نرم افزارحسابداری صدگان

در انتظار فروپاشی دیوار برلین بورس/سرمایه‌گذاران خارجی در صف ورود به ایران

0 799

حسابداراپ

 گمانه زنی‌های تردید برانگیز تحلیل‌گران بورس تهران از سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران در دوران پساتوافق امروز به پیش‌بینی‌های قابل اعتمادی تبدیل شده است.


تا جاییکه سرویس‌های اقتصادی خبرگزاری‌های معتبر خارجی از آمار سرمایه‌گذاران خارجی خبر می‌دهند. شاهد آن هم سخنان اخیر مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران از تایید شدن درخواست گواهی فعالیت در بورس ۵۰ سرمایه‌گذار خارجی است.

به گزارش ایسنا، چندی پیش حسن قالیباف اصل، دومین مدیرعامل بورس اوراق تهران با اشاره به تعداد بسیاری از درخواست کنندگان و مراجعه کنندگان خارجی به بازار بورس گفته بود: تاکنون ۵۰ سرمایه گذار خارجی تایید گواهی فعالیت در بورس تهران را طی شش ماه اخیر دریافت کردند و منتظر پایان تحریم‌ها برای آغاز فعالیت خود هستند.

این گفته در حالی است که از زمان بازگشایی درهای تجاری بورس تهران بر روی سرمایه‌گذاران خارجی تاکنون ۳۶۰ سرمایه‌گذار درخواست گواهی فعالیت در تالار شیشه‌ای تهران را دادند. درخواستی که بدلیل تحریم‌ها برای درصد سرمایه‌گذاری خارجی در بورس تهران بسیار پایین بوده است.

اما آنچه امروز به گمانه زنی‌های امید بخش دیروز مُهر تایید می‌زند اعلام تعداد سرمایه گذاران در حال افزایش خارجی برای فعالیت در بورس تهران از سوی مدیرعامل بورس تهران است که مبنای پیش بینی خبرگزاری اقتصادی بلومبرگ شده است.

بر این اساس بلومبرگ پیش بینی می‌کند که پس از تایید شدن وفای به پیمان هسته‌ای ایران از سوی آژانس و رفع شدن تمامی تحریم‌ها از سوی آمریکا رونق بازار بورس تهران در اوایل سال ۲۰۱۶ قابل مشاهده است.

پندار سیستم

هم چنین پیش بینی روزنامه انگلیسی گاردین از چشم انداز اقتصادی ایران در دوران پسا توافق به نقل از یک شرکت سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت توربین بادی ایران به فروپاشی دیوار برلین تشبیه شده است. به گفته موسس این شرکت سرمایه گذری خارجی “ایران، پیشرو بزرگترین فرصت بازار بورس جهانی است”.

به ادعای این سرمایه گذار خارجی، ایران در این سال‌ها هم چون آلمان شرقی سال ۱۹۸۹ بدلیل تحریم ها محکوم به فعالیت اقتصادی محدود شده به داخل بود اما امروز پایان تحریم‌ها در نتیجه توافق تاریخی هسته ای به اندازه فروپاشی دیوار برلین بر اقتصاد ایران تاثیر خواهد داشت.

با نگاه اجمالی به روند شاخص بورس تهران می توان مشاهده کرد که پس از طی شدن هفت ماه از آغاز به کار دولت یازدهم شاخص بورس تهران با افزایش دوبرابری وارد کانال ۸۹ هزار و ۵۰۰ واحدی شد که هم اکنون بدلیل کاهش قیمت نفت و دیگر کالاهای جهانی با کاهش ۳۰ درصدی مواجه شده است.

گفته می شود بورس تهران در سال ۱۳۸۵ زمانی که دولت دهم دوره‌ای از خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی را پیش گرفت رشد یافت و از سال ۱۳۸۹ که به ورود سرمایه‌گذاران خارجی چراغ سبز نشان داد لقب بورس متنوع منطقه را گرفت. تا جاییکه در حال حاضر تمامی تحلیل گران، سرمایه‌گذاران و اقتصاددانان بر تنوع بازار بورس و اوارق بهادار تهران و جذابیت ۳۷ گروه صنعتی و شرکت‌های پیشرو در حوزه پتروشیمی، بانک، اتومبیل، سیمان و مخابرات متفق القول‌اند. شاهد آن هم اعلام تاسیس صندوق‌های مالی برای تزریق پول به معاملات تالار شیشه ای از سوی سرمایه‌گذاران خارجی مشتاقی است که با جدیت اخبار اقتصادی ایران را در سفر رییس جمهور به آمریکا دنبال می‌کنند. تا جاییکه سفر اخیر وزیر اقتصاد انگلیس برای بازدید بورس چین نیز حاوی خبر مشارکت اقتصادی انگلیس با ایران بود.

جورج آزبورن، وزیر اقتصاد انگلیس با اظهار علاقه‌مندی رهبری مشارکت بزرگ تجاری-اقتصادی با ایران در سفرش به چین گفته بود: بنظر می‌رسد وفای به پیمان هسته‌ای ایران از سوی آژانس تاییدشدنی باشد از این رو ظرفیت مشارکت اقتصادی با ایران تا سال آینده فراهم خواهد بود.

در نتیجه بر اساس پیش‌بینی‌های تحلیل گران، مشاهدات سرمایه‌گذاران و اعلام سرپرستان بازار بورس و اوراق بهادار از انتظار سرمایه‌گذاران خارجی برای آغاز خرید و فروش بر روی تابلو متنوع بورس تهران می توان نوید فروپاشی دیوار تحریم‌ها و رونق بزرگترین بازار بورس منطقه با نیم قرن سابقه تا سال آینده را داد.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.