نرم افزارحسابداری صدگان

کاهش ۲۲۵ واحدی شاخص بورس/ وضعیت بورس نگران کننده است

0 541

حسابداراپ

شاخص کل بورس تهران امروز با افت ۲۲۵ واحدی به عدد ۶۱ هزار و ۳۲۸ واحد رسید.


به گزارش فارس؛ شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه ۳۰ شهریور ماه ۹۴ با ۲۲۵ واحد کاهش عدد ۶۱ هزار و ۳۲۸ واحد را تجربه کرد.

شاخص قیمت وزنی نیز در پایان معاملات امروز این بازار با افت ۸۸ واحدی عدد ۲۴ هزار و ۴۴ واحد را به نمایش گذاشت و شاخص سهام آزاد شناور با ۵۷۷ واحد کاهش به رقم ۶۷ هزار و ۸۱۱ واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش ۲۸۸ واحدی به عدد ۴۲ هزار و ۵۲۵ واحد رسید که شاخص بازار دوم با افزایش ۲۳۹ واحدی به رقم ۱۳۶ هزار و ۳۶۶ واحد رسید.

بر اساس این گزارش شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز در پایان معاملات این بازار با ۱۰ واحد کاهش عدد ۶۷۲ واحد را تجربه کرد.

به گزارش فارس،‌ ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از ۱۷۵میلیارد تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن ۶۲۰ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۳۳ هزار و ۱۴۴ نوبت خرید و فروش بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی سه شرکت پالایش نفت اصفهان با ۵۴ واحد، پالایش نفت بندرعباس با ۵۲ واحد و مخابرات ایران با ۴۶ واحد کاهش بالاترین تاثیر منفی را در محاسبه شاخص کل بورس برجای گذاشتند.

درعین حال نماد معاملاتی سه شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با ۴۶ واحد، پتروشیمی مبین با ۳۵ واحد و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی با ۳۱ واحد افزایش بالاترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

بر اساس این گزارش امروز نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت لاوان، حق تقدم خرید سهام بیمه کارآفرین از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در عین حال نماد معاملاتی شرکت قند مرودشت متوقف شد.

امروز در عین حال نماد معاملاتی اسناد خزانه اسلامی در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس پس از پذیرش در این بازار درج شد.

ناظر بازار سهام در این زمینه اعلام کرده که گشایش نماد معاملاتی و آغاز معاملات ثانویه اوراق اسناد خزانه اسلامی نیازمند تعیین کارگزار عرضه کننده از سوی پیمانکاران تا پایان هفته جاری است.

امروز در عین حال بلوک ۱.۲۹ درصدی سهام شرکت سرمایه‌گذاری مسکن از سوی سرمایه‌گذاری تدبیر روی میز فروش بورس رفته که به نظر می‌رسد از سوی سهامدار عمده این شرکت خریداری شده است.

در سیمان بجنورد نیز سومین روز رقابت بر سر تصاحب این سهم به سومین روز رسید.

پندار سیستم

طی معاملات امروز بانک‌ها، پالایشی‌ها و خودروسازان پربیننده‌ترین نمادهای معاملاتی معامله‌گران در بازار سهام بودند.

وضعیت بورس نگران کننده است

یک مسئول سابق سازمان بورس وضعیت فعلی بازار سرمایه را نگران کننده و هشدار بزرگی برای صنایع دانست و گفت:برای نجات بورس باید بسته نجات صنعت و بازار برای عبور از این بحران تدوین شود.

محمود رضا خواجه نصیر- مدیر عامل تامین سرمایه آرمان- در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، وضعیت فعلی بورس را نگران کننده دانست و گفت: وضعیت این روزهای بورس نگران کننده است چرا که گشایشی در وضعیت هیچ کدام از صنایع ایجاد نشده و صنایع دیگری به صنایع بحران زده اضافه شدند.

وی افزود: سال ۱۳۹۳ در حالی سپری شد که صنایع پالایشی، پتروشیمی و معدنی به واسطه رکود اقتصادی و هزینه‌های عمده تحریم‌ها با رکود مواجه شوند با این حال بهبود مذاکرات هسته ای در سال ۱۳۹۴ موجب شد تا صنایعی مانند خودرویی و بانکی به دلیل تاثیر پذیری از تحریم‌ها به لیدر بازار تبدیل شوند اما بعد از فصل مجامع و گزارش نامطلوب شرکتها اقبال به این گروه ها نیز از بین رفت.

خواجه نصیر عنوان کرد: بنابراین نبود انتظار برای رفع مسائل در کوتاه مدت و نبود امید به گزارش های ۶ ماه و ۹ ماهه شرکتها موجب شده است که سرمایه‌گذاران با نگاه نا امید کننده به بورس نگاه کنند علاوه بر اینکه در یکسال اخیر مرتبا با خروج منابع مالی از بورس و رفتن سرمایه‌ها به سمت بانک و کاهش حجم نقدینگی مواجه هستیم این در حالی است که برای ادامه کار نه تنها نیاز به حفظ نقدینگی وجود دارد بلکه باید نقدینگی جدیدی تزریق شود تا سرمایه گذاران دورنمایی از وضعیت بازار داشته باشند.

مدیر سابق نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس تاکید کرد: اگر در وضعیت فعلی اقدامات اساسی و قطعی در خصوص صنایع صورت نگیرد باید نگران باشیم که این روند قرار است کجا متوقف شود.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که فارغ از وضعیت فعلی بورس باید سیاست گذاران اقتصادی به این فکر کنند که وضعیت بورس هشدار بزرگی برای صنایع است و اگر وضعیت صنایع به گونه ای باشد که توجیهی برای سرمایه گذاری نداشته باشد، معضلات بزرگی همچون بیکاری و ورشکستگی را به دنبال دارد لذا مسئولان باید این هشدار را به صورت بررسی یک بحران نگاه کنند.

خواجه نصیر خروج از وضعیت فعلی بورس را نیازمند تصمیم جدی و اقدام عملی دولت دانست و عنوان کرد:تیم اقتصادی دولت برای حل این موضوع باید به صورت متمرکز فکر کند و در جهت حمایت از صنایع تصمیم گیری نماید.

مدیرعامل تامین سرمایه آرمان با بیان اینکه تزریق منابع محدود و تصمیم‌های دم دستی به بورس در شرایط فعلی بی فایده است، عنوان کرد:به اعتقاد من برای نجات بورس باید بسته نجات بازار و صنعت تهیه و تدوین شود تا بتوانیم این بحران را رد کنیم بنابراین پیشنهاد می شود که بسته نجات که حاوی اقدامات اساسی است تدوین شود حتی به برخی اقدامات ماه های اخیر دولت تلنگری وارد شود و در خصوص مواد اولیه، شرکتها و صنایع تصمیم‌گیری های اساسی صورت گیرد .

این مسئول سابق سازمان بورس تصریح کرد: بنابراین می توان در خصوص نرخ خوراک شرکتهای پتروشیمی، صنایع فولادی، پالایشگاهی،معدنی و سایر صنایع تصمیماتی در قالب بسته نجات گرفته و اجرایی شود تا بازار سرمایه به پشتوانه آن بتواند بهبود پیدا کند.

مدیر عامل تامین سرمایه آرمان با بیان اینکه اعتقاد دولت به بهبود وضعیت صنایع و رفع مشکلات صنایع ، اثر خود را در وضعیت بازار نشان می دهد، اظهار کرد: اگر صنایع مورد حمایت قرار بگیرد و دولت تصمیمات جدی و اساسی برای نجات صنایع اتخاذ کند، بازار سرمایه نیز به پشتوانه این حمایت بهبود پیدا می کند در غیر اینصورت اگر تزریق منابع به بازار به پشتوانه تصمیمات صنعت همراه نشود، اثرات مقطعی دارد.

خواجه نصیر گفت: اگر دولت دغدغه بهبود بازارها را دارد باید علی رغم همه ی مشکلات مالی برای بهبود صنایع اقدام اساسی انجام دهد زیرا بسیاری از کشورهای دنیا در مواقع وقوع بحران اقدامات اثر گذاری انجام می دهند که می تواند اثر گذار باشد.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.