نرم افزارحسابداری صدگان

بانک مرکزی و خزانه داری کل بر حسابهای دولتی نظارت می کنند.

0 613

حسابداراپ

در پی انتشار مطلبی در رسانه ها در خصوص وجود رانت حسابهای دولتی برای برخی از بانکهای دولتی و خصوصی، اداره کل خزانه وزارت امور اقتصادی و دارایی با انتشار گزارشی از نظارت بانک مرکزی و خزانه داری کل کشور بر این حسابها خبر داد.

 

به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا)، اداره کل خزانه وزارت امور اقتصادی  و دارایی در گزارشی با اشاره به وجود قوانین و مقررات متعدد و ناظر بر عملکرد حسابهای دولتی تأکید کرد: نظارت بانک مرکزی و خزانه داری کل کشور بر حسابهای دولتی نظارت می کنند.
در گزارش منتشر شده از سوی اداره کل خزانه آمده است: با عنایت به قوانین و مقررات حاکم بر وصول و پرداخت درآمدهای دولت یا به تعبیر نویسنده مقاله که حجم بودجه عمومی دولت ۵۰ درصد حجم نقدینگی کشور عنوان شده است، حجم ریالی بودجه عمومی دولت مبالغی است که طی سال مالی بودجه ای وصول و هزینه می گردد، لیکن با در نظر گرفتن روند وصول درآمدهای دولت و پرداخت هزینه ها که متناوبا” و در طی سال صورت می گیرد، ماهیتا” وجود حجم نقدینگی عنوان شده در سیستم بانکی کشور امکان پذیر نمی باشد.

پندار سیستم

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: از آنجا که طبق اصل ۵۳ قانون اساسی و ماده ۳۹ قانون محاسبات عمومی کشور، کلیه وجوه درآمدی در حسابهای خزانه متمرکز و روند وصول درآمدهای دولت از طریق شعب بانک های عامل دولتی به صورت روزانه به حسابهای خزانه نزد بانک مرکزی واریز می گردد و در خصوص حسابهای پرداخت دستگاههای اجرایی با عنایت به اعتبارات تخصیص یافته، مکانیزم پرداخت دستگاههای اجرایی و نظارت ذیحساب و مدیر کل امور مالی منصوب از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی در قالب بودجه های عمرانی و هزینه ای پرداخت می گردد، عملا” رسوب چنین وجوهی غیر ممکن است.

این گزارش می افزاید: علاوه بر موارد ذکر شده، بر اساس ماده ۱۲ قانون پولی و بانکی کشور و مفاد ماده ۷۶ قانون محاسبات عمومی کشور، کلیه حسابهای بانکی دولتی توسط خزانه داری کل کشور و خزانه معین استانها افتتاح و زیر نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران فعالیت می نمایند.

در این گزارش تأکید شده است، با توجه به اینکه نظارت بانک مرکزی بر مبنای سر فصل حسابها نزد بانک های عامل صورت می گیرد و تادیه سپرده های بانکی با بانک مرکزی به صورت سیستمی انجام می شود، بنابراین عملا” امکان استفاده از سر فصل وجوه دولتی برای بانک ها به منظور استفاده برای سایر مقاصد وجود نداشته و افتتاح حسابهای دولتی در بانکهای خصوصی نیز موضوعیت ندارد. همچنین لازم به یادآوری است که همه دریافت ها و پرداخت های دولت بصورت متمرکز در شبکه بانک مرکزی و بانک های عامل دولتی به صورت آنلاین انجام می شود.

 


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.