نرم افزارحسابداری صدگان

رشد واقعی بورس در راه است

0 718

حسابداراپ

وزیر امور اقتصادی و دارایی از رشد واقعی بورس بعد از اجرای بسته رونق اقتصادی خبر داد و گفت: با اجرایی شدن این بسته و برجام، فنر ارز رها نخواهد شد و قیمت ارز معقول خواهد شد.


پندار سیستم

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، علی طیب نیا دوشنبه شب در حاشیه نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران در خصوص تاثیر اجرای بسته رونق اقتصادی بر بازار سرمایه، این بازار را آئینه تمام نمای اقتصاد کشور دانست و افزود: این بازار بخش واقعی اقتصاد را نشان می دهد براین اساس انتظار این است که با ایجاد رونق در بخش واقعی اقتصاد، بازار سرمایه نیز رونق یابد.
وزیر اقتصاد در خصوص رشد اقتصادی، اظهار داشت: با توجه به اینکه به زودی تحریم ها نیز در عمل لغو خواهد شد، بنابراین انتظار رونق را در بخش واقعی اقتصاد داریم و اگر این بخش رونق یابد به تبع آن بازار سرمایه نیز از رشد مناسبی برخوردار خواهد شد.
وی با اشاره به احتمال رشد حباب گونه در بازار سرمایه، گفت: با توجه به اینکه اتفاقات در بخش واقعی اقتصاد در حال رخ دادن است، به نظر می رسد باید منتظر رشد مناسب بازار سرمایه طی ماههای آینده بود.
طیب نیا درباره وضعیت نرخ ارز پس از اجرای بسته رونق اقتصادی، گفت: کشوری که درآمدهای ارزی آن کاملا وابسته به نفت است، زمانی که قیمت این کالا در بازارهای جهانی نصف می شود و درآمد ارزی کشور ناشی از صادرات نفت به بیش از یک دوم کاهش می یابد باید نوساناتی از نرخ ارز را داشته باشد اما خوشبختانه شاخص مقاومتی اقتصاد ایران به شدت افزایش یافته است.
این عضو کابینه دولت یازدهم اضافه کرد: به طور قطع تکانه ای در قیمت نفت سال گذشته وارد شد؛ اگر طی سالهای ۹۰ و ۹۱ رخ می داد حتما آثار بسیار شدیدی در نوسان نرخ ارز داشت در حالی که هم اکنون نوسانات نرخ ارز به مراتب کمتر از تورم است در حالی که درآمد ارزی کشور به شدت کاهش یافته اما ضریب مقاومتی اقتصاد ایران اجازه تکانه های شدید ارزی را نداده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه ممکن است شرایط منجر به افزایش جهش وار در نرخ ارز در آینده شود، گفت: رشد جهش وار در ارز رخ نخواهد داد چرا که این افزایش زمانی در اقتصاد ایران رخ می دهد که قیمت نفت کاهش یابد بنابراین اگر در شرایط کاهش قیمتی نفت شاهد نوسان شدید نبودیم نباید انتظار داشت که در آینده هم این افزایش رخ دهد.

** تورم در تیر و مرداد منفی شد
طیب نیا با تشریح سه پیش شرط ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور گفت: برای اینکه سرمایه گذاران چه داخلی و چه خارجی در اقتصاد یک کشور وارد شوند ثبات اقتصاد کلان، محیط کسب و کار متناسب و وجود قوانین و مقررات حامی منافع سرمایه گذاران نیاز است.
وزیر اقتصاد افزود: ثبات اقتصاد کلان هم اکنون در اقتصاد ایران به چشم می خورد و همین امر پیش بینی پذیری برای سرمایه گذاران را امکان پذیر کرده است ضمن آنکه محیط کسب و کار نیز باید به نحوی باشد که هزینه های مبادلاتی را افزایش نداده و تاثیر منفی بر روی سرمایه گذاری نگذارد.
به گفته طیب نیا، خوشبختانه قوانین سرمایه گذاری خارجی در ایران یکی از مترقی ترین قوانین دنیا است و برهمین اساس سرمایه گذاران را جذب خواهد کرد.
وی به ثبات اقتصاد کلان طی دو ماه اخیر اشاره و تصریح کرد: تمام هم و غم دولت معطوف به این موضوع بوده و نتیجه آن هم کاهش معنی دار تورم است به نحوی که از دی ماه سال قبل تا شهریورماه امسال متوسط نرخ تورم به صورت ماهانه نیم درصد بوده و نرخ تورم در تیر و مرداد نیز منفی شده ضمن آنکه نرم تورم نقطه به نقطه نیز در شهریورماه به ۱۱.۷ درصد رسیده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: با روندی که هم اکنون در پیش است در آینده ای نزدیک تورم تک رقمی را شاهد خواهیم بود و وقتی تورم مهار شود آرامش و ثبات در بازار ارز و سایر بازارها را خواهیم داشت.
وی گفت: هم اکنون استقبال سرمایه گذاران خارجی برای ورود به ایران بسیار مناسب است و همین امر نشان از مناسب بودن وضعیت سرمایه گذاری است. جمهوری اسلامی ایران در شراکت با خارجی ها بدنبال افزایش واردات کالا نیست بلکه هدف ما جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور و انتقال دانش فنی است.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.