نرم افزارحسابداری صدگان

قطعا تغییراتی در قانون مالیات بر ارزش افزوده اتفاق خواهد افتاد.

0 594

حسابداراپ

مدیر کل فنی و اعتراضات معاونت مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی  به تشریح جلسه و تحولات مالیات برارزش افزوده پرداخت.


مالیات بر ارزش افزوده، میزان و نوع دریافت آن به یکی از چالش های بخش خصوصی و فعالان اقتصادی تبدیل شده است و همیشه بحث های مختلفی پیرامونش مطرح بوده است، برای بررسی مشکلات تجار و بازرگانان در ارتباط با مالیات بر ارزش افزوده و تاثیرات آن بر صادرات و واردات جلسه ای در کمیسیون تهسیل تجارت اتاق تهران با حضور جعفر ابراهيم بيگي مديرکل دفتر فني و اعتراضات موديان معاونت ماليات بر ارزش افزوده تشکیل شد.

با جعفر ابراهيم بيگی درباره این جلسه و تحولات مالیات برارزش افزوده گفت و گو کرده ایم:

جلسه شما با نمایندگان بخش خصوصی و اعضا کمیسیون تسهیل تجارت در چه خصوص بود؟

جلسه خوبی با تولیدکنندگان و نمایندگان بخش خصوصی داشتیم. نیازمند بود که ما بخشی از مفاهیمی که در بخش ارزش افزوده در بین فعالان اقتصادی به اشتباه جا افتاده است تغییر دهیم و نگاهمان به قانون را علمی تر کنیم و علمی تر با موضوع برخورد کنیم. از سوی دیگر مشکلات اجرایی را دوستان مطرح کردند و سوالات زیادی روی مالیات ارزش افزوده و دریافت آن و… مطرح شد و قرار شد جلسات ادامه داشته باشد. علاوه براین تلاش ما این است که باتوجه به ماده ۳۴ قانون رفع موانع تولید که استرداد صادرات را از ۳ ماه به یک ماه تغییر می دهد و سیستم هایی که مستقر کرده ایم در سامانه؛ مشکل صادرات را به اندازه زیادی برطرف کنیم.

بخش زیادی از تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی به مالیات بر ارزش افزوده انتقاد دارند و معتقدند که مالیات بر ارزش افزوده را دولت بیشتر از تولیدکنندگان دریافت می کند تا اصناف، پاسخ شما به این انتقادها چیست؟

ببینید کل قانون ارزش افزوده تشکیل زنجیره است، یعنی زنجیره از واردات، تولید تا مصرف را شامل می شود. حالا اگر زنجیره را کسی قطع کند و صورت حساب به ما ندهد ما نمی توانیم مالیاتش را بپذیریم تولید کننده باید خریدارش را به ما معرفی کند و نفر بعدی باید طبق صورت حساب اعتبارش را منظور کند اگر این زنجیره توسط خودشان برداشته می شود طبیعتا مالیات تحمیل می شود به نفر آخر.

تولید کنندگان می گویند چون سیستم شفاف نیست، عملا آن ها هستند که جور دیگران به خصوص اصناف را می کشند.

نه، بالاخره تولید کننده باید طرف خریدارش را به ما معرفی کند، اگر به کسی بدهد که ما نتوانیم او را رصد کنیم، خب طبیعتا ما نمی توانیم اعتبارش را بپذیریم. شما اطمینان داشته باشید اگر کسی صورت حساب واقعی داشته باشد قطعا از او می پذیریم.

شاهد تغییرانی در قانون مالیاتی هستیم که از سوی دولت برای اجرا از ابتدای سال آینده ابلاغ شده است، باتوجه به این اصلاحیه جدید آیا در قانون مالیات بر ارزش افزوده و اجرای مالیات بر ارزش افزوده هم شاهد تغییراتی خواهیم بود؟

بله قطعا تغییراتی را شاهد خواهیم بود، الان لایحه تغییرات ارزش افزوده مراحل نهایی بررسی را طی می کند و بعد از نهایی شدن در دولت به مجلس خواهد رفت و ما در لایحه جدید تمام تلاشمان را کرده ایم تا تمام ایرادها و اشکالاتی که به مالیات بر ارزش افزوده هم اکنون وارد می شود برطرف کنیم؛ مطالعات زیادی صورت گرفته است و کارشناسان و نمایندگان مختلفی از ارگان های مختلف و بخش خصوصی مانند اتاق و شورای اصناف حضور داشته اند و ما امیدواریم با نهایی شدن این لایحه و تبدیل شدن آن به قانون شاهد تحولات مهمی باشیم.

چه زمانی این لایحه نهایی می شود؟

الان تسلیم دولت شده است و در کمیته های تخصصی مورد بررسی قرار گرفته است و به زودی فکر کنم در دولت نهایی خواهد شد و به مجلس ارسال می شود.

پندار سیستم

فکر می کنید از سال آینده همزمان با اجرای اصلاحیه قانون مالیاتی شاهد اجرای اصلاحیه قانون ارزش افزوده هم باشیم؟

نه، همه چیز بستگی به مجلس و تصمیم نمایندگان دارد.

به نظر شما مهم ترین تغییراتی که در اصلاحبه قانون ارزش افزوده چه بوده است؟

تغییر پایه های مالیاتی و برطرف شدن مشکلات اجرایی قانون قبلی مهم ترین تغییرات است.

آیا شاهد کاهش نرخ دریافت مالیات بر ارزش افزوده هم هستیم؟

میزان نرخ را کاهش داده ایم در برخی موارد.

چقدر هست؟

چون هنوز نهایی نشده است نمی توانم جزییاتی را ارئه کنم اما سعی شده برخی از پایه ها ایجاد شود و در برخی پایه ها فشار را کاهش دهیم.

افزایش چی؟

نه افزایشی نخواهیم داشت.

یعنی سال آینده نرخ مالیات بر ارزش افزوده همین ۹ درصد خواهد بود؟

نرخ را من نمی توانم بگویم چون تصمیم گیری آن در دست ما نیست و تصمیم را دولت می گیرد و ما تنها نظر کارشناسی می دهیم.

پیش بینی شما از درآمد امسال از مالیات بر ارزش افزوده چقدر است؟ درآمد سال گذشته چقدر بوده است؟

درآمد امسال خوب بوده و خوب می شود، اما مبلغ امسال و سال گذشته را از من نپرسید مبالغ را بخش های دیگر باید ارائه دهند بخشی که من حضور دارم فنی است و اعلام مبالغ بر عهده بخش های دیگر است.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.