نرم افزارحسابداری صدگان

ممنوعیت قانونی برای به کارگیری اتباع غیرمجاز

0 846

حسابداراپ

به کارگیری اتباع بیگانه غیرمجاز تنها منحصر به هشدار مقامات قضایی نیست و در قوانین مختلف، مقررات روشنی در خصوص منع به کارگیری اتباع بیگانه قید شده است.



ماده ۱۲۰ قانون کار در این خصوص  مقرر کرده است که اتباع بيگانه نمي‌توانند در ايران مشغول به كار شوند مگر آنكه اولا داراي رواديد ورود با حق كار مشخص بوده و ثانيا مطابق قوانين و آیين نامه‌هاي مربوطه، پروانه كار دريافت دارند.

در خصوص صدور پروانه کار برای اتباع بیگانه و اینکه این افراد بتوانند کار مشخصی داشته باشند، در قانون پیش‌بینی‌هایی وجود دارد. در ماده ۱۲۱ قانون کار، در این خصوص وزارت کار را مکلف کرده است تا با سه شرط   اول اینکه در ميان اتباع ايراني آماده به كار افراد داوطلب واجد تحصيلات و تخصص مشابه وجود نداشته باشد و دوم تبعه بيگانه داراي اطلاعات و تخصص كافي براي اشتغال به كار موردنظر باشد  و سوم از تخصص تبعه بيگانه براي آموزش و جايگزيني بعدي افراد ايراني استفاده شود، برای اتباع بیگانه پروانه کار صادر کند.

البته مطابق ماده ۱۲۴ قانون کار، پروانه كار حداكثر براي مدت يك سال صادر يا تمديد و يا تجديد مي‌شود. مدت اعتبار پروانه كار موقت هم حداكثر سه ماه است و تمديد آن مستلزم تاييد هيات فني اشتغال اتباع بيگانه خواهد بود. جدا از شرایط مشخص شده در قانون کار، اگر کارفرمایی اقدام به کارگیری اتباع غیرمجازی که پروانه کار ندارند، کند، بر اساس ماده ۱۸۱ قانون کار مجازات می‌شوند.

پندار سیستم

بر اساس این ماده، كارفرماياني كه اتباع بيگانه را كه فاقد پروانه كارند و يا مدت اعتبار پروانه كارشان منقضي شده است به كار گمارند و يا اتباع بيگانه را در كاري غيراز آنچه در پروانه كار آنها قيد شده است بپذيرند و يا در مواردي كه رابطه استخدامي تبعه بيگانه با كارفرما قطع مي‌گردد مراتب را به وزارت كار و امور اجتماعي اعلام نکنند، باتوجه به شرايط و امكانات خاطي و مراتب جرم به مجازات حبس از ۹۱ تا ۱۸۰ روز محكوم خواهند شد.

همچنین در  بند(ج) ماده ۱۱ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت هم در خصوص جریمه کارفرمایانی که از اتباع بیگانه استفاده می‌کنند، مقرر شده است که به منظور جلوگیری از حضور نیروی کار غیر مجاز خارجی در بازار کار کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است کارفرمایانی که اتباع خارجی فاقد پروانه را به کار می گیرند بابت هر روز اشتغال غیرمجاز هر کارگر خارجی معادل پنج برابر حداقل دستمزد روزانه جریمه کند و در صورت تکرار تخلف این جریمه ۲ برابر خواهد شد.

منبع:حمایت



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.