نرم افزارحسابداری صدگان

سرمایه های مردم در بورس آب رفت

0 542

حسابداراپ

با ریزش های شدید قیمت ها در بورس تهران اوضاع این بازار در سایه عدم حمایت های دولت روز به روز وخیم تر شده و سهامداران زیادی شاهد آب رفتن سرمایه های خود در بازار سرمایه هستند.


به گزارش خبرنگار ایسنا بورس تهران ماه‌هاست که گرفتار نزول است و هر روز با ریزش قیمت‌ها و قرمز رنگ شدن خود فریاد اعتراض را به گوش مسئولان می رساند، اما بی توجهی مسئولان دولتی به وضعیت وخیم این بازار مهم کشور موجب شده است تا روزانه سهامداران زیادی آب رفتن سرمایه‌های خود را در بازاری که به سرمایه گذاری در آن تشویق می شد، نظاره گر باشند.

رسیدن شاخص بورس به ارقامی کمتر از ابتدای سال، از بین رفتن بازدهی سهامدان، ریزش شدید حجم معاملات و همچنین افت ارزش بازار سرمایه همگی نشان دهنده وضعیت قرمز بورس است؛ این شرایط در حالی رقم می خورد که بورسی که در گذشته متاثر از تصمیمات سیاسی بود، دیگر کوچکترین واکنشی به اخبار خوش سیاسی که در ۱۰ سال اخیر بی سابقه بوده است نشان نداده و همچنان بر طبل نزول می کوبد.

روند ریزشی بازار سرمایه در کنار اخبار مثبت سیاسی در حالی برای همه فعالان این بازار و حتی تحلیل گران عجیب و دور از ذهن است که اکثر فعالان این بازار عدم حمایت مسئولین و بی اهمیتی آنها به بازار سرمایه را از عوامل اصلی ریزش های شدید بورس عنوان می کنند.

این وضعیت موجب شده است تا اکثر سهامداران تازه وارد بورس عطای بورس را به لقای آن ببخشند و تا بهبود شرایط از این بازار خارج شوند به طوری که اکنون تنها سهامداران قدیمی و شرکتها و نهادهای سرمایه گذاری در این بازار حضور دارند و به گفته ی کارگزاران بیش از ۹۰ درصد از سهامداران حقیقی از این بازار خارج شده اند.

وضعیت این روزهای بورس به گونه ای است که تنها اخبار کلان اقتصادی در این بازار موثر است و از آنجایی که هیچ خبر مثبتی از کلان اقتصاد منتشر نمی شود که مناسب حال و احوال این روزهای بازار باشد، تالار شیشه ای بلافاصله به خبرهای منفی واکنشی شدیدی نشان می‌دهند و به اخبار مثبت هیچ واکنشی ندارند به طوری که انتشار اخبار مثبت در این بازار سوخت می شود.

پندار سیستم

این شرایط موجب شده تا با فاصله گرفتن شاخص بورس از ارقام ابتدایی سال ،میانگین بازدهی چند درصدی سهامداران از بین رفته و بورس تهران وارد فاز زیان شود . این زیان در معاملات امروز و زمانی که دماسنج بازار سرمایه در مقابل بهت و تعجب سهامداران ریزش ۷۰۱ واحدی را تجربه کرد و به نیمه ۶۱ هزار واحدی پرتاب شد، افزایش پیدا کرد.

عقبگرد شاخص بورس به کانال ۶۱ هزار واحدی در حالی در معاملات روزهای پایانی شهریور ماه اتقاف می افتد که همچنان ابهاماتی مانند نرخ خوراک شرکتهای پتروشیمی، ابهامات شرکتهای پالایشگاهی، نرخ بالای بهره بانکی،کاهش قیمت نفت، افزایش قیمت حامل‌های انرژی، تعرفه خودرو، بودجه انقباظی و کمبود نقدینگی بر بورس کشور سایه انداخته است.

این عوامل موجب شده است تا در بازار منفی امروز شرکتهای مطرح از گروه‌های مختلف همچون کشتیرانی، پالایشگاه بندرعباس، بانک ملت، فولاد مبارکه، بانک پاسارگاد، مپنا، ایران خودرو، نفت و گاز پارسیان، پتروشیمی مبین، هلدینگ خلیج فارس، بانک تجارت و غدیر از شرکتهایی بودند که بیشترین تاثیر را در ریزش شاخص بورس گذاشتند.

امروز نیز همانند روزهای گذشته حقیقی‌ها اکثرا فروشنده بودند به گونه‌ای که شرکتهای پالایشگاه بندرعباس، ایران خودرو و فولاد خراسان از بیشترین تقاضای فروش برخوردار شدند و در مقابل شرکتهای قندی مانند روزهای گذشته در این شرایط یکه تازی کردند و با بازدهی مثبت و افزایش تقاضا مواجه شدند.

در نهایت در بازار کم رمق امروز حجم معاملات به ۵۰۸ میلیون سهم به ارزش ۱۸۴ میلیارد تومان رسید و ارزش بازار سرمایه تا سطح ۲۶۳ هزار میلیارد تومان افت کرد.

وضعیت این روزهای بورس در حالی وخیم است که اغلب کارشناسان پیش بینی می‌کنند که بعد از لغو تحریم‌ها و ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور وضعیت بورس اندکی بهبود پیدا می‌کند که آثار آن در اواخر امسال و ابتدای سال آینده در بازار مشاهده می شود.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.