کفایت سرمایه و امنیت خاطر سپرده گذاران،بهبود فضای کسب و کار با اعطای تسهیلات بیشتر به واحدهای تولیدی و غیر تولیدی،بهبود نسبت دارایی ثابت به حقوق صاحبان سهام و حفظ منافع سهامداران اعلام شده است.

در گروه های ماشین آلات، تجهیزاتی و برقی، نمادهای بکام، فاذر، رمپنا، رتکو، تکشا، تکمبا، وتوشه، لابسا و لخزر مثبت و صف خرید و بقیه اکثرا متعادل و منفی دنبال شدند که در این بین معاملات پرحجم نمادهای فاذر و بکام و همچنین جابجایی و معامله بلوک نماد رمپنا نمایان تر بود و سبب رشد ۲۹ واحدی شاخص کل شد.

در گروه پتروشیمی نمادهای زاگرس، کرمانشا و شسینا صف خرید شد و بقیه هم گروهی ها اکثرا مثبت به کار خود پایان دادند. گروه پالایشگاهی بعد از شروعی متعادل اکثرا منفی شدند اما در اواخر بازار با افزایش تقاضا مواجه شدند و در نهایت متعادل و مثبت به کار خود پایان دادن که در این بین نماد ونفت از اقبال بیشتری برخوردار بود همچنین نماد شپارس با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم و نماد شبهرن جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره، متوقف شدند.

گروه های فلزی و معدنی، بعد از شروعی مثبت اکثرا متعادل و منفی به کار خو پایان دادند که در این بین اکثر نمادهای گروه روی با توجه به قرار داشتن در سطوح مقاومتی با عرضه های فروشندگان و عقب نشینی خریداران، معاملات منفی را تجربه نموند. گروه سنگ آهنی نیز همچنان منفی دنبال شدند. در بازارهای بین المللی احتمال انتشار اخبار منفی اقتصاد کشور چین سبب افت اکثر قیمت فلزات پایه و رشد اندک قیمت های نفت شد.

گروه های ساختمانی و سیمانی بعد از شروعی متعادل در اواخر بازار با جهش قیمتی اکثرا مثبت و صف خرید شدند. نماد کرمان جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه نوبت دوم صاحبان سهام همراه صف خرید متوقف شد. از معدود نمادهای منفی آنها به ثمسکن، سبهان و ساروم می توان اشاره نمود. به نظر گروه سیمانی صرفا در قالب موج b(که یکی از ناپایدارترین و گول زننده ترین موج های الیوت می باشد) با افزایش تقاضا و صف خرید مواجه شده اند و صعود آنها احتمالا کوتاه مدت خواهد بود.

گروه های قندی و غذایی اکثرا شروعی مثبت همراه با رشد قیمتی را تجربه نمودند اما در نهایت منفی به کار خود پایان دادند. صف خرید سهم تازه وارد کتوکا یک روز نیز دوام نداشت و با عرضه صف متعادل شد تا سریال عرضه اولیه های کوچک و کم فروغ همچنان ادامه داشته باشد. با توجه به کوچک بودن سهم و صف خرید برخی هم گروهی ها همچون کفپارس، می تواند مورد توجه نوسانگیرها قرار گیرد و رشد قیمتی را تجربه نماید. گروه دارویی نیز مثبت دنبال شدند که در این بین نمادهای پرپتانسیلی همانند دزهراوی، درازک و دسبحا از اقبال کمتری برخوردار بودند. در این گروه معاملات مثبت و پرحجم نماد والبر نمایان تر بود.

شاخص کل با رشد ۱۳۷.۴۳ واحدی متاثر از نمادهای رمپنا و خودرو به ارتفاع ۶۱,۴۳۴ واحدی رسید و روز مثبت دیگری برای فعالین متضرر بازار سرمایه ایجاد نمود. با توجه به مفروضات گفته شده و نحوه دادوستدها و رنج های مثبت آخر بازار احتمالا فردا بازاری مثبت و پرتقاضا را نظاره گر باشیم که با افزایش حجم معاملات نیز همراه خواهد بود.

 منبع:تسنیم



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.