نرم افزارحسابداری صدگان

اقتصاد ایران در رکود نیست

0 590

حسابداراپ

یک استاد دانشگاه با اشاره به بسته جدید اقتصادی دولت برای تحریک بخش تقاضا گفت: «اولویت دولت باید کمک به بخش تولید باشد چراکه بخش تولید از قانون هدفمندی یارانه ها و همچنین تحریم ها بیشترین لطمه را دیده است.»


حسن روحانی رئیس جمهور در گفتگوی تلویزیونی سه شنبه شب به تشریح کلیات بسته جدید اقتصادی دولت که قرار است در شش ماهه دوم سال ۹۴ اجرا شود پرداخت. به گفته کارشناسان سیاست های بسته جدید اقتصادی دولت با هدف تحریک بخش تقاضا تدوین شده است. در این راستا رئیس جمهور از کاهش ذخیره قانونی بانک های منضبط از ۱۳ درصد به ۱۰ درصد و همچنین کاهش نرخ سود تسهیلات بین بانکی از ۲۹ درصد به ۲۶ درصد گفت. وی همچنین از پرداخت مطالبات پیمانکاران از طریق انتشار اوراق مشارکت و نیز در قالب صکوک اجاره خبر داد. پرداخت تسهیلات به مردم برای خرید کالاهای داخلی با اقساط بلند مدت بخشی دیگر از بسته جدید اقتصادی دولت را تشکیل می دهد. آیا سیاست های جدید دولت در حوزه اقتصاد می تواند موجب رونق تولید و خروج اقتصاد از وضعیت کنونی شود؟

دکتر مهدی تقوی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو گفت: «پرداخت تسهیلات به مردم برای خرید کالا کار اشتباهی است و بهتر بود دولت این تسهیلات را به بخش تولید می داد. دولت باید به جای پرداخت پول به مردم، شغل ایجاد کند تا به واسطه آن درآمد ایجاد و تقاضا تحریک شود.»

وی ادامه داد: «البته اینکه دولت توانسته نرخ رشد منفی را مثبت کند تقاضا تحریک خواهد شد. کسانی که ادعا می کنند اقتصاد ایران اکنون در رکود است اشتباه می کنند چرا که نرخ های رشد منفی در زمان آقای احمدی نژاد در حال حاضر مثبت شده است.»

وی افزود: «دولت اکنون قصد دارد سیاست انبساطی در پیش گیرد تا نرخ رشد را تحریک کند که اگر ارائه تسهیلات به بخش تولید باشد تورم هم ایجاد نخواهد کرد. البته ارائه تسهیلات به مردم نیز چون با قید خرید کالاهای داخلی صورت می گیرد باز هم موجب رونق تولید خواهد شد؛ اما به نظر من ارائه تسهیلات به بخش تولید مناسب تر است چرا که در این صورت اشتغال افزایش خواهد یافت و تقاضا نیز تحریک خواهد یافت.»

پندار سیستم

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: «لذا من معتقدم اولویت دولت باید کمک به بخش تولید باشد چراکه بخش تولید از قانون هدفمندی یارانه ها و همچنین تحریم ها بیشترین لطمه را دیده است.»

تقوی در پاسخ به این سوال که آیا تحریک تقاضا موجب افزایش تورم در اقتصاد ایران نخواهد شد؟، گفت: «اگر دولت بتواند به جای تحریک بخش مصرف کننده، بخش تولید را تقویت کند هم تقاضا و هم عرضه افزایش خواهد یافت و در این صورت تورم کمتر افزایش خواهد یافت.»

تقوی در پاسخ به این سوال که آیا عرضه اوراق مشارکت و صکوک اجاره برای پرداخت بدهی های دولت به بانک ها در شرایط کنونی قابلیت اجرایی دارد؟، گفت: «اکنون دولت توانسته تورم را به ۱۵ درصد کاهش دهد. از سوی دیگر نرخ سود بانک ها اکنون ۱۸ درصد است؛ لذا دولت باید اوراق مشارکت را با نرخ بهره بیش از ۱۹ درصد منتشر کند تا مردم از آن استقبال کنند؛ اما اگر این اتفاق روی دهد آنگاه سوال اصلی این است که پس سیاست های حمایتی از بورس چه می شود؟»

وی ادامه داد: «مردم سرمایه بی نهایت که ندارند؛ سرمایه محدود آنها میان بورس، خرید اوراق مشارکت و سرمایه گذاری در خرید زمین و مسکن و … توزیع می شود. لذا به نظر می رسد سیاست دولت در انتشار اوراق مشارکت و صکوک اجاره با سیاست های حمایتی از بورس تضاد پیدا خواهد کرد.»

تقوی درباره سیاست دولت برای کاهش نرخ تسهیلات بین بانکی از ۲۹ درصد به ۲۶ درصد گفت: «نرخ ۲۶ درصد تسهیلات بین بانکی بسیار بالا است و این موضوع با سیاست های دیگر دولت همخوانی ندارد. اکنون نرخ سود بانکی حدود ۱۸ درصد است و اگر قرار باشد نرخ تسهیلات بین بانکی ۲۹ یا ۲۶ درصد باشد خیلی زیاد است.»



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.