- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

مالیات ارزش افزوده به مالیات بر مصرف تبدیل شود.

مالیات بر ارزش افزوده از ابتدای شروع و اجرای آن با حواشی بسیاری همراه بود.


این حواشی آن‌قدر بالا گرفت که حتی اصناف واحدهای صنفی خودشان را تعطیل کردند و تغییرهای کوچکی هم در شیوه محاسبه به وجود آمد.

اما با همه این احوال قانون مالیات بر ارزش افزوده اجرا شد. حال پس از اجرای آزمایشی آن درواقع نام این قانون تغییر کرده و به نوعی تصحیح می‌شود چون در تمام دنیا مالیاتی که به این شیوه از افراد دریافت می‌شود مالیات بر مصرف است.

ایرج ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به ایلنا گفت: درحال بررسی مالیات بر ارزش افزوده در مجلس هستیم زیرا دوره آزمایشی آن به پایان رسیده و مجلس نیز قصد تمدید دوره آزمایشی را ندارد. او درخصوص بررسی مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ما در کمیسیون اقتصادی به این نتیجه رسیدیم که

آنچه درحال حاضر اجرا می‌شود مالیات بر مصرف است، در نتیجه تصمیم داریم نام آن را عوض کنیم و از مالیات بر ارزش افزوده به «مالیات بر مصرف» تغییر دهیم. درحال حاضر دو تخلف صورت می‌گیرد. برخی فعالان اقتصادی این مالیات را از خریدار اخذ می‌کنند و به دولت نمی‌پردازند و یا دولت آن را اخذ می‌کند و به ارگان‌های مربوطه پرداخت نمی‌کند.

برای آن‌که جلوی این قبیل تخلفات گرفته شود، کمیسیون اقتصادی معتقد است مالیات بر مصرف فقط یک‌بار باید از مصرف‌کننده نهایی اخذ شود و چیزی از حلقه‌های میانی گرفته نشود.

منبع: شهروند