- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

حق بیمه‌های پرداختی قابل پس گرفتن هستند؟

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه به نظام بیمه‌ای گلوبال در دنیا نظام “D.B” گفته می‌شود، گفت: در مقابل نظام بیمه‌ای “D.C” را داریم به این معنا که یک حساب انفرادی برای هر شخصی می‌گشایند و تمام آورده های فرد در حساب شخصی‌اش ذخیره می‌شود، مبلغی را هم دولت کمک می‌کند و سود پس اندازش را هم لحاظ می‌کنند.


در این صورت زمانی که فرد به سن بازنشستگی رسید، دو انتخاب دارد. هم می‌تواند همه این آورده را بردارد و هم می‌تواند مستمری ماهانه دریافت کند.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا ممکن است شخصی که چندسال حق بیمه پرداخت کرده است پس از خروج از کارش، مبالغ حق بیمه پرداختی‌ خود را پس بگیرد؟ اظهار کرد: پس دادن حق‌بیمه در قانون پیش بینی نشده است.

محمد حسن زدا افزود: این یک بحث بیمه‌ای است. ما شخصی را هم داشته‌ایم که در اولین روز کاری‌اش ، قبل از رسیدن به محل کار با اتومبیلی تصادف و فوت کرده است و ما ۵۰ سال به خانواده این مرحوم مستمری پرداخت کرده‌ایم بدون اینکه حق بیمه‌ای داده باشد.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه به نظام بیمه‌ای گلوبال در دنیا نظام “D.B” گفته می‌شود، گفت: در مقابل نظام بیمه‌ای “D.C” را داریم. به این معنا که یک حساب انفرادی برای هر شخصی می‌گشایند و تمام آورده های فرد در حساب شخصی‌اش ذخیره می‌شود، مبلغی را هم دولت کمک می‌کند و سود پس اندازش را هم لحاظ می‌کنند. در این صورت زمانی که فرد به سن بازنشستگی رسید، دو انتخاب دارد. هم می‌تواند همه این آورده را بردارد و هم می‌تواند مستمری ماهانه دریافت کند.

زدا با بیان اینکه نظام بیمه‌ای کشور ما نظام “D.B” است و فرد به ازای پرداخت مزایایی، خدماتی دریافت می‌کند، گفت: البته پس از تصویب قانون بازنشستگی با ۱۰ سال سابقه، می‌توان گفت که حتی یک روز سابقه بیمه پردازی هم سوخت نمی‌شود و فرد می‌تواند مابه التفاوت حق بیمه را تا ۱۰ سال بپردازد و بازنشسته شود.

منبع:ایسنا