نرم افزارحسابداری صدگان

اولین کشور بدون پول نقد جهان

0 538

حسابداراپ

سوئد در تلاش است به واسطه متمایل ساختن تراکنش‌های مالی این کشور به سوی سیستم‌های الکترونیکی و سیستم پرداخت موبایلی جدیدی به نام سوئیش، به اولین کشور بدون پول نقد جهان تبدیل شود.

پندار سیستم

 

براساس گزارش ساينس الرت، نيكلاس آرويدسون از موسسه فناوري KTH مي‌گويد پول نقد هنوز در سيستم پرداخت بسياري از كشورها از اهميت بالايي برخوردار است،‌اما در سوئد ميزان استفاده از پول نقد بسيار كم است و روز به روز نيز كمتر مي‌شود.

درحال حاضر كمتر از ۸۰ ميليارد كرون سوئد برابر با هشت ميليارد يورو در گردش است و آرويدسون مي‌گويد تنها ۴۰ تا ۶۰ درصد از اين مبلغ به صورت واقعي در دست مردم در گردش است. مابقي آن جايي درون گنجه‌ها،‌كيف‌ها يا كمد‌ها مدفون شده و بخشي از آن نيز براي فعاليت‌هاي تبهكارانه مورد استفاده قرار مي‌گيرد. براي اينكه سرعت بالاي دورشدن از پول نقد را درك كنيد بهتر است بدانيد ۶ سال پيش مبلغ پول نقد در گردش در سوئد ۱۰۶ ميليارد كرون بوده‌است.

عوامل مختلفي در تغيير رويكرد سريع سوئدي‌ها به سوي تراكنش‌هاي الكترونيكي وجود دارد. نه‌تنها به واسطه اين روند مي‌توان معادلات تجاري را با كمترين هزينه انجام داد،‌بلكه اپليكيشن موبايلي سوئيش (Swish) نيز كه نتيجه همكاري مشترك بانك‌هاي بزرگ سوئدي و دانماركي است، براي مردن از جذابيت بالايي برخوردار است.

اين اپليكيشن به كاربران امكان مي‌دهد تراكنش‌هاي مالي را در زمان حقيقي انجام دهند. كاربران مي‌توانند در هر مكان و از هر موقعيتي، پول را مستقيما از حساب بانكي خود با هر حساب بانكي ديگري انتقال دهند. آرويدسون مي‌گويد سوئدي‌ها عاشق اين اپليكيشن هستند به اندازه‌اي كه توانسته سيستم بانكداري محلي را به شكلي متحول سازد كه چندين بانك از دريافت پول نقد خودداري مي‌كنند. همچنين از اواخر سال گذشته از هر پنج سفارش خريد در كشور سوئد چهار سفارش به صورت الكترونيكي پرداخت مي‌شد.

استفاده از اين سيستم همچنين عرصه را بر فعاليت‌هاي تبهكارانه‌اي مانند پولشويي و جنايت‌هاي سازماندهي شده تنگ كرده‌است. آرويدسون مي‌گويد در مراكزي كه پول نقد در اختيار افراد قرار دارد آنها بايد توضيح دهند كه اين پول از كجا به دست آنها رسيده‌آست و درصورتي كه بانك هرگونه مورد مشكوكي درمورد پول‌ها احساس كند،‌ به سرعت به پليس گزارش خواهد‌داد. اسكانديناويايي‌ها معتقدند اگر قرار است كسي پولي را نقدا پرداخت كند،‌حتمن يك جاي كار مي‌لنگد.

اگرچه سوئد نسبت به هر كشور ديگري در جهان با سرعتي بيشتر به سوي رهايي از پول نقد پيش مي‌رود،‌ موانعي در پيش رو دارد كه ابتدا بايد آنها را از ميان بردارد. علاوه بر احتمال بالاي تلاش هكرها براي نفوذ به سرور بانك‌ها و چالش خانواده‌ها براي واگذار كردن مسئوليت كارت‌هاي اعتباري به كودكان خردسالشان، بازنشستگاني كه با فناوري جديد آشنايي ندارند و همچنين افرادي كه به آن دسترسي ندارند به استفاده از پول نقد ادامه خواهند‌داد و نمي‌توان اين قشر از جامعه را در اين فرايند گذار ناديده گرفت.

براساس نظرسنجي كه به تازگي در اين كشور انجام گرفته،‌دو سوم از سوئدي‌ها باور دارند حمل پول نقد حق طبيعي انساني است، چه بخواهد از آن استفاده كند و چه نخواهد.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.