نرم افزارحسابداری صدگان

آئین نامه نظام چند لایه تامین اجتماعی

0 857

حسابداراپ

مديرکل فنی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: با توجه به سند ابلاغیه مقام معظم رهبری، استقرار نظام چند لایه تامین اجتماعی در برنامه ششم مورد توجه قرار گرفته است و در حال حاضر در مجلس تحت بررسی بوده و در صورت تصویب، نظام چند لایه تامین اجتماعی قابلیت اجرایی خواهد داشت.


اکبر شيرمحمدی در دومين نشست‌ هم‌انديشی و گفتگوی راهبردی پيرامون بيمه اجتماعی، رفاه و بازنشستگی که روز سه‌شنبه در سالن اجتماعات صندوق بازنشستگي کشوری برگزار شد، گفت: سال ۱۹۹۰ دوره اصلاحات نظام های بازنشستگی در دنیا به شمار می رود، به طوری که در این دوره، کشورهای آسیایی درصدد افزایش پوشش و بهبود کیفیت سیستم های بازنشستگی خود برآمدند و در این میان کشورهای آمریکای لاتین با هدف توسعه خدمت رسانی به شهروندان خود به دنبال جداسازی سیستم های بازنشستگی از نگاه سیاسی دولتمردان بودند.

وی افزود:در برخی از کشورهای آمریکایی، اروپایی و ژاپن، ایجاد برخی مشکلات در حوزه سالمندی از جمله افرایش سن بازنشستگی و همچنین افزایش تعهدات صندوق های بازنشستگی باعث شد تا به سمت اصلاحات پارامتریک و سیستماتیک در این حوزه روی بیاورند.

طبق گفته وی؛اصلاحات پارامتریک در واقع شامل اصلاح حقوق و سن و همچنین شرایط بازنشستگی بود که به دلیل فشارهای مالی که به طور موقتی بر این کشورها وارد می کرد به سمت این اصلاحات روی آوردند و همچنین اصلاحات بلندمدت و سیستماتیک نیز مورد توجه قرار گرفت که در آن نظام های بازنشستگی که براساس مزایای معین اداره می شدند به سمت مشارکت معین یا DC سوق داده شد و بنابراین این کشورها تغییرات اساسی در نظام های بازنشستگی خود ایجاد کردند.

مديرکل فنی صندوق بازنشستگی کشوري ادامه داد:اصلاح شرایط بازنشستگی و افراد تحت پوشش گستره بازنشستگی به صورت اصلاح نظام چندلایه بود که در سال ۱۹۹۴ بانک جهانی برای تحت پوشش قرار گرفتن آحاد جامعه کشورها ایجاد ۵ لایه اجتماعی را پیشنهاد داد که لایه اول شامل افراد کل جامعه علاوه بر مستخدمین رسمی، اقشار آسیب پذیر و مستخدمین غیر رسمی بود که تحت پوشش بیمه های اجتماعی قرار گیرند و منبع تامین آن بودجه عمومی در نظر گرفته شد و همچنین پیشنهاد کرد که لایه های بعدی براساس سیستم های بازنشستگی DC ایجاد شود که حمایت بازنشستگی اختیاری و یا یازنشستگی مکمل برای افراد و کارمندان را شامل شود.

پندار سیستم

وی افزود:نظام های بازنشستگی در دنیا به سمت نظام چندلایه پیش رفته اند به طوریکه اکثر کشورهای توسعه یافته بر اساس این نظام عمل می کنند.

شیرمحمدی با بیان اینکه ماده ۲۷ و ۴۲ قانون برنامه پنجم توسعه به دولت اجازه می دهد که نسبت به ایجاد نظام چند لایه با حداقل سه لایه حمایتی و مساعدت های اجتماعی اقدام کند، افزود: لایه اول شامل خدمات حمایتی و توانمندسازی، لایه دوم بیمه های اجتماعی پایه شامل مستمری ها و بیمه های درمانی پایه و لایه سوم بیمه های مکمل بازنشستگی و درمانی است.

مديرکل فنی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: با توجه به سند ابلاغیه مقام معظم رهبری، استقرار نظام چند لایه تامین اجتماعی در برنامه ششم مورد توجه قرار گرفته است و در حال حاضر در مجلس تحت بررسی بوده و در صورت تصویب، نظام چند لایه تامین اجتماعی قابلیت اجرایی خواهد داشت.

طبق گفته وی؛ آیین نامه اجرایی نظام چند لایه تامین اجتماعی در دستور کار کمیسیون اجتماعی دولت قرار دارد.

منبع:تامین ۲۴



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.