نرم افزارحسابداری صدگان

اصلاحيه قانون ماليات‌ها در پسا تحريم

1 524

حسابداراپ

غلامحسين دواني  – حسابدار رسمي

رئيس سازمان امور مالياتي در پاسخ به بيانيه مشترک سه اتاق بازرگاني کشور پيرامون دغدغه فساد در دستگاه مالياتي و سلامت دستگاه ماليات‌ستاني گفته است که با اجراي سامانه جامع مالياتي و نظارت شايسته کوشش خواهد شد اين موضوع کاهش و قابل کنترل شود.


آنچه اين‌روزها دغدغه دلسوزان کشور است، دستگاه مالياتي سالم مبتني بر ماليات‌ستاني شفاف و برقراري نظام آموزش در همه سطوح با در اختيار گرفتن معلمان و استادان شايسته است که دغدغه معيشت زندگي روزمره نداشته باشند.

از قرار معلوم وضعيت حقوقي اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ها به تناسب بهبود يافته اما وضعيت حقوقي کارکنان شاغل در دستگاه ماليات‌ستاني که قاعدتا با ميلياردها تومان پرونده‌هاي مالياتي سر و کار دارند درگير و دار نظام خدمات مديريت قرار گرفته است. قانونمندي و شايسته‌سالاري حکم مي‌کند که دستگاه ماليات‌ستاني هر چقدر کوچک اما متحرک با در اختيار گرفتن کارکنان فهيم، متبحر به امور مالياتي (و نه فارغ‌التحصيل زمين‌شناسي) و حتي از طريق استخدام حسابداران رسمي در سطوح مديريتي و به ويژه (در شوراي‌عالي مالياتي، دفتر فني و اعضاي کميسيون ماده ۲۵۱ مکرر) بتواند در راستاي وظايف مالياتي و استقرار مودي‌ سالاري کوشش کند. بدون شک استخدام و به‌کارگيري افراد متخصص با ويژگي‌هاي پيش‌گفته از طريق نظام مديريت خدمات کشوري امکانپذير نيست، بنابراين دو راهکار بيشتر متصور نيست.

پندار سیستم

۱- کارکردن با همين پرسنل فعلي که بعضا از سواد مالياتي خوبي هم برخوردار نيستند و صرفا از طريق قوه قهريه علي‌الراس و در دفاتر، به ماليات مورد نظر بودجه‌اي دست مي‌يابند.

۲- به‌کارگماردن افراد متخصص و ارائه آموزش‌هاي کاربردي به پرسنل فعلي که فارغ از دغدغه معيشت و با استفاده از منابع بودجه‌اي پرسنلي، وظايف محوله را بدون توجه به منابع ديگر به انجام رسانند. گزينه مناسب براي راهکار دوم همچون نظام استخدامي صنعت نفت و سازمان برنامه و بودجه که طي سالياني متمادي توانستند خبرگان رشته‌هاي مختلف را جذب کنند و جز از طريق تجديدنظر و استقرار يک نظام استخدامي متناسب با طرح جامع مالياتي امکانپذير نيست.

بنابراين چنانچه دولتمردان و صاحب‌منصبان ماليات‌ستاني درصدد اجراي طرح جامع مالياتي در سال آينده هستند از هم‌اکنون بايد نسبت به ارائه طرح جامع مالياتي متضمن پرداخت حقوق و مزاياي مناسب کارکرد ماموران مالياتي مبتني بر مولفه عدالت مالياتي کوشش کنند چه در غير اين‌صورت مي‌توان قطعا نتيجه گرفت طرح در همان سال‌هاي نخست به مشکلات عديده‌اي برخورد خواهد کرد که ممکن است اجراي آن را متوقف سازد.

منبع: دنیای اقتصاد



محل تبلیغ شما

1 نظر
  1. ف پوریعقوبی می گوید

    استاد گرانقدر ای کاش فرمایشات با ارزش شما مورد توجه قرار گیرد و مطمئنا” یکی از اصلی ترین کارکردهای استفاده از افراد توانمند وبا انگیزه در سازمان امور مالیاتی تحقق هر چه سریعتر عدالت مالیاتی است .
    متاسفانه به قدری عدم آگاهی ودانش مجریان این امر محدود وکلیشه ای وضعیف است که نمی توان آن را به تصویر کشید .البتهدرشهرستانها این موضوع بسیار بسیار ملموس تر می باشد .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.