- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

سازمان تامین اجتماعی وکسری بودجه ۳۵۰ میلیارد تومانی

تقریبا ۹۳ درصد منابع تامین اجتماعی از محل دریافت حقوق و بخش شاغلین تامین می شود.


مرتضی لطفی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و از مدیران قدیمی سیمانی کشور و مدیرعامل بزرگ ترین هلدینگ سیمان کشور ( سیمان فارس- خوزستان) است که چندی است مسئولیت ریاست هیات مدیره شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) را نیز برعهده گرفته است، با او درباره شرایط این روزها سازمان تامین اجتماعی گفت و گو کرده ایم:

سازمان تامین اجتماعی به عنوان یکی از بزرگ ترین سازمان ها و بنگاه های اقتصادی کشور شناخته می شود که تقریبا نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش خود دارد و در بخش های مختلف خدماتی را ارئه می دهد، می خواستم بدانم باتوجه به شرایط سخت این روزهای اقتصاد ایران آیا این سازمان نیز با مشکلات اقتصادی و مالی مواجه شده است؟

تقریبا تراز سازمان تامین اجتماعی در گزارشاتی که اعلام کرده هر ماه، منفی ۳۵۰ میلیارد تومان است و این به معنای آن است که رقمی معادل ۴ هزار میلیارد تومان تا پایان سال کسری خواهد داشت.

گفتید ۳۵۰ میلیارد تومان!

بله. سه هزار و پانصد میلیارد ریال.

این کسری از چه زمانی شروع شده؟

من امسال را عرض می ‌کنم و سال گذشته چون ورود پیدا نکردم، نمی‌دانم، ولی امسال از ابتدای سال تا به امروز هر ماهه ۳۵۰ میلیارد تومان کسر منابع مالی دارد.

دلایل این کسری زیاد چیست؟

علت‌های مختلفی دارد. به هر حال استحضار دارید که برخی از قوانین مصوب مجلس در ارتباط با بعضی از موارد هزینه‌ هایی را به سازمان تامین اجتماعی تحمیل می‌ کند، بدون اینکه منابعش تعریف شود. مثلا برخورداری از بیمه همگانی، برخورداری از بیمه بیکاری و امثالهم است. علاوه براین ها بخش عمده‌ای از کسری نیز متاثر از شرایط رکودی است که در حوزه بنگاه‌های اقتصادی در کشور به وجود آمده است.

سازمان تامین احتماعی مطالبات زیادی نیز اعلام شده از دولت دارد، حجم این مطالبات چقدر است؟

براساس آخرین آماری که دارم یک رقمی معادل ۸۰ هزار میلیارد تومانی نیز دولت به تامین اجتماعی بابت بیمه ‌های تکلیفی اش بدهکار است که با توجه به وضعیت اقتصادی که دولت در سال جاری با آن مواجه است و با  در نظر گرفتن مراوداتی که مسوولین تامین اجتماعی با مسئولان داشتند، ظاهرا دولت شرایطی را ندارد که امسال حتی بتواند بخشی از این بدهی‌ها را پرداخت کند.

با این شرایط آیا تامین اجتماعی در ارائه خدمات با مشکل رو به رو خواهد شد؟

خوشبختانه مسئولین سازمان تامین اجتماعی طوری سازمان را مدیریت کرده اند که تا به امروزحتی  با یک روز تاخیرهم در پرداخت حقوق بازنشسته ‌ها اتفاق نیفتاده ولی خب تکالیفی که بر تامین اجتماعی مترتب است بسیار سنگین است و شامل حوزه های مختلفی مانند دارو و درمان، پرداخت مستمری بازنشستگان و…. می شود. من الان دقیقا یادم نیست که چه رقمی را ماهیانه پرداخت می ‌کنند، ولی فکر می ‌کنم تنها در بخش حقوق و دستمزد بازنشستگان سازمان یک رقمی معادل سه هزار میلیارد را هر ماهه پرداخت دارد.

باتوجه به گفته های شما، سازمان تامین اجتماعی منابع مورد نیاز خود را از چه طریق تامین می کند؟

تقریبا ۹۳ درصد منابع تامین اجتماعی از محل دریافت حقوق و بخش شاغلین تامین می شود و بقیه آن هم از محل سرمایه ‌گذاری‌ها و سبد سرمایه اش تامین می ‌شود. البته هم همان طور که استحضار دارید وضعیت بازار بورس خیلی خوب نیست و سازمان مجبور شده است برای تامین بخشی هزینه های خود به دریافت تسهیلات با سودهای کلان از بانک‌ها متوصل شود که طبیعتا این هزینه‌ها تحمیل بر تحت ‌پوششین می شود.

 منبع:اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي تهران