- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

جنبش يك‌درصدي‌ها عليه ماليات

«رييس سازمان امور مالياتي حالا سخن از اقتدار به ميان مي‌آورد و معتقد است ماليات گرفتن ربطي به ركود اقتصادي ندارد. ماليات به درآمد افراد مربوط است و از درآمدشان دريافت مي‌شود.»


علي عسگري با اعلام اين مطلب در جمع نمايندگان رسانه‌هاي گروهي بي‌پرده‌تر از قبل درباره عملكرد موديان مالياتي سخن گفت و از دريافت اطلاعات غلط از موديان گلايه كرد.

او گفت: رقم ماليات‌هايي كه به گفته نماينده سوال‌كننده از وزير بسيار سنگين بوده و باعث فشار مضاعف به صنوف شده است از سر تا ته زير ٥٠ ميليون تومان بود. وقتي رييس سازمان امور مالياتي به عدد ١/٠ درصد در‌خصوص تعداد مودياني كه ماليات بالاي ٥٠ ميليون تومان پرداخته‌ و ٩/٠ درصد از موديان كه ماليات‌شان بين ١٠ تا ٥٠ ميليون تومان محاسبه شده است، اشاره كرد، مشخص شد كه طرف دعواي وزير اقتصاد يك درصد از موديان مالياتي هستند.

اين موضوع را هم علي عسگري توضيح داد كه خيلي از اصناف از طرح مساله استيضاح وزير راضي نبودند ولي در عين حال ممكن است گروه‌هايي به دليل تعارف منافع دست به اقداماتي بزنند و بايد نظام مالياتي اقتدار كافي را داشته باشند و از حيثيت خود دفاع كند.

رييس سازمان امور مالياتي همچنين در نشست خبري كه به مناسبت هفته دولت برگزار شده بود در پاسخ به گلايه‌مندي اصناف از ماليات‌ها با اشاره به اينكه بسياري از موديان اطلاعات غلط در سامانه مالياتي ثبت مي‌كنند، افزود: در سال ١٣٩٣ از بيش از دو ميليون مودي نزديك ٣٤ درصد آنها معاف از ماليات بودند، ٥/٣٩ درصد آنها زير ٥٠٠ هزار تومان ماليات دادند و تنها ٧/٢ درصد بين سه تا پنج ميليون تومان، ٨/١ درصد بين پنج تا ١٠ ميليون تومان، ٩/٠ درصد بين ١٠ تا ٥٠ ميليون تومان و تنها ١/٠درصد بيش از ٥٠ ميليون تومان ماليات دادند.

عسكري با تاكيد بر اينكه نظام مالياتي براي دريافت ماليات به شرايط ركود توجه ندارد، بلكه درآمدها مدنظر قرار مي‌گيرد، گفت: اين آمار نشان مي‌دهد كه ما به اصناف كوچك فشار نياورده‌ايم. او گفت: شرايط اقتصادي كشور پيچيده است و حل آن ساده نيست از سوي ديگر اصناف براساس گروه‌بندي و اتحاديه‌ها ممكن است عكس‌العمل‌هايي را از خود نشان دهند.

پول‌ها در بانك مي‌ماند

وي در پاسخ به اينكه آيا ممكن است با سركشي سازمان امور مالياتي به حساب‌هاي بانكي افراد سرمايه خود را از بانك خارج كنند، گفت: اگر سرمايه‌ها خارج شود وارد كدام بازار مي‌شود. بازار مسكن، طلا و ارز در حال حاضر جاي مانور ندارد و ريسك پس‌انداز نيز در آنجا بالاتر است.

رييس سازمان امور مالياتي افزود: مگر آنكه كسي بخواهد پولشويي كند كه در آن صورت در چارچوب قوانين مربوط پيگيري مي‌شود. عسكري با اشاره به تعامل دوسويه سازمان امور مالياتي و بانك مركزي طبق قانون جديد ماليات مستقيم اظهار كرد: در اين قانون بانك مركزي اطلاعات حساب‌ها را حسب نياز در اختيار سيستم مالياتي قرار مي‌دهد و در مقابل ما به آنها ليست بدهكاران مالياتي را مي‌دهيم تا امكان اعتبارسنجي بهتري در نظام بانكي باشد. وي درباره دريافت ماليات از بانك آينده گفت: اين بانك در اسفندماه سال ١٣٩٣ مجوز گرفته است و از معافيت‌هاي مالياتي مجازها بهره‌مند شد، اما ما از فعاليت قبل از آن يعني اسفند سال گذشته كه جزو غيرمجازها محسوب مي‌شدند ماليات اخذ كرده‌ايم.

ماليات خام‌فروشان ٢٠ درصد شد

او در اين جلسه ضمن پاسخ به پرسش خبرنگاران قانون اصلاح قانون نظام مالياتي را تشريح كرد. او درباره‌ معافيت‌هاي مالياتي صادر‌كنندگان در قانون جديد گفت: در اين قانون صادرات كالا، خدمات و محصولات كشاورزي همچنان به‌طور كامل معاف از ماليات است اما صادر‌كنندگان مواد خام تنها ٢٠‌درصد معافيت مالياتي خواهند داشت. رييس سازمان امور مالياتي همچنين عنوان كرد: در قانون جديد تجديد ارزيابي دارايي‌ها از معافيت مالياتي برخوردار شده تا اشخاص بتوانند دارايي‌هاي خود را به روز تجديد ‌ارزيابي كنند و سرمايه‌شان مشخص شود.

منبع:اعتماد